فراگیری مفاهیم هوش مصنوعی – مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس 1 بیتی

نگرانیهای زیست محیطی، شرایط بازار، سرعت تغییرات تکنولوژی و بطور کلیتر شرایط آینده پیشبینی تکنولوژی را مشکل ساخته است و این به گونهای است که دیگر روشهای سنتی نمیتوانند مطلوبیت مورد نظر سایت 1biti را داشته باشد. به طور کلی پیشبینی در حال پیدا کردن راههایی به سوی آینده است و شاید بتوان گفت یک کار ردیابی است. آنها با دیگر تصمیمگیرندگان تعامل دارند، که هر کدام از آنها ممکن است نیازها و ارزشهای متفاوتی داشته باشند، و تعامل کلی باید توسط اصول اقتصادی اطلاع داده شود. نگرانیهایی دربارهی پیشرفت هوش مصنوعی وجود دارد، اینکه شاید روزی آنان از کنترل خارج و تبدیل به ضد بشریت شوند.تا جایی که ایلان ماسک ،مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی SpaceX و شرکت خودروسازی تسلا، اعتقاد دارد هوش مصنوعی ممکن است خطرناکتر از بمب اتم باشد و یک میلیارد دلار از ثروتش را برای مقابله با هوش مصنوعی اختصاص داده است.

برنامه مهرههای شطرنج را به صورت تصادفی آن قدر حرکت میدهد تا موفق به کیش و مات کردن طرف مقابل شود و در دفعهی بعدی که همین مسئله دوباره به کامپیوتر داده شود میتواند سریعاً مسئله را حل کند و پاسخ را بیابد. یک غربالگر هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که سوگیری و خطای انسانی را در فرایند استخدام محدود کند و به متقاضیان بیشتری اجازه دهد تا موفق شوند. انسان هنوز موفق به ابداع طرح هوش مصنوعی همهجانبهای که قادر به انجام بینهایت کار و یادگیری با روش هندسی باشد، نشده است. یکی دیگر از کاربردهایی که میتوانیم به آن اشاره کنیم، بهبود بخش آموزش به کمک هوش مصنوعی است. ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند مجموعههای زیادی از اطلاعات را به سرعت تحلیل کنند.

وی با جدا کردن هوش مصنوعی قوی از ضعیف، ذهن خودش را روی مطلبی که فکر میکرد بحثبرانگیز تر خواهد بود متمرکز کرد. بلیک لموین، که برای سازمان «هوش مصنوعی مسئولیتپذیر» گوگل کار میکند، اخیرا رونوشت مکالمات خود با چتبات «مدل زبانی برای برنامههای گفتگو» یا به طور اختصار «لامدا» را منتشر کرد. صنعت بازی نیز جزو صنایعی است که با استفاده از هوش مصنوعی، تغییرات زیادی را در این مدت به خود دیده است. از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی میتوان به امکان تجزیهوتحلیل دادهها برای بازاریابها اشاره کرد. از دیگر ویژگیهای پروژکتور شیائومی 2S میتوان به بهبود کیفیت تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی و جبران حرکت MEMC اشاره کرد.

بیت کوین نخستین بار در تاریخ 1 ژانویه 2017 آستانه 1000 دلار را شکست ، در دسامبر همان سال 19000 دلار صعود کرد و سپس در اوایل سال 2018 حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داد. ریسککردن بهجای انسانها: با استفاده از هوش مصنوعی میتوان بر روی بسیاری از محدودیتهای انسانی غلبه کرد و کارهای خطرناکی را انجام داد، مانند رفتن به مریخ یا خنثیکردن بمب. میتوان از سیستم عاملهای دیگر مانند ویندوز نیز برای هوش مصنوعی استفاده کرد، اما ممکن است نصب برنامههای هوش مصنوعی در این سیستم عامل کمی پیچیده باشد. به تبلیغات هوشمند گوگل نیز میتوان اشاره کرد: کافی است یک اپلیکیشن را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل (Google Play) دانلود و یا فیلمی را از یوتیوب نگاه کنید تا تبلیغات مرتبط با آنها را در سایتهایی که از کدهای تبلیغاتی گوگل استفاده میکنند مشاهده کنید. شرکتهای تویوتا وجنرال الکتریک نیز د حال استقبال از فناوری خودران هستند.شرکتهای مثل امازون نیز برای تحویل کالاهایشان از پهپاد خودکار استفاده مینمایند. در سال ۲۰۱۲ وی بنیانگذار فناوری آموزش Coursera با همکاری استاد دانشگاه استنفورد و رهبر هوش مصنوعی آندرو نگ بود. این امکان موجب میشود رهبر بتواند ارتباط رودرروی منظم با همه نیروهایش داشته باشد، اهداف و چشماندازهای سازمان و هر پروژه را به آنها گوشزد کند، هماهنگی بیشتری میان اعضای تیماش به وجود بیاورد و در مجموع به افرادی که در تیم او مشغول به کار هستند این پیام را برساند که به آنها و موفقیتشان اهمیت میدهد.

بخوان  سواد تکنولوژی یا سواد فناوری چیست + اهمیت آن در زندگی | 1biti

اپلیکیشن و سایت فیسبوک را نیز میتوان به عنوان یکی از سایتهایی نام برد که با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغات خود را برای کاربران هدفمند نموده و باعث شده است تا سودی چند برابر به دست آورد. فناوری اتومبیل خودران که زمانی علمی تخیلی محسوب میشد، به آرامی راه خود را به سوی واقعیتی که به آن زندگی بدون رانندگی و میگویم پیش میبرد. زمانی که در سایتهای فروشگاهی یا اپلیکیشن ها خرید میکنید، با کمک الگوریتمهای داه فعال در سایت امکان خرید با کمک این صنعت در حال انجام است. میزان ایمنی امور بانکی وکمتر شدن خطا در عملیات واریز وپرداخت با کمک این صنعت انجام شده است.

در ادامه برخی از ابزارهای هوش مصنوعی ارائه شدهاند که میتوان با استفاده از آنها پروژههای هوش مصنوعی را ساخت و پیادهسازی کرد. برای پرداختن به بردارهای ویژگی با اندازههای مختلف، از رشته چارک کشیده شده برای به تصویر کشیدن ماهیت اصلی یک ویژگی استفاده کرد. در واقع، هوش مصنوعی انسانها را با عصر جدید از بازیهای هیجانانگیز آشنا کرد. در عین حال که ابداع چنین فناوری خارقالعادهای موجب شگفتی انسانها شده است، ترسی نامعلوم نیز در اذهان انسانها پدید آورده است. در عین حال، این پروژکتور از تصحیح خودکار تمام جهت نیز پشتیبانی میکند، بنابراین این دستگاه با نصب بر روی سطح یا در بخشهای کناری و روی سقف، میتواند بهطور خودکار یک تصویر مربعی و بدون نیاز به تنظیم دستی را به نمایش بگذارد. هدف اصلی این است که کامپیوترها بهصورت کاملا خودکار و بدون دخالت یا کمک انسانها یاد بگیرند و بر اساس آن اقدامات خود را تنظیم نمایند.

از Pandas برای تحلیل داده استفاده میشود. به همین دلیل بیشتر بر روی توسعه برنامهها متمرکز است و از دادهها برای یادگیری استفاده میکند. در واقع میتوان گفت که واحدهای پردازش گرافیکی یک فاکتور کلیدی در هوش مصنوعی است که قدرت محاسباتی سنگین برای پردازشهای تکراری را فراهم میکند. در واقع سیستمهای هوش مصنوعی به کمک دادهها، الگوهایی ایجاد میکنند. به زبان ساده، هوش مصنوعی یک نظریه و توسعه سیستمهای کامپیوتری است که میتواند وظایفی را انجام دهد که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند. مرحله بعدی NLP، تعامل به زبان طبیعی است که به انسان اجازه میدهد تا با استفاده از زبان عادی و روزمره برای انجام وظایف با کامپیوترها ارتباط برقرار کند. یکی دیگر از معایب قابلتوجه هوش مصنوعی که باید در نظر گرفته شود، عدم استفاده از هوش عمومی مصنوعی برای انجام وظایف برتر و فکری است. اگرچه پیشرفتهای جدید فناوری میتواند خیلی زود مورد استقبال کشورها قرار گیرد و به امری عادی تبدیل شود، اما اکثر مردم با اندکی ترس و عدم اطمینان به این موضوع واکنش نشان میدهند. سیستمهایی که هوش مصنوعی خودآگاه داشته باشند، وضعیت فعلی را درک میکنند و سپس بر اساس آن آگاهی میدهند. رویکردهای پردازش زبان طبیعی آماری میتوانند انواع استراتژیها را با یکدیگر ترکیب کرده و به صحت قابل قبولی در سطح صفحه یا پاراگراف دست پیدا کنند، اما همچنان دچار فقدان درک معنایی مورد نیاز برای دستهبندی جملات منزوی به شکل مناسب هستند.

از میان افرادی که نگرانی جدی در مورد خطرات هوش مصنوعی دارند میتوان به ایلان ماسک، رید هافمن، پیتر سیل و البته سرویس وب آمازون اشاره کرد. دانیل بارو دانشمند کامپیوتر، استیودنت را ساخت که یک برنامه اولیه هوش مصنوعی است که به زبان لیسپ نوشته شد و مسئلههای جبر را حل کرد. بسیاری از چالشهای موجود در این بخش با استفاده از ابزارهای AI رفع شد. در این مرحله دادههایی که از قبل جمعآوری شدهاند، برای آموزش مدلهای یادگیری ماشین از طریق روشهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند. دادههایی که از جاده دریافت میشود در الگوریتمهای یادگیری ماشین مورداستفاده قرار میگیرد و به حرکت خودکار ماشینها کمک میکند. همانطور که مشاهده کردید، هوش مصنوعی AI در حوزهها و صنایع مختلفی مورداستفاده قرار میگیرد که در آینده باید منتظر تحولات بیشتر به کمک هوش مصنوعی در این صنایع باشیم. ماشینهای اتومات خط تولید کارخانهها ویا جاروبرقیهای هوشمند وقابل تنظیم این صنعت، در زندگی روزمره ما کاربردهای فراوانی دارد وفقط مختص به فناوری در صنایع بزرگ نیست.

بخوان  اخبار تکنولوژی و فناوری روز ایران و جهان Tech news agency | 1biti

از برنامه ریزی برای سفر، انتخاب جاده مناسب وبدون ترافیک، راهنمایی مسافران در حین سفر همه از کاربردهای AI است. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صفحه کلیدهای هوشمند است که به کاربران این امکان را میدهد که بتوانند راحتتر و سریعتر تایپ کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با هوش مصنوعی، انواع و کاربردهای آن در زندگی آشنا شوید. متخصصان در این زمینه با ابداع فناوریهای مدرن وساخت دستگاههای پیشرفته ،در طی چند سال اخیر کمک مهمی به بشر نموده و زندگی و کارها را اسانتر و جذابتر و دقیقتر نمودهاند. در واقع هوش مصنوعی بهعنوان محرک اصلی فناوریهای نوظهور مانند کلاندادهها، رباتیک و اینترنت اشیاء عمل کرده است و پیشبینی میشود که در آینده قدرت بیشتری پیدا کند. در واقع شبکههایی عصبی مصنوعی را لایههای گرهای تشکیل دادهاند که شامل یکلایه ورودی، یک یا چندلایه پنهان و یکلایه خروجی است. در واقع یادگیری عمیق یک عنصر مهم از علم داده است که شامل آمار و مدلسازی پیشبینی میشود. یکی از شاخههای مهم این صنعت، ایجاد ابتکار وخلاقیت در هوش مصنوعی است.

بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به هزاران شکل مختلف به این فناوری دسترسی دارند. ارزش دارایی های آقای هافمن بیش از ۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود. به نظر میرسد در جهان امروز، آنچه بیش از کاریابی اهمیت دارد، ابقا در شغلی است که با زحمت یافتهاید. از این رو، به واسطه این افزایش کاربرد، موقعیتهای شغلی بسیاری در این حوزه ایجاد شدهاند و افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات و یادگیری هوش مصنوعی هستند. بنابراین به واسطه ثبت دقیق جریانهای مالی و ارائه گزارشها و تحلیلهای منطقی از اطلاعات مالی اثربخشی فعالیتهای تعریف شده در هر کسب وکار بهبود پیدا میکند. برخی افراد آن را ابزاری برای حفظ بقای انسان های نخستین تعریف کردهاند و برخی دیگر فناوری را ابزاری در دست بشر میدانند که برای تسلط به محیط اطراف از آن بهره می برند. برای نمونه، گوشیهای هوشمند مجهز به فناوری هوش مصنوعی اسنپ این فرصت را برای تمامی دارندگان خودرو فراهم کرده تا در صورت علاقمندی در شغل رانندگی فعالیت کنند. از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی میتوان تطابق دادن اثر انگشتها یا چهرهها برای باز نمودن قفل امنیتی گوشیهای هوشمند را نام برد. در گوشیهای اندروید سیستم امنیتی روشهای برای باز کردن قفل گوشی دارد که یکی از آنها تشخیص چهره است.

هوش مصنوعی جایگزین برخی شغلها خواهد شد، و نمیتوان این واقعیت را کتمان کرد که شغلهای بسیاری را نیز ایجاد کرده است. تورینگ سؤالی مطرح کرد و آن سؤال این بود که آیا یک ماشین میتواند کاری کند که برای ما تازگی داشته باشد؟ (میتواند ما را شگفت زده کند؟ ANI نسخهی مفید و نسبتاً بیضرر هوش ماشین است که میتواند به تمام بشریت سود برساند؛ زیرا اگرچه قادر به پردازش میلیاردها عدد و درخواست در یک زمان است، اما همچنان مقید به عمل در یک حیطهی خاص است که آن عملکرد هم محدود به تعداد ترانزیستورهایی است که ما به آن اجازه میدهیم داشته باشد. حال پس از بررسی انواع روشهای یادگیری ماشین، زمان انتخاب و ایجاد مدل هوش مصنوعی یا «شبکه عصبی مصنوعی» (Artificial Neural Network | ANN) است.

اینها همه به گونهای تنظیم شده است که با وجود سیستمهایAI بتوان روشهای تهدید بالقوه را پیش از وقوع حادثه تشخیص و تغییر داد. با این حال، تعریفهای هوش مصنوعی در سالهای اخیر تغییر کرده است. در ایجاد تحولات میان روابط انسانی، بدون شک سه تغییر تکنولوژیک که اغلب تحت عنوان “انقلاب” در میان متخصصان فناوری شهرت دارد، اثربخش خواهد بود. در سال 2018 رتبه اول در میان پیشرفتهترین شهرهای جهان به توکیو رسیده و این اولین باری است که یک شهر آسیایی این مقام را به خود اختصاص میدهد. پیشرفت گام به گام فناوری به این معناست که انسان باید خود را برای رویارویی با پیامدهای آن آماده کند.

بخوان  نانو فناوری چیست؟ به زبان ساده و خودمانی نانو گستر کیمیاگران آروند | 1biti

گسترده شدن این فناوری عظیم درافزایش کیفیت زندگی بشر و پیشرفت علم و تکنولوژی نقش مهمی دارد. شهرت این دانشگاه در زمینه تکنولوژی به تحقیقات گسترده آن درباره کاربرد لیزر در محصولات مختلف مربوط میشود. او توانایی ارسال برق بی سیم به نقاط مختلف را داشت، فعالیتهای ابتدایی مربوط به تولید وای فای را انجام داد و حتی سعی داشت ماشین زمان بسازد و در این زمینه یک سری نتایج هم دید. کاهش زمان کار با دادههای سنگین: ماشینها با استفاده از هوش مصنوعی سریعتر از انسان فرایند پردازش و تصمیمگیری را انجام میدهند. در پردازش تصویر وتشخیص چهره حدود 30 هزار نقطه مادون قرمز قرار میگیرد وسپس با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین، چهره نمایش داده شده وثبت شده با چهره مالک گوشی مقایسه وسپس قفل باز میشود. وی اکنون جدا از مسئولیتهایش در لینکداین، به کارآفرینان جوان مشاوره میدهد و اشخاصی که با او صحبت می کنند تلاش می نمایند که هر کلمه از گفتههای وی را عملی سازند و دقیقا همانند توصیههایش عمل کنند. بر خلاف وزیر پیشین که در قالب استوری و لایو با کاربران شبکههای اجتماعی تعامل میکرد و مکررا به کامنتهای کاربران پاسخ میداد، زارعپور جلسات حضوری را ترجیح میدهد و معتقد است کامنت خواندن و جواب دادن کار وزیر نیست.

مثلاً بعضی از ترموستاتهای خانگی قابل برنامه ریزی و یادگیری هستند که با نشان دادن اولیت های دمایی در سرما و گرما، این ابزارها به صورت هوشمندانه دمای خانه را تنظیم مینمایند. نکته مهم دیگر این است که شما باید همواره بخشی از حافظه داخلی گوشی را(حداقل ۵۰۰ مگابایت) برای کارکرد آن خالی بگذارید.اگر حافظه داخلی گوشی را کاملا پر کنید، حتما با کاهش سرعت و ارور های گوناگون مواجه خواهید شد. نوع 1 یا ماشینهای راکتیو جزو اشکال قدیمی هوش مصنوعی هستند که حافظه ندارند و تنها یک وظیفه خاص را انجام میدهند. برای طراحی این پروژه میتوان از سادهترین نوع چت باتها استفاده کرد که در بیشتر وب سایتها وجود دارند و ساختار اصلی آنها را برای شروع به ساختن یک ساختمان مشابه میتوان شناسایی کرد. درحالیکه حجم عظیمی از دادههایی که بهصورت روزانه ایجاد میشوند، میتوانند منجر به سردرگمی محقق انسانی شود، برنامههای کاربردی هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین دادهها را بهسرعت به اطلاعاتی قابلاستفاده تبدیل میکند. اینترنت اشیاء به جذب حجم عظیمی از دادهها از منابع متعدد کمک میکند و ترکیب آن باهوش مصنوعی منجر به ایجاد ماشینهای هوشمندی خواهد شد که رفتار هوشمند را شبیهسازی میکنند.

شاید بتوانیم بزرگترین باگ تکنولوژی و کمپانیهای تکنولوژی محور را همین مسئله بدانیم که اگرچه در فراهم کردن رفاه حال عدهای، بسیار قوی عمل کردهاند اما نه تنها از تولید شغل برای خیل عظیمی از افراد جامعه و ایجاد رفاه عمومی عاجز هستند، بلکه نان بسیاری از کسبوکارهای کوچک را هم آجر کرده و بر اقتصاد آنها تاثیر منفی گذاشتهاند. کلون میخواهد دوباره گفتگویی را در مورد بزرگترین بلندپروازیهای این حوزه آغاز کند. اکثر آن چیزی که امروزه تحت عنوان هوش مصنوعی در حوزه تکنولوژی مطرح است، در مجموعه هوش مصنوعی ضعیف قرار می گیرد. با این همه، درحالی که انتظار میرفت متناسب با شعار سال، گامی در راستای مانعزدایی از فعالیت کسب و کارها برداشته شود، مرکز توسعه تجارت الکترونیک در اقدامی ارائه درگاه پرداخت از سوی پرداختیاران به کسب و کارهای اینترنتی را مشروط به اخذ اینماد توسط آن کسب و کار کرد و همین صدای اکثریت فعالان حوزه را درآورد. بهتر است به جای معیار قرار دادن نحوه رفتار و عملکرد یک عامل، معیار عملکرد را بر اساس آنچه تعیین کرد که انتظار میرود در محیط اتفاق بیوفتد. سیستمی است که دادهها واطلاعات را از محیط اطرافش میگیرد واز آنها برای تحلیل وانجام عملکرد مناسب استفاده مینماید.