قوی‌ترین رایانه کوانتومی روسیه ساخته شد

پایگاه Inesting Engineering نیز در اوایل این ماه گزارش داد که پژوهشگران در گوگل ادعا کرده‌اند که آخرین نسخه از رایانه کوانتومی آنها را به سیکامور (Sycamore) می‌توان محاسباتی را در ظرف چند ساعت انجام داد و نکته قابل توجهی را در این زمینه نشان داد که رایانه کوانتومی گوگل دارای 53 کیوبیت است.

رایانه‌های کوانتومی که قادر به تفسیر داده‌ها به شکلی بسیار سریع از رایانه‌های قدیمی یا حتی ابررایانه‌ها هستند، نه تنها عظیمی از داده‌ها را ارزیابی می‌کنند، بلکه می‌توانند عملکرد مصنوعی را افزایش دهند. اما آیا آنها می‌توانند کدهای RSA را بشکنند؟

یک نوع خاص از رمزگذاری، RSA نام دارد که به طور ویژه در معرض خطر رایانه های کوانتومی است. اما قادر است فعلا خطری متوجه این فناوری نیست، زیرا پژوهشگران شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات فوجیتسو (Fujitsu) کشف کرده اند که برای شکستن RSA، به یک رایانه کوانتومی مقاوم در برابر خطا با خطای برابر با 10000 کیوبیت و 2.23 ترمینال شناسایی شده است، نیازی به این است که بسیار فراتر از فناوری های پیشرفته کوانتومی در جهان است.

بنابراین وقتی روسیه می‌تواند یکی از قوی‌ترین رایانه‌های کوانتومی جهان باشد، مانند ایالات متحده آمریکا و چین هنوز می‌تواند نفس راحت بکشد.

گزارش به پایگاه The Register، این رایانه کوانتومی با ۱۶ کیوبیت قدرت در مقایسه با کامپیوترهای توسعه یافته توسط شرکت IBM یا Dwave و غیره که قبلاً سیستم‌های کوانتومی با قدرت صدها کیوبیت ساخته شده بودند، بسیار کوچک است.

این نمایشگاه فناوری روسیه که این رایانه کوانتومی در آن رونمایی شد، در حاشیه مجمع فناوری‌های آینده در مرکز تجارت بین‌المللی برگزار شد. این پردازنده توسط گروهی از تحقیقات با هماهنگی شرکت Rosatom در نقشه راه دولت روسیه برای محاسبات کوانتومی توسعه داده شده است.

بخوان  ۲ فضانورد اسپیس‌ایکس مدال افتخار دریافت کردند

آیا رایانه کوانتومی روسیه خطرناک است؟

انتهای پیام



منبع

آنها این رایانه کوانتومی را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از شرکت نمایشگاه های فناوری کوانتومی شرکت دولتی فعال در حوزه انرژی هسته ای Rosatom بازدید می‌کرد، معرفی کردند.

همچنین ماه گذشته شرکت IBM از رایانه کوانتومی خود موسوم به ایگل(Eagle) رونمایی کرد در ۱۰۰+ کیوبیت ساخته شده و یک ابررایانه را در حل محاسبات پیچیده ریاضی شکست می دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از بازدید از رایانه کوانتومی گفت که وظیفه اصلی ما، انتقال کل اقتصاد و حوزه های اجتماعی روسیه به اصول کیفی کار جدید بر اساس داده های بزرگ است که به منظور بهبود کیفیت مدیریت و بهره مندی و ارائه خدمات انجام می شود.

این در حالی است که برخی از غرب می‌گویند این موضوع دور از واقعیت است و این رایانه به این زودی‌ها نمی‌تواند کدهای رمزگذاری مدرن را بشکند.

رایانه کوانتومی روسیه دقیقا چقدر قدرتمند است؟

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، تحقیقات روسی می‌گویند که قوی‌ترین رایانه کوانتومی تاریخ این کشور ساخته شده است.

دانشمندان روسی قویترین رایانه کوانتومی این کشور را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور معرفی کردند.