لباس های پوست انسان در این حسگر جدید جمع شده اند



پژوهشگران «دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان»، حسگر ابداع کرده‌اند که ترکیبی از پوست‌های گوناگون انسان مانند خمش، کشش، فشرده‌سازی و تغییر دما را در خود دارد.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينمگ، پژوهشگران حوزه رباتیک پیشتر گام‌های بزرگی را در توسعه حسگرهایی برداشت می‌کنند که می‌توانند تغییرات، فشار و دما را درک کنند. همه این کاربردها برای دستگاه‌های پوشیدنی و ارتباط‌های انسان و ربات مهم هستند، اما ویژگی بارز ادراک انسان هستند، ابزار حس کردن محرک به طور هم‌زمان است و این همان چیزی است که علم رباتیک برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

اکنون «جیمی پیک» (Jamie Paik) و همکارانش در «آزمایشگاه رباتیک پیکربندی مجدد»(RRL) در دانشکده مهندسی «دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان» (EPFL)، حسگری را ابداع کرده‌اند که می‌توانند از خمش، کشش، فشرده سازی و تغییر استفاده کنند. دما را درک کند. همه اینها با استفاده از یک سیستم قوی می‌گیرند که در یک مفهوم ساده خلاصه می‌شود و آن مفهوم، رنگ است.

این حسگر موسوم به «کروموسنس» (ChromoSense)، بر یک استوانه لاستیکی شفاف متکی است که سه بخش به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را در بر دارد. یک لامپ LED در بالای دستگاه، نور را از مرکز آن می‌فرستد و در مسیر نور رنگ‌ها تغییر می‌کند، با توجه به خم شدن یا کشیده شدن دستگاه توسط یک‌سنج کوچک در قسمت پایین می‌گیرد.

پیک گفت: سه طعم متفاوت نوشیدنی را در سه نی مختلف می‌نوشید. اگر نی‌ها را خم کنید یا بچرخانید، نسبت به هر طعمی که تغییر می‌کند. این همان اصلی است که کروموسنس از آن استفاده می کند. این حسگر، تغییرات نوری در حال عبور از بخش‌های رنگی را با توجه به تغییر شکل هندسه آن بخش‌ها می‌کند.

بخوان  پیاده‌روی آسان در فضا با لباس فضایی نسل جدید ناسا

با استفاده از یک رنگ مخصوص به رنگ‌های رنگی که با حرارت دادن، رنگ آن از بین می‌رود، می‌توان آن را به حرارت تبدیل کرد.

یک ساده‌تر برای پوشیدنی‌ها

پیک توضیح داد که چه فناوری‌های متکی به دوربین‌ها یا حسگرهای، چندگانه هستند اما می‌توانند دستگاه‌های پوشیدنی را سنگین‌تر و دست‌وپاگیرتر کنند. به علاوه، آنها به پردازش داده‌های بیشتری نیاز دارند.

وی افزود: برای این ربات‌ها به ما خدمات بهتری را در زندگی روزمره بدهند، کارهایی را که ما انجام می‌دهیم حس کنند. به‌طور سنتی، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای انجام این کار، سیستم‌های ثبت شده بر روی دید بوده‌اند که همه فعالیت‌های ما را می‌کنند و داده‌های لازم را به دست می‌آورند. کروموسنس امکان خوانش‌های هدفمندتر و متراکم‌تر اطلاعات را فراهم می‌کند و آن را می‌توان به راحتی در مواد مختلف برای کارهای مختلف جاسازی کرد.

کروموسنس به لطف ساختار مکانیکی ساده و استفاده از رنگ روی دوربین‌ها می‌تواند خود را به تولید انبوه ارزان قیمت واقعی بپردازد. پیک‌های دیگر برای فناوری‌های کمکی مانند لباس‌های بیرونی کمک‌کننده، برنامه‌های روزمره کروموسنس‌ها را در لباس‌های ورزشی یا لباس‌های معمولی می‌بینند که می‌توانند از آنها برای ارائه بازخورد به کاربران در مورد حرکات استفاده کنند.

نقطه قوت کروموسنس، آن را در حس کردن چندین محرک به طور هم‌زمان انجام می‌دهد که می‌تواند یک نقطه ضعف هم باشد زیرا هم‌زمان محرک‌های اعمال شده هنوز یک چالش به شمار می‌روند که محققان روی آن کار می‌کنند. پیک نگاهان کرد که آنها در حال حاضر روی بهبود فناوری برای درک نیروهای اعمال‌شده به صورت محلی یا مرزهای دقیق یک ماده در تغییر شکل خود هستند.

بخوان  برنامه جدید Sonos به تازگی فاش شده است - و ممکن است فقط مشکلات بسیاری را در برنامه S2 برطرف کند

وی افزود: من معتقدم اگر کروموسنس محبوبیت به دست بیاورد و بسیاری از مردم بخواهند از آن به عنوان یک راه حل برای سنجش رباتیک همه‌منظوره استفاده کنند، افزایش اطلاعات حسگر می‌تواند به یک چالش واقعاً جالب تبدیل شود.

این پژوهش در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع