ماهیت دادن به امیدآفرینی مهم‌ترین تصویر انقلاب اسلامی در حوزه فناوری بوده است



مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ماهیت ارائه به موضوع امیدبخشی و امیدآفرینی را مهم ترین حوزه فناوری در کشور برشمرد و افزود: ما همیشه می کوشیم با سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حوزه فناوری نگاهی به آینده داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر امید رضایی‌فر، هم‌زمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر در نشست تخصصی نوآوری و فناوری، برنامه‌ها، چالش‌های امروز و راهبردهای آینده که در محل سالن پندار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می‌شود، با بیان این‌که حوزه فناوری هم از زاویه ما و هم از ما برگزار می‌شود. ذات خودش و فضای نوآورانه و شکوفایی در خودش دارد، در ادامه اظهار کرد: شاید بزرگترین انقلاب را می توان ماهانه به موضوع امیدبخشی و امیدآفرینی در فناوری دانست که در کشوری که ملموس است.

وی، با بیان این‌که فضایی در این حوزه در شکل می‌گیرد محیطی برای دستیابی به آمال و برنامه‌های بخش و امیدآفرین است، می‌گوید: اغلب اوقات پروژه‌ها و برنامه‌ها و اتفاقاتی است که نیاز به یکسری افراد با اعتماد به‌نفس و حمایت از ساختار ساختاری ایجاد امید در این اکوسیستم دارد. شکل گرفته است.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، با اشاره به شکل‌گیری ادبیات «پارک علم و فناوری» از سال‌های 81 و 82 در کشور افزود: ماهیت این پارک‌های فناوری با پژوهش‌های فضایی و حوزه‌های ارتباط با صنعت علم و فناوری است که در سال‌های 81 و 82 در کشور است. پیش از آن ارتباط با صنعت و یا سازمان‌های پژوهش‌های علم صنعتی ایران این وظیفه را بر عهده می‌گیرد که با پیدایش این پارک‌ها در همان مسیر با برنامه، و ساختار کارکردی مشابه اما تغییر یافته‌تر ادامه می‌یابد.

رضایی‌فر، با بیان این‌که طی این سال‌ها همیشه کوشیده‌ایم تا تخت‌خواب‌های مناسبی در محیط‌های علمی و دانشگاهی به نام پارک‌های فناوری و مراکز رشد می‌کنند، ببینند: شاید از دیگر آثار ملموس انقلاب اسلامی ایجاد فرهنگ و ادبیات دانش و فناوری است. هنوز ممکن است شاخص های قابل اندازه گیری و رقابت در حوزه فناور شدن صنعت دست نیافته باشد اما این مسیر را به درستی طی کرده است.

بخوان  آیا از اینکه برای ارتقاء به ویندوز 11 ناراضی هستید خسته شده اید؟ خبر بدی داریم…

وی، با بیان این‌که امروز همه با واژگان دانش‌بنیان، فناوری و پارک علم و فناوری آشنا هستند، افزود: همه پارک‌های فناوری را به همراه مجموعه‌های مستقر در آن بازیگران این مجموعه می‌دانند. به‌خصوص پس از تصویب قانون جهش دانش‌بنیان این موضوع در مناسبات اساسی بیشتر بررسی شده است.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری علوم، انتظارات را در حوزه فناوری به شاخص‌های کمی اقتصادی دانسته و می‌دانند: شاید اگر ما از حوزه تجاری سازی به دست بیاوریم سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم. تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بالای جدول GDP ارزش‌افزوده‌شده از فناوری‌ها چیزی که ما نمی‌توانیم در فروش معمولی به آن دست یابیم. این در حالی است که فعالیت در این حوزه (کسب ارزش‌افزوده از فناوری) می‌تواند بر ما تأثیر بگذارد.

رضایی‌فر، با اعتقاد به این‌که اگر به دنبال خرید محصولات طبیعی با رده‌های پایین تکنولوژی برویم جایگاه زیادی در حوزه‌های اقتصادی نخواهیم داشت، گفت: اما اگر بخواهیم جایگاه مناسبی درباره موضوعات اقتصادی برای خود تعریف کنیم، این موضوع تنها از طریق ارزش‌افزوده‌ای فناوری است. امکان پذیر است.

وی، تصریح کرد: هنوز در چند وقت در ساختارهای مترادف یا متعامل با حوزه اقتصاد در فناوری بیگانه هستیم و عملاً در مورد ارزش‌گذاری فناوری صحبت می‌شود از یک زاویه به موضوع نگاه می‌کنیم و از آن طرف می‌توانیم ارزش محصول را پیدا کنیم که این دو معکوس هستند.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، اظهار کرد: برخی از اوقات دیده می‌شوند، اتمسفر و جو کلی که در حوزه علمی و دانشگاهی و فضای فناوری ممکن است وجود داشته باشد، خیلی اوقات در تقابل با حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری است.

رضایی‌فر، با بیان این‌که از این‌رو فناوری عملاً نمی‌تواند در تطبیق حوزه اقتصاد ساختاری جدید پیدا کند، در ادامه می‌گوید: افراد فناوری از خود توقع بیش‌تر از اندازه‌هایی هستند که این موضوع با ورود آن‌ها به حوزه اقتصادی فاصله دارند. در مقابل، این زیاده‌خواهی که در فضای فناوری ایجاد می‌کند در واقع دیوار دفاعی خواهد بود برای ورود و ورود آن‌ها به حوزه اقتصاد، قیمت‌گذاری محصولات فناوری خروجی.

بخوان  نگاه «هابل» به یک کهکشان کم‌نور و بی‌شکل

وی ادامه داد: همان افرادی که دانش‌های فنی‌شان را با توقع زیاد به اشتراک می‌گذارند تناسب عرضی و طول فناوری در محصولشان وجود ندارد. و انتظار از علم فنی با ادبیات آنها متفاوت است. به‌عنوان فردی که به دانش فنی رسیده است اکنون در مرحله کسب و کار قرار دارد. در دانش فنی سهام و یا ارزش آن را بسیار بالا می‌دانستند اما در تبدیل آن به محصول ارزش فناوری را به حد صفر و به کسب و کار بیش از حد مهم می‌دهند.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری علوم علوم، با بیان این‌که ما در حوزه ارزش‌گذاری و ارزش‌افزوده‌ای فناوری، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری فناوری بسیار جای کار داریم، می‌گوید: از فعالیت‌هایی که در این حوزه در حال برنامه‌ریزی هستند، فضا، تخت و یا. مدیریت برای مالکیت فکری است.

رضایی‌فر، با بیان این‌که از جمله فعالیت‌هایی که باید بیشتر به آن‌ها بپردازند، تیم‌ورک‌های کاری است، گفت: با تیم‌ورک‌سازی فعالیت‌های فناورانه دانشجو، استاد، محقق، دانشمند و حتی صنعتگر در کنار هم می‌توانند، این افراد نباید از حوزه تحقیقات خارج از کشور باشند. کنیم و در فضای فضای کسب و کار و کار بیندازیم اما باید در کنارش از انتفاع ارزش‌افزوده فناوری آن‌ها هم بهره‌مند شوند.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری علوم علوم، با بیان این‌که در حال‌حاضر وضعیت معکوس است، گفت: ما عمل می‌کنیم که یک طرف دفاعی در مسیر ارزش‌گذاری اقتصادی فناوری می‌بینیم و از طرفی دیگر در خروجی‌های فناوری کمترین اهمیت دارد. باید این دو را بهم نزدیک کرد. افراد درگیر در این حوزه باید پیشنهاداتی را به ما از زاویه کلی بدهند تا بتوانیم به آن‌ها سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری خطرپذیری را به یک جریان جدید تبدیل کنیم.

وی، با بیان این‌که ما نیازمند یک شتابدهنده ویژه هستیم تا این اکوسیستم نفوذ و توسعه ویژه پیدا بکند، مشخص کرد: ما باید درصد درصد دانش‌بنیانی و ارزش‌افزوده فناوری را در اقتصاد را با این حوزه به حوزه اقتصاد بچشانیم تبدیل کنیم.

بخوان  مرد آمریکایی رکورد خوردن فلفل قرمز را شکست + فیلم

مدیر کل سیاست، برنامه ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، با اشاره به وجود حدود 9600 شرکت دانش‌بنیان و 13 هزار شرکت فناور در کشور، تصریح کرد: با نگاه بیزینسی و هلدینگ‌محور باید کنسرسیوم‌های بسیاری ایجاد کنند.

رضایی‌فر، با بیان این‌که باید یکسری تیم‌ورک‌های هلدینگی فعال داشته باشد، گفت: افراد فعال در حوزه‌های تخصصی اغلب به ابزارهای مالی و ابزارهای تخصصی توسعه کسب و کار نیاز دارند.

مدیر کل سیاست، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، با اشاره به وجود پارک‌های فناوری به‌خصوص دانشگاهی گفت: بر اساس طرح اصلی ما با عنوان دستیار فناوری که به‌خوبی از آن استقبال می‌شود، این طرح همچنان ادامه دارد. غیر حمایتی حقوقی در مجموعه اکوسیستی جا بیفتد. رضایی‌فر، با طرح این پرسش که چرا از ظرفیت دانشجویی در بیمارستان‌های مستقر در پارک استفاده نمی‌شود؟ گفت؟ این به یک مطالب جدی تبدیل شود تا نهایتاً ارتباط میان دانشگاه جامعه و صنعت شود.

وی، موضوعی که در حوزه‌ی دیگر چالش‌های مطرح شده در فناوری برشمرد قرار دارد و افزود: در حوزه فناوری آن‌چیزی که باید از نظر اقتصادی با نگاه سرمایه‌ای به آن موضوع پرداخته شود نه فروش‌های داخلی. شاید بخشی از خود نیازهای داخلی استقلال نیازمان باشد اما آن‌چه می‌خواهد به اقتصاد ختم می‌شود که خارجی‌ها باید وگرنهاً بدون انجام و تبادلات مالی بین‌المللی تنها بازارهای خودمان را جابه‌جا کرده‌اند.

مدیر کل سیاست گذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم، تولید محصولات دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کمتر از 1 درصد برشمرد و افزودن: برای ارتقاء نظام آن روش های مالی، ایجاد بسترهای ایجاد شده و … مهم است که شاید برای آن نیاز به قانوسازی، فعالیت های حمایتی باشد. یا هماهنگی کنیم.

رضایی‌فر، یادآور شد: از بزرگترین اتفاقات در اکوسیستم ایجاد صندوق مالی در صندوق خطرپذیر است و این‌که سرمایه‌های سرگردان را به حوزه فناوری بیاورند که در این‌باره‌ها آغاز می‌شود.

انتهای پیام



منبع