مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

اولین پیوند قلب خوک به انسان

علوم علوم اعصاب دانشگاه لوئیزویل برای اولین بار از فعالیت های مغز یک انسان در حال مرگ را ثبت کردند و شاهد یک فعالیت رویا و خاطرات خاطرات بودند. به نظر می‌رسد الگوهای مغزی شبیه به الگوهای مرتبط با خواب، حافظه حافظه و مدیتیشن است. این نتایج با احتیاط منتشر می‌شوند، چرا که داده‌ها فقط از یک مطالعه موردی به دست آمده‌اند و همین هم در مورد بیماری بوده که آسیب مغزی بوده و تحت تأثیر فعالیت‌های غیرعادی مرتبط با صرع بوده است.

بزرگ‌ترین رعد و برق تاریخ ثبت شد

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

دیگری در دانشگاه کالیفرنیا دیویس اولین رخ داد، جایی که آزمایشات بالینی به درمان سه جنین مبتلا به بیماری اسپینا بیفیدا(بیرون زدگی نخاع) انجام شد. این سه جنین با کمک سلول‌های بنیادی در رحم مادر درمان شدند و انتظار می‌رود ۳۳ مورد دیگر نیز به زودی به‌پیوندند.

در سالی که برگزار شد، تعداد زیادی برای اولین بار انجام شد که شاید بتوان آنها را از سوی آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور (Lawrence Livermore) وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد. این آزمایشگاه در جستجوی احتراق گداخته است به پیشرفت مهمی دست یافت. احتراق گداخته‌ای به نقطه‌ای گفته می‌شود که در آن یک همجوشی است که خودپایدار را می‌پیوندد. فیزیک دان‌ها در دهه‌ها به دنبال امکان تولید انرژی از گداخت یا همجوشی هسته‌ای بوده است که نویدبخش یک منبع اصلی بی‌پایان و پاکیزه از انرژی است.

درمان اختلال نخاع جنین با استفاده از سلول های بنیادی رحم برای اولین بار

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

سرکشی که رکوردها را جابه‌جا کرد

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

فناوری فیوژن را به سوی انرژی زمین گرمایی نزدیک به حد و حصر فوق العاده باز می‌کند

دستیابی به اولین احتراق گداخت هسته‌ای

ناگفته نماند، هاشم الغیلی «تهیه کننده، فیلمساز و مجری علمی» مستقر در برلین، چشم انداز خود را از درمانات رحم مصنوعی اکتولایف(EctoLife) در جهان منتشر کرد که در آن نوزادان بدون نیاز به مادر در رحم مصنوعی رشد می‌کنند.

قدرت شکافت ممکن است کمی بیست قرنی به نظر برسد، اما این فناوری که راکتور هسته‌ای مدولار نسل چهارم «NuScale» نشان می‌دهد، این فناوری همچنان در حال توسعه است. این طراحی کوچک (SMR) بود که برای اولین بار توسط ایالات متحده آمریکا تنظیم مقررات را تصویب کرد.

بخوان  پرتاب ماهواره نظارت بر آب ناسا به تعویق افتاد

زمانی که آکادمی چین سیستم پیشرفته «CAES» صد مگاواتی خود را به شبکه برق ملی چین متصل کرد، در حوزه انرژی‌های علوم انرژی پذیر، رکورد جهانی را برای بزرگترین نیروگاه ذخیره انرژی هوای فشرده(CAES) به ثبت رساند. گفته می‌شود این نیروگاه جدید تا ۴۰۰ مگاوات ساعت انرژی ذخیره می‌کند یا برای تامین انرژی ۶۰ هزار خانه کافی است.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

انتقال بیسیم ۱.۶ کیلووات انرژی از فاصله یک کیلومتری با استفاده از مایکروویو

انتشار یک ویدئوی مفهومی که توسط یک مرکز زایمان منتشر شده است، ایده‌ای در آینده را نشان می‌دهد که با کمک رحم مصنوعی انجام می‌شود.

کشف رفتار عجیب اختاپوس‌ها

در سال ۲۰۲۲ یک خبر علمی خوب از بریتانیا به گوش رسید. برای اولین بار سرطان خونِ یک نوجوان با استفاده از روش ویرایش ژن درمان شد. در طی این درمان‌های سلول‌های T یک اهداکننده بهبود یافته و به فرد تزریق می‌شود.

استاد دانشگاه استاوینگر(Stavinger) در نورژ ادعا می‌کند که یک میکروتوربین گازی ساخته شده است که می‌تواند به جای ترکیب گاز طبیعی و هیدروژن تنها از هیدروژن صد درصد مصرف کند.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

انتهای پیام



منبع

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

آکسفورد اولین «همجوشی پرتابه‌های» مافوق صوت جهان را نمایش داد

به عنوان آخرین مورد نمی‌توان از فعالیت مغز یک انسان در حال مرگ برای اولین بار گذشت.

یک رکوردشکنی نسبتاً نگران کننده توسط سازمان «MarineLabs» کانادا اعلام شد. این سازمان خبر از یک موج سرکشی در سواحل یوکلولت(Ucluelet) در جزیره ونکوور داد که در نوامبر سال ۲۰۲۰ به پیوسته بود و ارتفاع آن به ۱۷.۶ متر می‌رسید.

اولین بار در ماه ژانویه در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اولین پیوند قلب خوک به انسان انجام شد. این قلب خوک که توسط شرکت پزشکی احیا کننده Revivicor عرضه شده بود، برای کاهش خطر پس زده شدن بافت با کمک مهندسی ژنتیک تغییر یافته بود. امید می‌رود این درمان به رفع فوری کمک شایانی کند.

اسپین آف «Quiase» موسسه فناوری ماساچوست در حال استفاده از فناوری انرژی همجوشی با روش غیرمنتظره است. به جای جستجو برای ترکیب اتم‌های هیدروژن برای تولید انرژی، این شرکت می‌خواهد از فناوری پرتو ژیروترون استفاده کند که در ابتدا برای برنامه‌های همجوشی توسعه یافته بود تا حفره‌هایی تا عمق ۲۰ کیلومتر (۱۲.۴ مایل) حفر و از ذخایر عظیم انرژی زمین گرمایی زمین. استفاده کند.

بخوان  ترفند‌های مخفی آیفون که نحوه استفاده از iOS را تغییر می‌دهد

جنین‌های مصنوعی موش را با استفاده از سلول‌های بنیادی بدون نیاز به تخمک، اسپرم یا حتی رحم ایجاد کردند. این راه‌های غیر سنتی غیر سنتی را برای درمان‌های پزشکی پیشرفته و رشد اعضای پیوندی باز می‌کند.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

در روز دسامبر، مرکز مدیران ملی احتراق و علوم فوتونی این آژانس (NIF) از ۱۹۲ لیزر بر روی کره کوچکی از ایزوتوپ‌های هیدروژن استفاده کرد تا یک واکنش همجوشی ایجاد شود که انرژی نسبت به انرژی تولید می‌شود در درون آن، تولید می‌کند.

یکی دیگر از گزارش‌های هشداردهنده از سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام شد. این سازمان خبر از طولانی‌ترین صاعقه تاریخ با طول ۷۶۷.۶ کیلومتر داد. صاعقه‌ی غول پیکر در آوریل سال ۲۰۲۰ توسط ماهواره‌ها شناسایی شد.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

در ماه آوریل، اسپین آف «First Light Fusion» دانشگاه آکسفورد از تفکر جانبی برای ایجاد یک فرآیند جدید برای دستیابی به همجوشی استفاده کرد. این استارت‌آپ به جای لیزر و آهنربا، از پرتابه‌هایی استفاده می‌کند که با سرعت ۱۹ ماخ پرواز می‌کنند و درون گلوله‌های سوختی جاسازی می‌شوند که در مکعب‌های کوچک در حال سقوط تا آسیب‌پذیری با سرعت ۲۰۴ ماخ ساز و شرایط همجوشی ایجاد شود.

توسعه آلیاژ ساده‌ای که ادعا می‌شود سخت‌ترین ماده زمین است

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

در جبهه نرم تنان، دانشگاه سیدنی کشف کرده‌اند که یکی از معدودها روی زمین است که اشیا را پرتاب می‌کنند، آن‌ها را کاملاً خوب هدف‌گیری می‌کنند.

چین بزرگترین نیروگاه ذخیره انرژی هوای فشرده جهان را راهاندازی کرد

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

درمان سرطان خون «لاعلاج» با ویرایش ژن

رحم درمانی برای بارداری و زایمان

اولین بیماران خون آزمایشگاهی دریافت کردند

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

جنینهای رشد طبیعی از سلولهای بنیادی بدون نیاز به اسپرم یا تخمک

سال ۲۰۲۲ سالی پر از رویدادهای مهم علمی بوده است. از دسته‌یابی به اولین‌ها در حوزه‌های بزرگ چون انرژی‌های و پزشکی گرفته‌شده تا رکوردهای جدید در جهان طبیعت را ثبت کرده‌اند که مروری بر مواردی از برترین موارد آنها خالی از لطف نیست.

بخوان  ارسال پیام در زیر آب با گوشی‌های هوشمند

در یک کارآزمایی بالینی که توسط سرویس بهداشت ملی بریتانیا برای اولین بار، سلول‌های خونی انجام شد که در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی تولید شده، به تزریق انسانی تزریق شد. این پیشرفت نه تنها راهی برای کاهش مصرف خون با حذف نیاز به کمک‌های مالی ایجاد می‌کند، بلکه می‌توان به درمان در شرایطی که منجر به یافتن کمک‌کنندگان به بهبود شرایط کار شود.

اولین بار در جهان توربین گازی را با هیدروژن خالص راه‌اندازی کردند

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، در ادامه نگاهی می‌اندازیم به جالب‌ترین رویدادهایی که در سال ۲۰۲۲ به پیوستند.

کشف قدیمی‌ترین قلب موجود در فسیل یک ماهی ۳۸۰ میلیون ساله

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

گروهی به سرپرستی دانشگاه کرتین استرالیا، قدیمی ترین قلب شناخته شده را کشف کردند. با قدمت ۳۸۰ میلیون سال، قلب فسیل شده همراه با معده، روده و خوراک فسیل شده متعلق به یک ماهی فک‌دار باستانی بود که به شکل سه بعدی خود را حفظ کرده بود.

ضبط فعالیت مغز یک انسان در حال مرگ برای اولین بار

سازمان تنظیم کننده فعالیت های ایالات متحده آمریکا مجوز اولین راکتور مدولار کوچک خود را صادر می کند

در علوم مواد، آلیاژ ساده‌ای از کروم، کبالت و نیکل(CrCoNi) که توسط تیمی به رهبری آزمایشگاه برکلی ساخته شد، به عنوان سخت‌ترین ماده‌ای که تا به حال روی زمین وجود داشته باشد، آن را انجام داد. این آلیاژ نه تنها فوق‌العاده سخت است، بلکه دارای استحکام و توانپذیری بالایی است که به طرز عجیبی در دماهای سردتر استحکام آن بهبود می‌یابد.

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۲۲

آزمایشگاه‌های آزمایشگاهی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (NRL) نشان می‌دهد که سیستم پرتو ایمن و پیوسته انرژی مایکروویو (SCOPE-M) می‌تواند ۱.۶ کیلووات انرژی را در فاصله بیش از یک کیلومتری در میدان تحقیقات ارتش ایالات متحده در مریلند منتقل کند، سیستم‌های امکان رسیدن به نیروگاه‌های خورشیدی مداری به زمین را در آینده می‌کند.