نانو تکنولوژی و کاربرد‌های آن در زندگی امروزی | 1biti

محققان دانشگاه Chase Western Reserve در حال تولید نانوذرات پلیمری هستند که به عنوان پلاکت های مصنوعی عمل می کنند. آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده اند که تزریق این پلاکت های مصنوعی باعث کاهش چشمگیر خونریزی می شود. محققان دریافته اند که نانوذرات آلومینوسیلیکات می توانند با فعال کردن مکانیسم لخته شدن خون، خونریزی در بیماران تروما با زخم های خارجی را کاهش دهند، و باعث شود خون به سرعت در یک زخم لخته شود.

کاربرد نانوفناوری در محصولات ورزشی

این دارو‌ها به عامل‌هایی که شناساگر نامیده و در ابعاد نانو ساخته می‌شوند، تجهیز و بعد از ورود به واکنش بدن نسبت به ویروس و میکروب حساس می‌شوند و خیلی سریع به بافت آسیب‌دیده می‌رسند و خود را رها می‌کنند. ترویج عمومی فناوری‌نانو یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد برنامه توسعه فناوری نانو در ایران محسوب می‌شود. در ایران به آموزش عمومی فناوری نانو به ویژه در سطح دانش‌آموزی توجه ویژه ای می‌شود. ستاد نانو به مجله خبری 1 بیتی منظور ارتقای آشنایی دانش‌آموزان با علوم و فناوری نانو و زمینه‌سازی تحقیق و پژوهش دانش‌آموزی در این حوزه، اقدام به تأسیس باشگاه دانش‌آموزی نانو نموده‌است. یکی از برنامه‌های ترویجی ایران برگزاری نوآورانه المپیاد فناوری نانو در این کشور است. در سال ۱۳۸۳ سایت باشگاه دانش‌آموزی نانو فعالیت‌های آموزشی خود را در فضای مجازی آغاز و از سال ۱۳۸۷مجموعه فعالیت‌های مختلف آموزشی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌است.

  • ‏ نانو در لباسی که می‌پوشیم، غذایی که می‌خوریم و خودرویی که سوار می‌شویم.
  • نانو فیبرها می توانند تولید غضروف در اتصالات آسیب دیده را تحریک کنند.
  • امروزه اکثر کرم های ضد آفتاب از نانوذرات ساخته شده اند تا نور را به طور موثر جذب کنند و آن ها همچنین به راحتی روی پوست پخش می شوند و همین نانوذرات ها در بسته بندی مواد غذایی برای کاهش اشعه uv و افزایش طول عمر مفید هستند.
  • امروز بشر با یک انقلاب دیگر در تکنولوژی روبروست؛ انقلابی که بسیار وسیع ‌تر و گسترده ‌تر از دو انقلاب کشاورزی و صنعتی بوده است.
  • اثرات زیست محیطی این ذرات کوچک نانو ممکن است منجر به مشکلات عظیمی در آینده شود اگر مقیاس های جدید اختراع نشده باشند.
بخوان  مروری بر فناوری نانو نانو تکنولوژی به زبان ساده اختصاصی | 1biti

این از یک نقطه فلزی بسیار تیز اسکن شده روی یک سطح برای “دیدن” اتمهای سطح استفاده می کند. در سال ۱۹۸۹، ایگلر با استفاده از میکروسکوپ کاوشگر اسکن، اتمهای زنون را “برهم زد” روی یک سطح مس که در دمای نزدیک به صفر مطلق نگه داشت، برای نوشتن حروف “IBM” نوشت. ایگلر و گروه او کارهای قابل توجهی انجام داده اند ، عمدتا با استفاده از این روش برای کشف پدیده های اساسی فیزیکی و مکانیکی کوانتوم. گیمزفسکی در IBM از تکنیک های مشابه استفاده کرده است، اما در دمای اتاق ، تک مولکول ها را به اطراف فشار می دهد. این نوع کار با اتم ها و مولکولهای منفرد، “فناوری نانو شدید” نامیده می شود.

http://118amoozesh.ir

به عنوان مثال، ترکیب نانوسنگ در پارچه ای که برای ساخت شلوار استفاده می شود، یک آب سبک وزن تولید می کند و مواد دفع کننده لکه را ایجاد می کند. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید. یکی دیگر از کاربردهای تکنولوژی نانو، که تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت دنیای امروزی به خصوص در چند سال اخیر داشته است، کاربرد آن در ساخت و طراحی ترانزیستورهایی است که درون تراشه‌های مرکزی سیستم‌های محاسباتی استفاده می‌شوند. احتمالاً بارها عبارت‌هایی نظیر نانو تکنولوژی، ساختار نانو، مقیاس نانو و … به گوشتان خورده است. با شنیدن این عبارات چه چیزی در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ آیا درک شهودی مناسبی از کلمه نانو دارید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با زبانی ساده و به دور از فرمول و روابط فیزیکی و شیمیایی به معرفی مقیاس نانو بپردازیم. فناوری نانو به‌عنوان یک فناوری نوظهور و تأثیرگذار در صحنه‌ی آینده علم و زندگی بشر، سزاوار توجه فزاینده‌ای است.

بخوان  هوش مصنوعی هنوز فاقد عقل سلیم است! 1 بیتی

فناوری نانو تکنولوژی در کشاورزی

فناوری نانو این پتانسیل را دارد که پیشرفت‌های عمده‌ای در پزشکی خلق کند. برای مثال نانوبات‌ها را می‌توان به داخل رگ‌های بیمار فرستاد تا انسداد را از بین ببرد، جراحی‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر و دقیق تر شوند و آسیب‌ها را نیز می‌توان سلول به سلول ترمیم کرد. حتی ممکن است با رفع ژن‌های آسیب دیده، شرایط ژنتیکی فرد بهبود یابد. همچنین می‌توان از فناوری نانو برای تنظیم دوز داروها در سطح مولکولی به منظور کارآیی بیشتر آنها و کاهش عوارض جانبی استفاده کرد. در پزشکی, نانوتکنولوژی به توسعه قابل توجهی در نوآوری های مرتبط با سلامت منجر شده است.