نتایج امیدوارکننده آزمایش اولین واکسن برای مقابله با قارچی

سه گونه خاص از قارچ‌ها، عامل بیشتر بیماری‌های قارچی کشنده در انسان هستند. «آسپرژیلوس» (Aspergillus)، «کاندیدا» (Candida) و «پنوموسیستیس» (Pneumocystis). بنابراین، پژوهشگران تصمیم گرفتند یک واکسن پپتیدی نوترکیب بسازند که این سه پاتوژن اصلی را هدف قرار دهد.

این پژوهش در مراحل اولیه است و پیش از آغاز آزمایش اولیه، باید بررسی‌های بیشتری برای ایجاد فرمولاسیون و دوز بهینه انجام شود اما به این نوع درمان‌های قارچی نیاز است.

«جاستین بیردزلی» (Justin Beardsley)، پژوهشگر بیماری‌های عفونی «دانشگاه سیدنی» (USYD) که با سازمان بهداشت جهانی در تهیه فهرست پاتوژن‌های قارچی در سال ۲۰۲۲ همکاری کرده است، گفت: مقابله با پاتوژن‌های قارچی احتمالی و نوظهور، یک اولویت تحقیقاتی مهم است. به شماره می‌رود که مدت‌ها نادیده گرفته شده است.

واکسن که سه قارچی رایج در انسان را هدف می‌دهد، نتایج امیدوارکننده‌ها را در آزمایش‌های اولیه بالینی نشان می‌دهند.

«کارن نوریس» (Karen Norris)، استاد بخش بیماری‌های عفونی «دانشگاه جورجیا» (UGA) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نیاز بالینی قابل توجه برای این نوع صنعت و درمان، به ویژه در میان افراد دارای نقص ایمنی وجود دارد. جمعیت بیماران در معرض خطر بیماریهای قارچی تهاجمی، در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نوریس گفت: از آنجایی که این واکسن سه پاتوژن متفاوت را هدف قرار می دهد، پتانسیل پیش می رود در درمان آسیب های قارچی قارچی را دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک واکسن جدید که سه قارچی رایج در انسان را هدف قرار می دهد، نتایج امیدوارکننده را در آزمایش های اولیه بالینی دارد. این داده‌ها، راه را برای آزمایش‌های انسانی آینده به منظور بررسی این واکسن ضد قارچ هموار می‌کنند. محققان امیدوارند که این واکسن به جلوگیری از آسیب‌ها کمک کند که با بیش از یک میلیون مورد مرگ و میر در سال مرتبط هستند.

بخوان  به‌روزرسانی‌های ویندوز 365 به زودی می‌توانند بسیار کمتر مختل شوند

این پژوهش جدید، در مورد اثربخشی این واکسن آزمایشی در انواع مدل حیوانی گزارش داده است. این پژوهش نشان داد واکسن جدید که «NXT-2» نامیده می‌شود، واکنش‌های پادتن را در تمام مدل‌های حیوانی به‌طور طبیعی ایجاد می‌کند. همچنین این واکسن، عوارض و مرگ و میر را در حیوانات با سیستم ایمنی سرکوب‌شده که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قارچی‌زا قرار گرفتند، کاهش دادند.

در سریال جدید «The Last of Us»، با جهانی آشنا می‌شویم که توسط یک بیماری همه‌گیر قارچی نابود شده است. در اولین قسمت از این سریال، به طور خلاصه توضیح می‌دهد که قارچ‌ها به طور کلی نمی‌توانند در گرم بدن انسان زنده بمانند. در دنیای تخیلی، نوعی قارچ‌ساز، ذهنیت می‌یابد تا در بدن‌های گرم ما رشد کند و یک منظر جهانی از انسان‌هایی را پدید آورند که به زامبی تبدیل شده‌اند.

این پژوهش، در مجله «PNAS Nexus» به چاپ رسید.

نتایج امیدوارکننده آزمایش اولین واکسن برای مقابله با قارچی

تریلیون‌ها میکروارگانیسم درون بدن هر یک از ما زندگی می‌کنند. این جمعیت به عنوان میکروبیوم ما می‌شود. بیشتر این میکروب‌ها را از گیاهان تشکیل می‌دهند اما چیزهای دیگری مانند آن گل‌ها و ویروس‌ها را نیز می‌توان در میان آنها یافت.

وی افزود: قارچ‌ها، بیماری عفونی فراموش‌شده هستند. آنها باعث بیماری‌های ربی می‌شوند اما آن قدر غفلت قرار گرفته‌اند که ما به سختی مشکل را درک می‌کنیم.

انتهای پیام



منبع

تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان، جان خود را بر اثر بیماری‌های قارچی از دست می‌دهند. «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) در سال ۲۰۲۲، اولین فهرست خود را از «پاتوژن‌های قارچی در اولویت» منتشر کرد و از قارچ‌ها به عنوان یک خطر جدی در حال حاضر برای سلامت عمومی نام برد. داروهای ضد قارچی محدودی وجود دارند و میزان بیماری قارچی در برابر این داروهای حیاتی در افزایش است.

بخوان  انتشارات پژوهشگاه فضایی در نمایشگاه بین‌المللی ایران

با وجود چنین ماجرایی فقط یک داستان است اما علم واقعی ورای این داستان هولناک وجود دارد. درست است که اکثریت قریب به اتفاق قارچ‌ها نمی‌توانند در بدن انسان زنده بمانند اما از گونه‌های قارچی وجود دارند که در گرمای بدن ما رشد می‌کنند.

پژوهشگران حدود یک دهه پیش دریافت کردند که یک جمعیت در حال پیشروی از قارچ‌ها نیز در بدن انسان وجود دارد. انواع قارچی که «مایکوبیوم»(Mycobiome) نامیده می‌شوند، به صورت همزیستی درون بدن ما زندگی می‌کنند و بیشتر نسبتاً بی‌ضرر هستند، اما برخی از آنها دوستان ما می‌شوند. به خصوص زمانی که دارای ایمنی هستیم.