نرم افزار جدید به کاربران نابینا و کم بینا امکان ایجاد نمودارهای تعاملی و قابل دسترس را می دهد

نرم افزار جدید به کاربران نابینا و کم بینا امکان ایجاد نمودارهای تعاملی و قابل دسترس را می دهد

نرم افزار جدید به کاربران نابینا و کم بینا امکان ایجاد نمودارهای تعاملی و قابل دسترس را می دهد

رابط Umwelt. الف) برگه های داده، تصویری و صوتی ویرایشگر. ب) تب فیلدهای ویرایشگر، جایی که کاربران تعاریف فیلدها و کدگذاری ها را مشخص می کنند. ج) بیننده، جایی که کاربران داده ها را با نمایش داده های چندوجهی تعاملی تجزیه و تحلیل می کنند. اعتبار: arXiv (2024). DOI: 10.48550/arxiv.2403.00106

تعداد فزاینده‌ای از ابزارها، کاربران را قادر می‌سازد تا بازنمایی داده‌های آنلاین، مانند نمودارها را که برای افراد نابینا یا کم بینا قابل دسترسی است، ایجاد کنند. با این حال، بیشتر ابزارها به یک نمودار بصری موجود نیاز دارند که می‌توان آن را به یک قالب در دسترس تبدیل کرد.

این باعث ایجاد موانعی می شود که کاربران نابینا و کم بینا را از ایجاد نمایش داده های سفارشی خود باز می دارد و می تواند توانایی آنها را برای کاوش و تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم محدود کند.

تیمی از محققان MIT و دانشگاه کالج لندن (UCL) می‌خواهند طرز فکر مردم در مورد نمایش داده‌های قابل دسترس را تغییر دهند.

آنها یک سیستم نرم افزاری به نام Umwelt (که در زبان آلمانی به معنی “محیط” است) ایجاد کردند که می تواند کاربران نابینا و کم بینا را قادر سازد تا نمایش داده های سفارشی و چندوجهی را بدون نیاز به نمودار بصری اولیه بسازند.

Umwelt، یک محیط نویسندگی که برای کاربران صفحه‌خوان طراحی شده است، دارای ویرایشگری است که به کسی اجازه می‌دهد یک مجموعه داده را آپلود کند و یک نمایش سفارشی‌سازی شده، مانند یک نمودار پراکنده، ایجاد کند که می‌تواند شامل سه حالت باشد: تجسم، توصیف متنی، و sonification. سونفیکیشن شامل تبدیل داده ها به صدای غیرگفتاری است.

این سیستم، که می‌تواند انواع مختلفی از داده‌ها را نشان دهد، شامل بیننده‌ای است که به کاربر نابینا یا کم‌بینا امکان می‌دهد به طور تعاملی یک نمایش داده را کاوش کند، و به طور یکپارچه بین هر حالت تغییر کند تا به روشی متفاوت با داده‌ها تعامل داشته باشد.

محققان مطالعه‌ای را با پنج کاربر متخصص صفحه‌خوان انجام دادند که Umwelt را مفید و آسان برای یادگیری یافتند. علاوه بر ارائه رابطی که به آنها قدرت ایجاد نمایش داده‌ها را می‌دهد – چیزی که به گفته آنها به شدت وجود نداشت – کاربران گفتند Umwelt می‌تواند ارتباط بین افرادی را که به حواس مختلف متکی هستند تسهیل کند.

جاناتان زونگ، دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی برق و علوم کامپیوتر (EECS) می گوید: “ما باید به خاطر داشته باشیم که افراد نابینا و کم بینا منزوی نیستند. آنها در این زمینه ها وجود دارند که می خواهند با افراد دیگر در مورد داده ها صحبت کنند.” نویسنده اصلی مقاله ای که Umwelt را معرفی می کند.

من امیدوارم که Umwelt به تغییر روشی که محققان در مورد تجزیه و تحلیل داده‌های در دسترس فکر می‌کنند کمک کند. فعال کردن مشارکت کامل افراد نابینا و کم بینا در تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل دیدن تجسم تنها به عنوان بخشی از این پازل بزرگ‌تر و چندحسی است.

ایزابلا پدرازا پینروس و منگژو “کتی” چن، دانشجویان فارغ التحصیل EECS به زونگ در این مقاله می پیوندند. دانیل هاجاس، محقق UCL که با مرکز نوآوری ناتوانی جهانی کار می کند. و نویسنده ارشد Arvind Satyanarayan، دانشیار علوم کامپیوتر در MIT که رهبری گروه تجسم در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی را بر عهده دارد.

این مقاله در کنفرانس ACM در مورد عوامل انسانی در محاسبات (CHI 2024)، که از 11 تا 16 مه در هونولولو برگزار شد، ارائه خواهد شد. یافته ها در منتشر شده است arXiv سرور پیش چاپ

تمرکززدایی از تجسم

محققان قبلاً رابط‌های تعاملی را توسعه داده‌اند که تجربه غنی‌تری را برای کاربران صفحه‌خوان فراهم می‌کند، زیرا آنها نمایش داده‌های قابل دسترس را بررسی می‌کنند. از طریق آن کار، آنها متوجه شدند که بیشتر ابزارها برای ایجاد چنین نمایش هایی شامل تبدیل نمودارهای بصری موجود است.

Zong و Hajas که بینایی خود را در سن 16 سالگی از دست داد، با هدف متمرکز کردن بازنمایی های بصری در تجزیه و تحلیل داده ها، بیش از یک سال پیش شروع به طراحی مشترک Umwelt کردند.

در ابتدا، آنها متوجه شدند که باید در نحوه نمایش داده های مشابه با استفاده از فرم های دیداری، شنیداری و متنی تجدید نظر کنند.

حاجس می‌گوید: «ما باید یک مخرج مشترک در پشت این سه روش قرار می‌دادیم. با ایجاد این زبان جدید برای بازنمایی‌ها، و دسترسی به خروجی و ورودی، کل از مجموع اجزای آن بیشتر می‌شود».

برای ساخت Umwelt، آنها ابتدا آنچه را که در نحوه استفاده افراد از هر حس منحصر به فرد است، در نظر گرفتند.

به عنوان مثال، یک کاربر بینا می تواند الگوی کلی یک نمودار پراکندگی را ببیند و در همان زمان، چشمان خود را حرکت دهد تا روی نقاط داده مختلف تمرکز کند. اما برای کسی که به sonification گوش می کند، تجربه خطی است زیرا داده ها به آهنگ هایی تبدیل می شوند که باید یک به یک پخش شوند.

Zong می افزاید: «اگر فقط به ترجمه مستقیم ویژگی های بصری به ویژگی های غیربصری فکر می کنید، نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد هر روش را از دست می دهید.

آنها Umwelt را برای ارائه انعطاف‌پذیری طراحی کردند و کاربر را قادر می‌سازد تا زمانی که در یک زمان معین مناسب‌تر است، بین روش‌ها جابجا شود.

برای استفاده از ویرایشگر، یک مجموعه داده را در Umwelt آپلود می‌کند، که از اکتشافی برای ایجاد خودکار نمایش‌های پیش‌فرض در هر مدالیته استفاده می‌کند.

اگر مجموعه داده حاوی قیمت سهام برای شرکت‌ها باشد، Umwelt ممکن است یک نمودار خطی چند سری، یک ساختار متنی که داده‌ها را بر اساس نماد و تاریخ گروه‌بندی می‌کند، و یک sonification که از طول تن برای نشان دادن قیمت برای هر تاریخ استفاده می‌کند، ایجاد کند، که با نماد نشانگر مرتب شده است.

اکتشافی پیش فرض برای کمک به کاربر در شروع کار در نظر گرفته شده است.

زونگ می‌گوید: “در هر نوع ابزار خلاقانه‌ای، شما یک اثر لوح خالی دارید که در آن سخت است بدانید چگونه شروع کنید. این در یک ابزار چندوجهی ترکیب می‌شود، زیرا شما باید چیزها را در سه نمایش مختلف مشخص کنید.”

ویرایشگر تعاملات را بین روش‌ها پیوند می‌دهد، بنابراین اگر کاربر توضیحات متنی را تغییر دهد، این اطلاعات در sonification مربوطه تنظیم می‌شود. کسی می‌تواند از ویرایشگر برای ایجاد یک نمایش چندوجهی استفاده کند، برای کاوش اولیه به بیننده تغییر مسیر دهد، سپس برای انجام تنظیمات به ویرایشگر بازگردد.

کمک به کاربران برای برقراری ارتباط در مورد داده ها

برای آزمایش Umwelt، آنها مجموعه متنوعی از نمایش‌های چندوجهی، از نمودارهای پراکنده گرفته تا نمودارهای چند وجهی، ایجاد کردند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم می‌تواند به طور موثر انواع مختلف داده را نشان دهد. سپس این ابزار را در دستان پنج کاربر متخصص صفحه‌خوان قرار دادند.

شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر دریافتند که Umwelt برای ایجاد، کاوش و بحث در مورد نمایش داده ها مفید است. یکی از کاربران گفت Umwelt مانند یک “فعال کننده” است که زمان تجزیه و تحلیل داده ها را کاهش می دهد. کاربران موافقت کردند که Umwelt می تواند به آنها کمک کند تا راحت تر در مورد داده ها با همکاران بینا ارتباط برقرار کنند.

“آنچه در مورد Umwelt متمایز است، فلسفه اصلی آن عدم تاکید بر بصری به نفع یک تجربه داده‌ای متوازن و چندحسی است. اغلب، نمایش‌های داده‌های غیربصری به وضعیت ملاحظات ثانویه تنزل داده می‌شوند، صرفا افزودنی‌هایی برای همتایان بصری خود. ، تجسم صرفاً یکی از جنبه های نمایش داده ها است.

JooYoung Seo، استادیار دانشکده علوم اطلاعات در دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champagne، که در این کار دخالتی نداشت، می‌گوید: «من از تلاش‌های آنها در تغییر این درک و پذیرش رویکردی فراگیرتر به علم داده قدردانی می‌کنم. .

در حرکت رو به جلو، محققان قصد دارند یک نسخه منبع باز از Umwelt ایجاد کنند که دیگران بتوانند بر اساس آن بسازند. آنها همچنین می خواهند حس لامسه را به عنوان یک روش اضافی در سیستم نرم افزاری ادغام کنند و امکان استفاده از ابزارهایی مانند نمایشگرهای گرافیکی لمسی قابل تجدید را فراهم کنند.

Zong می‌گوید: «علاوه بر تأثیر آن بر کاربران نهایی، من امیدوارم که Umwelt بتواند بستری برای پرسیدن سؤالات علمی در مورد نحوه استفاده و درک مردم از بازنمایی‌های چندوجهی باشد و چگونه می‌توانیم طراحی را فراتر از این مرحله اولیه بهبود دهیم».

اطلاعات بیشتر:
جاناتان زونگ و همکاران، Umwelt: ویرایش ساختار یافته در دسترس نمایش داده‌های چندوجهی، arXiv (2024). DOI: 10.48550/arxiv.2403.00106

اطلاعات مجله:
arXiv

ارائه شده توسط موسسه فناوری ماساچوست

این داستان با حسن نیت از MIT News (web.mit.edu/newsoffice/)، یک سایت محبوب که اخبار مربوط به تحقیقات، نوآوری و آموزش MIT را پوشش می دهد، بازنشر شده است.

نقل قول: نرم افزار جدید کاربران نابینا و کم بینا را قادر می سازد نمودارهای تعاملی و قابل دسترس ایجاد کنند (2024، 27 مارس) که در 29 مارس 2024 از https://techxplore.com/news/2024-03-software-enables-vision-users-interactive بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.



منبع

بخوان  تصویری جدید و خیره‌کننده‌ از سحابی شاه‌میگو