هابل سه جرم کهکشانی مختف را به تصویر کشید

یک هسته کهکشانی فعال یا AGN در قلب کهکشان است که به طور قابل توجهی درخشان است، اما این روشنایی لزوما به دلیل ستاره‌ها نیست. نور منتشر شده توسط این مناطق می‌تواند در طول موج‌های رادیویی، مایکروویو، مادون قرمز و فرابنفش و همچنین نور مرئی باشد، و تصور می‌شود که نور آن توسط سیاهچاله‌های بسیار عظیمی که تقریباً در مرکز هر کهکشانی قرار دارند، منتشر می‌شود. از آنجایی که این مناطق به شدت می‌درخشند، می‌توانند کهکشان‌های دیگر را پنهان کنند.

تصویر تلسکوپ هابل

دانشمندان هابل در ارتباط با انواع کهکشان‌ها می‌نویسند: “طبقه بندی کهکشان‌ها گاهی اوقات به صورت دوگانه ارائه می‌شود: مارپیچی و بیضوی. با این حال، تنوع کهکشان‌ها در این تصویر به تنهایی شبکه پیچیده طبقه‌بندی کهکشان‌ها را برجسته می‌کند.”


به گزارش digitaltrends، این اجرام که در صورت فلکی هرکول قرار دارند، توسط هابل در طول موج نوری تصویربرداری شدند. سه جرم اصلی در این تصویر وجود دارد: کهکشان برجسته LEDA ۵۸۱۰۹ در بالا سمت راست و دو جرم دیگر در پایین سمت چپ. دورترین در میان این دو جرم، کهکشان SDSS J۱۶۲۵۵۷.۲۵+۴۳۵۷۴۳.۵ است که به نام Sloan Digital Sky Survey نامگذاری شده است و در مقابل آن یک هسته کهکشانی فعال به نام SDSS J۱۶۲۵۵۸.۱۴+۴۳۵۷۴۶.۴ قرار دارد.

محققان هر هفته تصاویر خیره کننده‌ای را به اشتراک می‌گذارند که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و تصویر این هفته، سه جرم کهکشانی مختلف در فضا را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید




منبع