همکاری چین و فرانسه برای کاوش ماه

وانگ یانان، سرد هوابیرفضای چی، گفت: از آنجایی که چینی است فضایی و مأموریت‌های اعماق فضای خود را به همکاری‌های بین‌المللی باز کرده است، فرانسوی‌ها و دیگر اروپایی‌ها مشتاقان از این فرصت‌ها برای تقویت مطالعات علمی و فناوری خود استفاده می‌کنند.

او گفت که به همین ترتیب، تحقیقات چینی از همکاری با همتایان اروپایی خود برای کشف اسرار کیهان خوشحال هستند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که دو کشور در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که از همکاری بین مؤسسات فضایی خود برای کاوشگر ماه چانگ ۶ و مطالعات مشترک نمونه‌های خاک و سنگ فرازمینی استقبال می‌کنند. این سند توسط دو کشور در جریان سفر عمومی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به چین منتشر شد.

پانگ افزودن: ترکیب نقاط قوت، دو کشور را قادر می‌سازند تا فرصت‌های بیشتری برای تحقیقات و مهندسان خود ایجاد کنند، با سرمایه‌گذاری‌های کمتری در زمان کمتری به اهداف خود دست یابند و از تجربیات تجربی بیاموزند.

نمونه‌های قمری بازگردانده‌شده توسط مأموریت‌های آپولو و لونا همگی بیش از ۳ میلیون سال قدمت دارند، اما نمونه‌های بازگردانده‌شده توسط چانگ ای-۵ چین در سال ۲۰۲۰، تصویب شد که سنگ‌های این منطقه نسبتاً جوان هستند و تنها ۲ سال سن دارند.

شرکت علوم و فن آوری هوافضای چین روز دوشنبه گفت که بر اساس برنامه چین و فرانسه، چانگ ای ۶ یک دستگاه فرانسوی را برای انجام کارهای علمی به ماه خواهد برد.

انتهای پیام



منبع

چین برنامه ماه خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و از سال ۲۰۰۷ پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر از این سری، چانگ ای ۴ در ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که این منطقه قمری را از نزدیک مشاهده کرد. ماه‌نورد آن، یوتو ۲، نزدیک به ۱۶۰۰ روز است که با این رکورد، تنها ماه‌نورد جهان است که در طولانی‌ترین زمان ممکن در آنجا کار می‌کند. فضاپیمای چانگ ای ۴ دستگاه حسگر آلمانی و سوئدی را به ماه حمل کرد.

بخوان  ما مجذوب فضا بودیم! - ایسنا

پانگ گفت: چین در طراحی و ساخت فضاپیماهای پیچیده و سازماندهی برنامه های فضای بزرگ خوب است. همچنین دارای منابع علمی و فناوری زیاد و همچنین تخصص مهندسی است که می‌توان در اکتشافات فضایی استفاده کرد. فرانسه در ساخت ابزارهای علمی دقیق که برای بسیاری از پروژه های فضایی نیاز است، مهارت دارد. همچنین دانش فراوانی از علوم فضایی دارد.

جدیدترین ماموریت، چانگ ای ۵، در دسامبر ۲۰۲۰ بر روی ماه فرود آمد. چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگای-۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این کاوشگر با هدف جمع آوری و باز کردن نمونه هایی از خاک و سنگهای ماه به زمین، توسط چین به فضا پرتاب شد. این کاوشگر از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. چانگ ای-۵ در مجموع ۱۷۳۱ نمونه گرم که سنگ و خاک را از سطح ماه جمع آوری کرده بود.

از آن، دولت چین بیش از ۲۰ پیشنهاد از آژانس‌های فضایی و تحقیقات خارجی دریافت کرده است. پس از دور انتخاب و گفت‌وگو، تصمیم گرفته شد که فرودگر چانگ ای ۶ ابزارهای علمی را از فرانسه، ایتالیا و آژانس فضایی اروپا/سوئد حمل کند، در حالی که یک محموله پاکستانی نیز روی مدارگرد نصب خواهد شد.

به گفته شرکت پیمانکار فضایی پیشرو چین، ماموریت چانگ ای ۶ اکتشاف چینی بعدی در ماه، فرانسوی را قادر می‌کند تا تجهیزات خود را در سمت پنهان ماه قرار دهند.

به گفته آژانس اطلاعاتی ملی فرانسه، ابزار فرانسوی روی فرودگر، ابزار اندازه گیری رادون DORN خواهد بود که برای مطالعه حرکت غبار ماه و برخی از مواد شیمیایی فرار در سطح ماه و جو، از جمله طراحی در طول چرخه آب، ساخته شده است.

بخوان  بازدید معاون اول رئیس جمهور از زیست بوم علم و فناوری کسا

در آوریل ۲۰۱۹، اداره ملی فضای چین، فرصت‌های بارگیری در فضای پیمای چانگ ۶ را اعلام کرد که فرودگر و مدارگرد این مأموریت هر ۱۰ دستگاه خارجی را حمل می‌کنند.

ماموریت چانگ ای ۶ که برای پرتاب در حدود سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است، شامل تحقیقات در محل باز، یافتن نمونه های خاک از سمت پنهان ماه و آزمایشگاه آزمایشگاهی سیستماتیک و طول مدت بر روی نمونه های جمع آوری شده است. اگر مأموریت با موفقیت انجام شود، اولین باری است که نمونه هایی از سمت پنهان ماه گرفته می شود.

پانگ ژیهائو، کارشناس فناوری اکتشاف فضایی و نویسنده مشهور پروازهای فضایی، روز چهارشنبه گفت که هر دو کشور ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به خوبی در برنامه‌های فضای تکمیل شونده باشند.

دو کشور و فرانسه برای کاوش ماه چین با یکدیگر همکاری کردند.

چین با این مأموریت موفقیت‌آمیز به سومین کشور تبدیل شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق به زمین آورده‌اند. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت «لونا۲۴» (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، تخصص چین در مهندسی پیچیده‌پیما و دانش‌های فرانسوی در علوم فضایی از جمله کلیدی‌های است که دو کشور باید برای پیشبرد بیشتر اکتشاف و توسعه فضا با همدیگر باشند.