هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی در زندگی روزمره دارد؟ 1 بیتی

حفظ حریم خصوصی: در وب ۳ افراد مالک دادههای خود هستند و میتوانند در صورت لزوم آنها را عمومی منتشر کنند. پس از اینکه مرورگر اینترنت اکسپلورر اخیرا توسط مایکروسافت تعطیل و بهروزرسانیهایش متوقف شد، یک مهندس اهل کره جنوبی قبری برای آن ساخت که عکسهای آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد! » و ترجمۀ مهدی منتظری منتشر کرده است. فصلنامۀ ترجمان شامل ترجمۀ تازهترین حرفهای دنیای علم و فلسفه، تاریخ و سیاست، اقتصاد و جامعه و ادبیات و هنر است که از بیش از ۱۰۰ منبع معتبر و بهروز انتخاب میشوند. مدت زمان در نظر گرفته شده برای ارسال پیشنهادات و نظرات تکمیلی، ۳۰ روز و حداکثر تا تاریخ 10دیماه ۱۳۹۶ میباشد.

بسیاری از مالکان شرکتهای بزرگ فعال در حوزه وب ۲ تمایلی به گسترش وب ۳ ندارند، مگر اینکه خودشان بتوانند در این زمینه منافع خود را تأمین کنند. حوزه واقعیت افزوده در سال ۹۸ بسیار پررنگ بود، زیرا دستاوردهای نرم افزاری و سخت افزاری چشمگیری از طرف شرکتهای فعال در این زمینه معرفی شد. مسمومیت غذایی یکی از شایعترین نوع مسمومیت در دنیای مدرن است؛ این مسئله باعث شد یک مخترع پزشکی به نام “کریستین شیندلر”، دستگاهی به نام PathSpot را طراحی کند. وب ۳.۰ دارای مشخصههای منحصر به فردی است ولی برای این پدید آمده که اینترنت را غیر متمرکز کند. به این معنا که اینترنت همگانی باشد و عموم مردم جهان بتوانند از آن استفاده کنند، ولی مدیریت و کنترل آن در دست نهاد یا افراد خاصی متمرکز نباشد. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساختهای اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

از فایل کوین میتوان برای ذخیره تقریباً هر نوع دادهای اعم از فایلهای صوتی، فیلم، تصاویر یا متن استفاده کرد. همچنین ادعا میکند که برای ذخیره اطلاعات حساستر مانند اطلاعات و سوابق شرکت خصوصی به اندازه کافی ایمن است. این سیستم همچنین نیاز به پیادهسازی پروتوکلها در صورت هر گونه آسیب ناشی از وسیله نقلیه دارد. بهترین محصول عرضه شده در زمینه واقعیت افزوده شامل هدست the Valve Index است که از قابلیت رزولوشن بالا، سیستم صوتی سه بعدی فوق العاده و قابلیتهای منحصر به فرد دیگر بهره میبرد. در بخش بعدی از مقاله «برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست» به شرح زمان و نوع گذراندن دوره برنامه نویسی هوش مصنوعی پرداخته شده است. برای مثال، هوش مصنوعی نقش مهمی در بازیهای ویدئویی ایفا میکند و با یادگیری ماشینی، تجربه بازیکن را افزایش میدهد. اپل نیز تا کنون شکستهای قابل توجهی را تجربه کرده است. در این صورت هنگامی که انسان اطلاعاتی را از طریق اینترنت به ماشینها منتقل میکند، آنها مقصود انسان را درک کرده و بنا به موقعیتی که در آن قرار دارند، تفسیر میکنند.

به همین خاطر سیستم های DAI معمولا بر روی نمونه ای یا قسمت هایی از دیتاست های بزرگتر عمل می کنند. داده های دریافتی از تلسکوپ های فضایی توسط سیستم های هوش مصنوعی بررسی شده و از آن ها برای کشف سیارات و ستاره های جدید استفاده می شود. سیستمهای هوش مصنوعی امکان انجام و اجرای وظایفی را به صورت هوشمندانه دارند که حتی کاربر به آنها دستور انجام کار را نداده است. در این گزارش آمده است: ۲۰۲۱ سال خودروهای الکتریکی است و در طراحی باتریهای این خودروها هزینه کمتر و افزایش فاصله بین شارژهای الکتریکی آنها مورد توجه قرار گرفته است؛ درواقع هزینه بالا و تعدد دفعات شارژ این خودروهای الکتریکی از موانع اصلی تولید انبوه آنها در جهان محسوب میشد و همه خودروسازان جهان به آن روی خوش نشان نمیدادند، اما طبق گزارش این مؤسسه، انتظار میرود با رفع این مشکلات اوضاع به گونهای پیش برود که میزان فروش خودروهای EV از ۲.۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیون در سال ۲۰۲۵ برسد. نوک این عصا به منظور شناسایی موانع سطح زمین مورد استفاده قرار میگیرد و موانع مرتفع یا موانعی که به طور مستقیم به زمین متصل نیستند نیز توسط پالسهای حسگر فراصوت تعبیه شده در عصای هوشمند شناسایی میشود.

چنین سیستمهایی (مثل سیستمهایی که از فناوری یادگیری عمیق استفاده میکنند) با استفاده از حجم گسترده از دادههای ورودی ذخیره شده در حافظه خود آموزش میبینند تا بتوانند برای حل مشکلاتی که ممکن است در آینده با آنها مواجه شوند، یک مدل مرجع ایجاد کنند؛ بهعنوانمثال یک سیستم تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از هزاران عکس و برچسبهای آنها برای نامگذاری تصاویری که سیستم اسکن میکند، آموزش داده میشود. کارشناسان بر این عقیده اند که کاربران نقش مهمی در این درآمدها دارند و بدون استفاده آنها از اینترنت، گردآوری چنین دارایی امکان پذیر نیست. اعضای کمیته رهبری طی چند ماه آینده به طور ویژه بر پهنای باند، بهرهگیری از دیجیتال و سرمایهگذاری برای توسعه زیرساختها تمرکز خواهند کرد و بر مبنای “قانون مشاغل و سرمایهگذاری زیربنایی” از بودجه لازم برای پیادهسازی این پروژهها بهرهمند خواهند شد. شرکت گوگل نیز در سال ۹۸ به این شرکتها اضافه شد و سرویس استادیا (Stadia Service) را معرفی کرد.

بخوان  تکنولوژیست رادیولوژی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | 1biti

در حالی که برای جنبش فوتوریسم تکنولوژی با سرعت و صنعت همراه بود که آنان را از گذشته عبور میداد، هگزاناکیس ایده”شهر کهکشانی” را که کاملاً تکنولوژی محور بود، به عنوان یک راه حل برای برونرفت از مشکلاتی نظیر کمبود فضا، ترافیک، آلودگی هوا و کمبود منابع غذایی برای انسان نیمه دوم قرن بیستم میدید. این مساله اگرچه در برخی موارد به نفع کاربران است اما در موارد دیگر به ضرر آنها خواهد بود. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تکنولوژی بخشهای مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار میدهد و برای اینکه صنایع و شرکتهای متفاوت بتوانند قدرتمندانه به پیشرفتهای خود ادامه دهند، لازم است با تکنولوژیهای روز دنیا همراه شوند؛ این فناوریها از زمان پیدایش خود تا کنون پیشرفتهای زیادی داشته و هر روز فناوریهای جدید به فهرست آنها اضافه میشود. می توانند به راحتی با یکدیگر و با هوش مصنوعی ترکیب شوند و در نتیجه این موضوع نیز تکنولوژی های جدید برنامه نویسی روز به روز پیشرفت خواهند کرد. در نتیجه وقتی کاربران اطلاعات خاصی را جستجو میکنند یا میخواهند پاسخ سوال خود را پیدا کنند، وب ۳.۰ آنها را به صحیح ترین و نزدیک ترین نتیجه میرساند. کاربران باید جمعآوری دادههای خود را انتخاب کنند و در این صورت مکالمات و بازخوردهای آنها ذخیره میشود تا بعداً متا آنها را بررسی و در توسعه و تحقیقات عمومی هوش مصنوعی از آنها بهره ببرد.کورت شوستر مهندس محقق متا است که به ساخت BlenderBot 3 کمک کرده است.

شناسایی فعالیتهای خلافکارانه در وب ۳ و دریافت مالیات از افراد دو مساله عمومی مهم برای اداره جامعه و کشور است که در حال حاضر، راهحلی برای آنها در وب ۳ و پروژههای بلاک چینی ارائه نشده است. این مساله ممکن است دسترسی به اپلیکیشنهای وب ۳ را با مشکلات بیشتری نیز روبهرو کند. این دادهها امکان دسترسی به وضعیت سلامت و مراقبت درمانی یک بیمار را سادهتر میکنند. بسیاری از افراد در مراحل مختلف پیگیریهای مالی بدهی خود را پرداخت میکنند. بسیاری از عملیات کلان داده برای دریافت بینش نسبت به رفتار انسان استفاده میکنند. اگرچه که در دهه ۱۹۸۰، تافلر شناختی از شهرهایی که تا بدین حد مبتنی بر تکنولوژی باشند، نداشته است، اما گذار تکنولوژی خصوصاً فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) به معنای رسیدن به شهرهایی است که وظیفه نگهداری از خود را برعهده دارند، با اینکه این موضوع به طور کامل در هیچ کجای دنیا میسر نشده است، اما این مسیری است که بسیاری از پژوهشگران و آزمایشگاههای شهری مجدانه در سرتاسر جهان در حال پیگیری آن هستند. با این حال در طول ادوار گذشته تعداد گرسنگان جهان دوبرابر شده است، اما هیچ زمان از LPC یا پروتئین گیاهی برای تغذیه این افراد استفاده نشده است.

بهینهسازی تعداد کارکنان شرکتها و حذف کارهای روزمزه اضافی آنها از مزایای هوش مصنوعی در کارهای روزمره به حساب میآیند. یک مثال خوب در این زمینه، لباسهای پوشیدنی است که توسط شرکت نایکی ارائه شده است و افراد میتوانند آنها را بپوشند، این لباسها امکان دریافت اطلاعات حیاتی افراد را مهیا میکند و در نتیجه میتوان نحوه فعالیت و عملکرد ورزشکاران را تخمین زد. این سیستمها نتیجه تلفیق تولید، پایداری و رضایت مشتری هستند که پایه یک شبکه از سیستمها و فرآیندهای هوشمند را ساختهاند. درست مانند دات، توسعه دهندگان برای به دست آوردن جایگاهی در شبکه کوساما از طریق مزایده پاراچین با یکدیگر رقابت میکنند. کوساما Kusama: توسعه دهندگان میتوانند از کوساما برای حل مشکلات مختلف مربوط به پروژههای خود استفاده کنند. کارشناسان و توسعه دهندگان این نوع اینترنت هنوز به طور کامل از نحوه اجرایی شدن وب ۳.۰ آگاهی نداشته و از اطلاعات جامعی برخوردار نیستند. اما با جدیتر شدن موضوع، این شبهه برای کاربران ایجاد شده که طرح صیانت و اینترنت طبقاتی در حال اجرا شدن است. استفاده از این دستگاه به متوقف شدن شیوع بیماری ناشی از آلودگی مواد غذایی بسیار کمک میکند. بیشترین کاربرد PathSpot در رستورانها و کافی شاپها است؛ کارکنان و گارسونها باید به طور منظم دستان خود را توسط این دستگاه اسکن کنند و در صورت وجود آلودگی آنها را بشویند.

بخوان  چیزی که هوش مصنوعی کارشناسان نمی‌خواهند شما بدانید

علاوه بر این، یک چراغ در قسمت جلوی عصا قرار دارد که میتواند به وسیله گوشی هوشمند به صورت کنترل از راه دور متصل به بلوتوث استفاده شود و به کاربران کم بینا در شب کمک کند. دلالت دارد بر مجموعهای از دانش و مهارتی که مبشر اختراعات و ترقیات فنی بوده یا بالقوه قابل استفادهٔ آنها باشد. آنها در دسترس و دائمی هستند. پولکادات Polkadot: پولکادات یکی از محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده در بازار جهانی است اما سرمایه گذاران ممکن است ندانند که این در واقع یک پروژه وب ۳ است. تا اواخر قرن هجدهم زمینهای کشاورزی مهمترین سرمایه انسانها بود. در حال حاضر مدیریت اینترنت در اختیار دولتها و شرکتهای بزرگ فناوری است ولی وب ۳.۰ یکی از نیازهای اساسی در عرصه تکنولوژی است که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود. در اینترنت امروزی تحت عنوان وب ۲.۰ سرورهایی مدیریت دادهها را در دست دارند که به صورت متمرکز اداره میشوند. هدف اصلی از ایجاد اینترنت نسل سوم یا وب ۳.۰ غیر متمرکز کردن اینترنت است. اینترنت ملی یعنی پاره کردن این زنجیره و اجازه دسترسی به اون شبکه هایی که فقط داخل ایران وجود دارن.

در صورت عدم دریافت تنظیمات پیش فرض به صورت خودکار، چند روش دیگر نیز وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. در نظر گرفتن درآمد برای کاربران یکی دیگر از ویژگیهای وب ۳ است. از نظر او علیت در چارچوب علل اربعه(علت فاعلی، صوری، مادی و غائی) به معنای مدیون یا مسئول بودن چیزی نسبت به چیز دیگر است. هنگامی که شماره کارت ملی خود را به وبسایتی میدهیم در واقع رمز عبور به هویت خود را به او واگذار میکنیم. طبیعی است که در چنین حالتی دولتها اجازه رشد به این پروژهها را نمیدهند. دسترسی: در حال حاضر بسیاری از کاربران به اپلیکیشنهای وب ۳ دسترسی ندارند چرا که این پروژهها در مرورگرهای مدرن وب ادغام نشدهاند. این پروتکل همچنین بر تمرکززدایی از مفهوم اشتراک گذاری داده در اینترنت متمرکز است که دسترسی و شفافیت را هنگام مدیریت دادهها ارائه میدهد. آموزش خلبان اتوماتیک بر پایه مفهوم یادگیری ماشین تحت نظارت، استوار است به این صورت که با خلبان جوان مانند یک کارآموز انسان که به مدرسه پرواز رفتهاست رفتار میکند. بنابراین، کار با این پلتفرمها نیاز به آموزش تخصصی دارد و این مساله میتواند مانعی برای پذیرش عمومی وب ۳ باشد.

هریک از این روندهای زندگی، شیوه ارتباطات میان انسانها را با یکدیگر تحت تأثیر قرار داده و در واقع، به پیوند میان آنان منجر شده است. مقیاسپذیری بلاک چینها با توجه به الگوریتم اجماع استفاده شده با یکدیگر متفاوت است. به نظر میرسد استفاده از ابزارهای تکنولوژی در بیشتر مواقع باعث به هم خوردن ساعات خواب کاربران شود. غالبا، وقتی تکنیکی به جریان اصلی می رسد دیگر از هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی شود. يكی از شاخه های هوش مصنوعی برنامه نويسی است كه الگوريتم ژنتيك را برای تمام برنامه های كامپيوتری توسعه میدهد. این افزونه یک گره شانس را به وسیله گرفتن میانگین مطلوبیت تمام فرزندانش، ارزیابی میکند. بروس هارل از اینکه ریاست این کمیته به وی محول شده، ابراز خرسندی کرده و مدعی شده است تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا به پیادهسازی ایدههایی بپردازد که به هوشمندسازی هرچه بیشتر شهرهای سراسر کشور کمک خواهد کرد. بیشتر فیلسوفان این عرصه نظیر فیلسوفان هلندی همچون ورماس و کروس یا فیلسوفان آمریکایی نظیر فینبرگ و آیده چرخشی در این حوزه ایجاد کردهاند که تمرکز آن بر یک نگاه منتقدانه و نظریه پردازانه نسبت به تکنولوژی است و لزوماً آن را تأیید یا رد نمیکنند، بلکه قائل به تحلیل و شناخت مسئله به منظور استفاده صحیح از آن هستند.

DOT به دلیل موقعیت بالای خود و افزایش تدریجی ارزش بازار، میتواند به عنوان رهبر بازار و ریاست بخش اینترنت غیرمتمرکز باشد. هلیوم Helium: هلیوم یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین برای دستگاههای IOT است که از شبکه جهانی اتصال بی سیم برای پخش دادهها از طریق امواج رادیویی برای ضبط در بلاکچین استفاده میکند. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره برخی گمانهها مبنی بر شروع اعتراضات در برخی شهرهای خوزستان و قطع شدن اینترنت گفت: در فضای مجازی این صحبتها مطرح میشود و مرجع ما هم فضای مجازی نیست، بلکه فضای واقعی مرجع است. این فرآیند پس از دریافت اطلاعات با حداقل دو لایهی دیگر (در سیستمهای بزرگ تا بیش از بیست لایه) ادامه پیدا میکند که به صورت سلسه مراتبی روی هم قرار دارند و اطلاعات را با استفاده از پیوندها دستهبندی و ارسال میکنند. آمازون برای سادهکردن فرآیند خریدی که امروزه میلیاردها نفر در سراسر جهان از آن استفاده میکنند از ترکیب هوش مصنوعی، دید کامپیوتری (Computer Vison) و تعداد قابلتوجهی سنسور استفاده میکند. همین اتفاق باعث شده تا ما نیز حرفهای آنها را باور کنیم؛ هرچند که برخی از این موارد واقعا صحیح است اما تکنولوژی به آن مقداری که فکر میکنیم مضر نیست.

بخوان  تکنولوژی در 2022 - پیش‌بینی‌ها

بهصورت فلج کردن، ترساندن، فتح کردن، نابود کردن، بدون انقلاب جدید تکنولوژی اطلاعات در عرصه جنگ سایت 1biti قابل طرح نیست. فناوری جدید و نوظهور میتواند از نورخورشید برای تبدیل دیاکسیدکربن به موادشیمیایی موردنیاز استفاده کند. صفحه نمایش ۶۵ اینچی این تلویزیون فقط در عرض چند ثانیه به یک رول تبدیل میشود. به عنوان مثال شرکت ال جی، اولین تلویزیون OLED تاشوی خود را در این سال معرفی کرد. یک شرکت ترکیهای در سال ۹۸ عصای هوشمندی به نام “WeWalk” را برای افراد نابینا در سراسر جهان ارائه کرده که مجهز به حسگر فراصوت است و مزایای زیادی برای تسهیل امور نابینایان فراهم میکند. هوش مصنوعی در حوزه های مختلف برای ارائه بینش در مورد رفتار کاربر و ارائه توصیه هایی بر اساس داده ها استفاده می شود. همچنین، پروژهای در راستای پیشگیری از ابتلا به سرطان انجام شده که در آن هوش مصنوعی جهت نظارت بر بیماران دارای ریسک فاکتورهای بالای ابتلا به بیماری مورد بهرهبرداری قرار گرفته است؛ در سیستم مذکور، این کار با طرح پرسشهای متعدد از بیمار و دادههای مربوط به تعاملات پزشک واقعی و بیمار انجام میشود. بهمن ماه سال گذشته نیز مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اعلام کرده بود بنابر نظرسنجیها ۷۳/۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از شبکههای اجتماعی و پیامرسانها استفاده میکنند.

در این رویکردها، هیچ نوع خاصی از نمایش دانش دامنه، پیش از پیادهسازی الگوریتمهای هوش مصنوعی در دسترس نیست. اخیراً تلاشهایی برای ادغام رویکردهای هوش مصنوعی نمادین و پیوندگرا تحت عنوان محاسبات عصبی-نمادین صورت گرفتهاست. فایلهای بزرگ به قطعات مختلف تقسیم میشوند و این قطعات از طریق وب منتقل میشوند و در رایانه گیرنده ادغام میشوند. ولی در وب ۳.۰ دادهها به صورت غیر متمرکز در کامپیوترهای مختلف نگهداری شده و به یکدیگر متصل میشوند. علاوه بر این، اعضای کمیته بر تهدیدهای احتمالی ناشی از حملات سایبری که بهتازگی بیش از گذشته در سراسر شهرها مشاهده شده است، متمرکز خواهند شد، ضمن اینکه مسائلی نظیر دستورالعملهای دولتی، اقتصاد گیگ، خبررسانی جعلی در اینترنت، هوش مصنوعی، ارز رمزنگاریشده، متاورس، حریم شخصی مشتری، شهرهای هوشمند و نظارت بر دادهها را در اولویت برنامههای خود قرار خواهند داد. علاوه بر این اگر دولت ایران دسترسی کاربران به سرویسهای بینالمللی را به صورت کامل قطع کند، زیرساختهای ارتباطی در ایران که شامل ارتباط بین سازمانهای دولتی، بانکها و… به گزارش خبرگزاری رضوی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی پیرامون چگونگی به سرانجام رسیدن پروژه ماهواره خیام در دولت سیزدهم، اظهار داشت: این یک کار ملی و دستاورد ملی متعلق به همه و مربوط به تلاش همه دولتهاست و آنچه مهم است این است که ما توانستیم در کنار قدرت شماره یک یا دو فضایی دنیا کار مشترک تعریف کنیم و توافقات بسیار خوبی را با آژانس فضایی روسیه برای ادامه همکاریها داشتیم و این اتفاق با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

با همه تحسینها و انتقاداتی که نسبت به تکنولوژی در ادوار مختلف بوده، تکنولوژی راه خود را برای ورود به جوامع در طول تاریخ هموار کرده است. در نیم قرن گذشته هم جوامع علمی و هم رسانهها بر نقش مهم تکنولوژی در رفع مسائل بشر نظیر گسترش گرسنگی، آلودگی آب دریا، تغییرات آب و هوایی، فاجعه فوکوشیما و نظایر آن تاکید داشتهاند و این مسائل را “نفرین” زندگی بشر نامیدهاند که با کمک تکنولوژی قادر به “حل شدن” هستند. در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم جنبشهای مختلفی ظهور کردند که همگی به نحوی تاکید بر تکنویوتوپیا داشتند.