واکسن سرطان و بیماری‌های قلبی تا پایان این دهه ساخته می‌شود

مولکول آران‌ای پیامرسان به سلول‌ها دستور می‌دهند تا سازند. با تزریق یک فرمول مصنوعی از آن، سلول‌ها می‌سازند که سیستم ایمنی بدنمان را بسازند. واکسن سرطان بر آران‌ای پیام، سیستم ایمنی را نسبت به سرطانی که در حال رشد در بدن بیمار است، می‌کند، بنابراین می‌توان از انتقال سلول‌های سالم، به آن حمله کرد و آن را از بین برد.

در ماه ژانویه، شرکت مُدرنا نتایج آزمایش‌های آخر واکسن بر آران‌ای پیامرسان خود را برای ویروس سین‌سی‌شیال پیامی اعلام کرد که نشان می‌دهد این واکسن را از حداقل دو بیماری مانند سرفه و تب در بزرگسالان سال ۶۰ یا ۸۳.۷ درصد درمان می‌کند. عمل کرده است.

این راه درمانی را می‌توان برای همه انواع بیماری از جمله سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های نادر اعمال کرد. ما در همه این زمینه‌ها مطالعاتی داریم و همه آن‌ها نویدبخش نتایج فوق‌العاده‌ای بوده‌اند.

این شرکت که یک واکسن پیشرو برای ایجاد ویروس ایجاد کرده، در حال توسعه واکسن‌های سرطانی است که انواع تومورها را هدف قرار می‌دهد.

برتون می‌گوید: فکر می‌کنم آنچه را که در ماه‌های اخیر آموخته‌ام، این است که اگر تا به حال فکر کنم می‌کردم که آران‌ای پیامرسان تنها برای بیماری‌های عفونی یا فقط برای کووید است، اکنون نشان می‌دهد که اصلاً اینطور نیست.

دکتر پل برتون (پل برتون)، ارشد پزشکی در شرکت داروسازی مُنا می‌گوید، مدیری که معتقد است این شرکت قادر خواهد بود چنین درمان‌هایی را برای همه انواع بیماری‌ها در کمتر از پنج سال ارائه دهد.

ابتدا، پزشکان نمونه‌هایی از تومور بیمار برمی‌دارند و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند، جایی که مواد ژنتیکی آن برای شناسایی جهش‌هایی که در سلول‌های سالم وجود ندارد، توالی‌یابی می‌شود.

بخوان  شبیه سازی های پیشرفته برای Industry 4.0

انتهای پیام



منبع

اما دانشمندان هشدار می‌دهند که این پیشرفت سریع است، در صورتی که بالاترین میزان سرمایه‌گذاری حفظ شود، هدر خواهد رفت.

همچنین می‌توان گفت که آسیب‌های احتمالی متعددی را می‌توان با یک واکسن پوشش داد و این امکان را فراهم کرد که آسیب‌پذیری افراد در برابر کووید، آنفلوانزا و ویروس سینسیشیال (RSV) را فراهم کند. درمان‌های مبتنی بر آران‌ای پیامرسان(mRNA) می‌توانند برای بیماری‌های نادری عمل کنند که در حال حاضر هیچ دارویی برای آنها وجود ندارد، در دسترس هستند. چنین درمان‌هایی می‌توانند به سلول‌ها برسند.

برتون می‌گوید: من فکر می‌کنم ما برای بیماری‌های نادری که پیش از این درمان غیرقابل‌العاده بود، درمان‌های ناشی از پیام‌رسان را در نظر گرفت و فکر می‌کنم ۱۰ سال دیگر به نزدیکی جهانی می‌شوم که در آن می‌توان علت ژنتیکی یک بیماری را تشخیص داد و بیشتر به آن اشاره کرد. علم آن ژن را ویرایش کنید و با استفاده از فناوری پیامرسان بر آران‌های آن را درمان کنید.

به گزارش ایسنا و به نقل از گردین، مطالعات انجام شده بر روی این واکسن‌ها نویدبخش بوده است، به طوری که برخی از محققان می‌گویند که به لطف موفقیت در ایجاد واکسن کوید، پیشرفتی ۱۵ ساله در ۱۲ تا ۱۸ ماه ممکن است.

به گفته‌های دانشمندان، می‌توانم با مجموعه‌های واکسن‌های جدید برای بیماری‌ها از جمله سرطان جان میلیون‌ها نفر را نجات دهند. یک شرکت داروسازی پیشرو گفته است که مطمئن باشید که واکسن برای سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های خودایمنی و سایر بیماری‌ها تا سال ۲۰۳۰ آماده می‌شوند.

شرکت داروسازی فایزر نیز پذیرش متقاضی برای یک کارآزمایی بالینی مراحل پایانی یک واکسن آنفلوانزا را بر آران‌ای پیام‌رسان را آغاز کرده و با همکاری بیوان‌تک (BioNTech) روی سایر بیماری‌های عفونی از جمله زونا شناسایی می‌کند. روش فایزر می‌گوید: پیشرفت‌های حاصل از توسعه واکسن کوید-۱۹، دیدگاه کلی ما را به تحقیق و توسعه آران‌ای پیامرسان و نحوه انجام تحقیق و توسعه به‌طور گسترده‌تر می‌دهد. ما یک دهه دانش علمی را تنها در یک سال به دست آوردیم.

بخوان  تغییر نام تلسکوپ ناسا به افتخار یک دانشمند حوزه فضا

برتون می‌گوید: ما واکسنی می‌گوید که بسیار خواهد بود و جان صدها هزار، اگر نگوییم میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند. من فکر می‌کنم که بتوانیم واکسن‌های شخصی‌سازی سرطان را علیه انواع مختلف تومور را به مردم سراسر جهان ارائه دهیم.

سپس یک الگوریتم ماشینی شناسایی می‌کند که کدام یک از این جهش‌ها مسئول رشد سرطان هستند. با گذشت، این الگوریتم همچنین می‌آموزد که کدام یک از برنامه‌های غذایی غیرطبیعی است که این جهش‌ها کد می‌کنند، احتمالاً ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سپس، آران‌های پیام‌رسان ساخته شده و در یک واکسن شخصی‌سازی قرار می‌گیرند.

این فرآیند شامل تولیدی روی سطح سلول‌های سرطانی است که در سلول‌های سالم وجود ندارد و احتمالاً باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود. سپس می‌توان قطعاتی را از آرآن‌های پیام‌رسان ایجاد کرد که نحوه ساخت این قطعات را آموزش می‌دهد.