پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!


فناوری نقش کلیدی در واکنش به فجایع انسانی ایفا کرده است، که در این میان به استقرار یک دستگاه توسعه یافته توسط ناسا تا روش ماهواره‌ها و پهپادها در ترسیم یک تصویر دقیق از آنچه روی زمین رخ می‌دهد، می‌توان اشاره کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای، در این خبر به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که فناوری در مورد بحران‌های اخیر که ترکیه و سوریه را لرزاند و بیشتر به بار آورد، چگونه می‌توان کمک کرد.

بامداد روز دوشنبه هفته گذشته زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب شرق ترکیه را لرزاند. این زمین‌لرزه ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان «قهرمان‌مرعش» در ترکیه بود. این زمین لرزه مناطقی از سوریه را به شدت به شدت می‌افزاید. بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، شمار تلفات زلزله در سوریه افزایش یافته است. تا لحظه انتشار این خبر شماره تلفات زمین لرزه در سوریه به بیش از ۴۵۰۰ تن رسیده است. در همین حال در ترکیه نیز مرگ ۲۹ هزار و ۶۰۵ تن تایید شده است که به این ترتیب مجموع شمار قربانیان در این دو کشور از ۳۴ هزار تن فراتر رفته است. روز شنبه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اعلام کرد که زلزله‌های ترکیه و سوریه را به لرزه درآورد، بدترین رویداد منطقه در صد سال گذشته به شمار می‌رود.

به دنبال زمین لرزه‌های ویرانگری که ترکیه و سوریه راند، جستجوهای نجات ادامه دارد. در زمانی که امدادگران، نظامیان و داوطلبان امداد از میان آوارها عبور می‌کنند، جامعه بین‌المللی نیز قول کمک داده می‌شود، اما در این بین فناوری نقش کلیدی در واکنش به فجایع انسانی که رخ داده است، ایفا کرده است که می‌توان به دستگاه‌ها کمک کرد. توسط ناسا ساخته شده تا روشی که ماهواره‌ها و پهپادها دارند می‌توانند تصویری دقیق از آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد ارائه دهند، اشاره کرد.

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

فناوری می‌تواند در حال حاضر نقش مهم ایفا کند. در اینجا برخی از راههایی که می‌توان آن را در ترکیه و سوریه در روزها و هفته‌های آینده استفاده کرد، آورده شده است. بسیاری از بلایای طبیعی از زمین لرزه و سونامی گرفته تا طوفان و حتی باران باران در سراسر جهان هزاران قربانی برجا می‌گذارند. در زمان بروز این حوادث بشر کاملا احساس درماندگی می‌کند چرا که فناوری نمی‌تواند از آن جلوگیری کند. در طول تاریخ زلزله یکی از نگرانی‌های دائمی بشر است و پیشرفت فناوری در مواردی که می‌تواند منجر به بروز فجایع از این بلای طبیعی شود. در ادامه فناوری‌های کارآمد در زمینه کمک به افراد در زمان وقوع چنین بحرانی نام برده‌ایم.

بخوان  ابداع آجرهایی برای ساخت و ساز روی آب

بلیط های بدون سرنشین

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین به دلیل نقش خود در جنگ‌های مدرن، به ویژه در کشورهای دیگر، به طور فزاینده‌ای می‌شوند، باید گفت که آنها نیز ابزاری مفید در هنگام بلایای طبیعی هستند. بسیاری از تصاویر به دست آمده از ترکیه و سوریه که ضربه شدیدی به زمین زده است را نشان می‌دهد از طریق هواپیماهای بدون سرنشین تهیه می‌شود که این کار به امدادگران اجازه می‌دهد که آنچه را که رخ داده است، واضح‌تر نشان دهد. دولتهای اسپانیا نیز گفته شده است به بخشی از بسته کمکی خود، هواپیما بدون سرنشین را به ترکیه می‌فرستد. هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها نمای پرنده‌ای را ارائه می‌دهند، بلکه می‌توان به حسگر برای ارزیابی آسیب (مانندهای تشخیص سطوح بالای متان که ممکن است نشان دهنده منابع شکستگی گاز در معرض خطر باشد) می‌شوند. نمای دید پرنده(Bird’s-eye View) حالت نگاه کردن از بالا به یک شی، اشیا، افراد و غیره است. این نمایش های معمول در بلوپرینت، نقشه ها و نقشه های ساختمانی استفاده می شود.

ابزار «FINDER» ناسا

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

فناوری ناسا که می‌تواند ضربان قلب را در عمق ۳۰ فوتی تشخیص دهد، دستگاه را به اندازه یک چمدان می‌تواند برای یافتن بازماندگان پس از استفاده از زلزله، کمک کند. در سال 2015، ابزار FINDER (یافتن افراد در زمان فاجعه و واکنش اضطراری) ناسا، چهار مرد را که در زیر حدود 10 فوت آجر، گل، چوب و دیگر محصولات در روستای نپال چاوتارا مدفون بودند، پیدا کردند. دو سال بعد، مجوز این فناوری به شرکت‌هایی در مکزیک داده شد که به امدادگران در عملیات جستجوی زلزله ۷.۱ ریشتری در مکزیکوسیتی کمک کردند. این دستگاه با ارسال یک سیگنال ریزموج کم توان از میان آوار، کار می‌کند و به دنبال تغییراتی در بازتاب این سیگنال‌ها است که باعث می‌شود از حرکات کوچک‌تر و ضربان قلب باشد.

بخوان  گوگل در آستانه پرواز یا سقوط

نقشه برداری ماهواره های

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

چند ساعت پس از اولین حمله ترکیه و سوریه در روز دوشنبه، سازمان ملل متحد ماهواره‌ای نقشه برداری خود را فعال کرد. این اساساً یک نقشه زنده است که هدف آن یک لحظه از خسارات ناشی از زمین است که نشان می دهد و می دهد که تأثیر آن چقدر است. اما به غیر از نام و عملکردش، مرکز ماهواره‌های سازمان ملل متحد از ماهواره‌های خود استفاده نمی‌کند، بلکه در عوض به عضویت در جمع آوری تصاویر سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی متکی است. اروپا همچنین همچنین سیستم ماهواره‌های کوپنیک خود را برای ارائه خدمات نقشه‌برداری اضطراری روشن کرده است. برنامه رنیک(Copernicus Programme) بزرگترین برنامه منفرد دیدبانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می شود. هدف این پروژه دستیابی به داده های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از رصد زمین است. تهیه اطلاعات دقیق و در دسترس، بهبود مدیریت محیط، درک تغییر اقلیم از اهداف این پروژه به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

داستانی که زلزله را مهار کردند

آیا زمین‌لرزه‌ها قابل پیش بینی هستند؟

اینترنت ماهواره‌ای

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

ایلان ماسک عادت کرده است که در واقع بحران به افراد کمک کند. سرویس اینترنتی استلینک شرکت اسپیس ایکس او سال گذشته برای کمک به تلاش‌های جنگی که آورده شد، اما اعزام مهندسان برای کمک به نجات یک تیم فوتبال جوان که در غاری سیل زده در تایلند در سال ۲۰۱۸ گرفتار شد که بسیار مورد استقبال قرار نگرفت. در مورد زمین لرزه‌ها، ماسک گفته است که اسپیس ایکس آماده است تا استارلینک را به محض پایی توسط دولت ترکیه به آنجا ارسال کند اما تا هفته گذشته ترکیه با ارسال استارلینک مخالف بود و یک مقام ترکیه ای که مایل نامی از او برده نمی شد. از این میلیاردر برای پیشنهاد ذکر تشکر کرد و گفت: ظرفیت ماهواره‌های کافی دارد. این کشور بیس استیشن‌هایی دارد که با باتری کار می‌کنند اما در منطقه‌ای، برق هنوز وصل نشده است. هدف پروژه اینترنتی ماهواره‌های استارلینک(Starlink) که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) متعلق به ایلان ماسک(Elon Musk) اداره می‌شود، اینترنت را به سرعت از نقاط مختلف جهان به مناطق ویژه می‌رساند که تا پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در اینترنت باشد. آنها ممکن است نبوده است. استارلینک داده‌ها را با سرعتی تا 150 مگابایت بر انتقال می‌کند و اسپیس‌ایکس قصد انتقال را در آینده افزایش می‌دهد. استارلینک به خود در ارائه پهنای باند بسیار سریع به چالش برانگیزترین محیط‌های جهان با دستگاه‌های گیرنده روی زمین که به هزاران ماهواره در مدار پایینی زمین متصل می‌شوند، افتخار می‌کند.

بخوان  افشای خصوصوصیات گلکسی واچ سری ۵

رسانه های اجتماعی

پهپادها و فناوری‌ناسا چطور ورق را برمی‌گردانند؟!

مانند فاجعه‌های قبلی، رسانه‌های اجتماعی نقش کلیدی در هماهنگی کمک‌ها، یافتن و یافتن افرادی که به کمک نیاز دارند، گزارش‌های آن‌ها از مناطقی که بدترین آسیب‌ها را دیده‌اند، ایفا می‌کنند. توییت شخصی که گفته بود در خانه خود در شهر آنتاکیا زیر آوار گیر افتاده و به کمک نیاز دارد، بیش از 43700 بار باز شده و توسط 5.3 میلیون نفر دیده شده است. سازمان‌های دولتی به‌روزرسانی‌هایی را در حساب‌های رسمی خود ارائه می‌کنند، در حالی که صلیب سرخ ترکیه راه‌هایی را برای مردم به اشتراک می‌گذارند تا کمک‌های خود را از جمله کمک‌های مالی ارائه‌دهنده ارائه دهند.

انتهای پیام



منبع