پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما


متخصصان برجسته فناوری در مصاحبه با دیلی میل، پیش‌بینی‌های خود را در مورد تغییرات ارائه می‌دهند که قرار است در آینده توسط ربات‌های انسان‌نما در جهان اعمال شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، چین برنامه‌هایی را برای تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۵ منتشر کرد زیرا شرکت‌های غربی از جمله شرکت «تسلا» (Tesla) متعلق به «ایلان ماسک» (Elon Musk) در رقابت هستند تا ربات‌های انسان‌نمای خود را تولید کنند.

در این راستا، دیلی میل با برجسته شدن در مورد این موضوع گفت که چگونه ربات‌های انسان‌نما می‌توانند جهان را تغییر دهند. یکی از تحقیقات گفت که این فناوری در دهه جاری به طور تصویری رشد خواهد کرد.

شرکت خدمات مالی و بانکداری «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) پیش‌بینی است که ارزش بازار ربات‌های انسان‌نما طی ۱۵ سال آینده در سراسر جهان به سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد و ربات‌های انسان‌نما بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ در کارخانه‌ها و بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۱۹ خواهد رسید. ۲۰۳۵ در موارد دیگر قابل استفاده خواهد بود.

«مارگا هوک» (Marga Hoek) نویسنده کتاب «Tech For Good» معتقد است که این فناوری در بسیاری از زمینه‌ها تأثیر مثبت خواهد داشت اما مردم باید برای آن آماده شوند.

هوک گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا یک چهارم همه چیز ممکن است تحت تأثیر فناوری رباتیک و هوش مصنوعی قرار گیرد. بزرگترین نگرانی این است که همه انسانها به جای پذیرش و پیش بینی، تعداد زیادی را صرفاً ترسیدن می‌کنند.

وی افزود: اکنون باید تحقیقاتی انجام شود که نشان دهنده کارها در دنیای ربات‌های انسان‌نما ارزش خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر ما افراد را آموزش ندهیم و برنامه‌های مدرسه را به عنوان بنیادین اصلاح نکنیم، از این دنیای جدید عقب مانده ماند.

بخوان  سونی به تازگی یک ویرایشگر ویدیوی آنلاین رایگان را برای سازندگان محتوا منتشر کرده است

تسلا در حال ساخت یک ربات رقیب به نام «اپتیموس»(Optimus) است که هدف آن انجام دادن هر کاری است که یک انسان می‌تواند انجام دهد و ماسک گفته است که این ربات شاید حتی مهم‌تر از خودروهای شرکت باشد.

بیشتر بخوانید:

تسلا از ربات “اپتیموس” رونمایی کرد

مراقبت ربات‌ها از سالمندان

هوک پیش‌بینی می‌کند که در آینده به جای پرستارهای انسان، ربات‌های انسان‌نما از افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم مراقبت خواهند کرد.

پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما

هوک گفت: ما اکنون ربات‌هایی داریم که به واکنش نشان می‌دهند و رفتار را می‌خوانند. ما در آینده ربات‌هایی داریم که با اختلالات روانی، اختلالات رفتاری، کودکان و بزرگسالان سر و کار دارند. ربات‌ها می‌توانند برای حمایت و کمک کردن به بازی وارد شوند وهمچنین به مردم امکان دهند تا برای مدت طولانی زندگی کنند.

کار کردن ربات ها در کارخانه ها و ساختمان ها

شرکت «آمازون» (Amazon) امسال یک ربات انسان‌نما را آزمایش کرد که در یکی از مراکز آن کار می‌کند و تحقیقات بر این باورند که ممکن است روزی کارخانه‌ها بدون هیچ انسانی کار کنند.

«لیزا فارل»(Lisa Farrell) مدیر توسعه کسب و کار و کار در موسسه پژوهشی «نشنال رباتاریوم»(The National Robotarium) باور دارد که تا سال ۲۰۳۵، ربات‌های انسان‌نما تاثیری را بر جامعه و اقتصاد جهانی خواهد داشت.

پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما

فارل گفت: تولید انبوه ربات‌هایی با قیمت معقول، به واسطه صرفه‌جویی در جستجو و پیشرفت‌های فناوری قابل دستیابی است و ما تولید انواع ربات‌هایی را پیش‌بینی می‌کنیم که می‌توان در بخش‌های تولید، مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و موارد دیگر وجود داشت. ربات‌های هوشمند می‌توانند بهره‌وری را افزایش دهند، کنترل کیفیت را بهبود بخشند و به انجام کارهای تکراری یا خطرناک کمک کنند. درآمدهای اقتصادی کلی حاصل می‌شوند تا مشاغل اقتصادی نیز با همکاری ربات‌ها پدید بیایند.

بخوان  اپل می‌گوید ویژگی‌های هوش مصنوعی «آخر امسال» به آیفون شما می‌آیند – در اینجا انتظار می‌رود

آموزش دادن ربات ها به جوانان

هوک گفت: به کار گرفتن ربات‌ها در حوزه آموزش، یک بازار به سرعت در حال رشد است که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۱ میلیارد دلار برسد.

پروفسور «آنجلو کانجلوسی»(Angelo Cangelosi) استاد هوش مصنوعی «دانشگاه منچستر»(University of Manchester) گفت: ربات‌ها می‌توانند نقش‌های متفاوتی را در کلاس‌های درس ایفا کنند. به عنوان مثال، از آنها می‌توان به عنوان تدریس در مدارس استفاده کرد.

پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما

کنجلوسی ادامه داد: در پنج تا ۱۰ سال آینده، شاهد بهبود استفاده از ربات‌ها در کارهایی مانند حمل اشیای کوچک و حفظ مکالمه بود اما ظهور ربات‌های انسان‌نمای کاملاً خودمختار به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: برخی از کارهای تکراری را می‌توان به راحتی با کمک ربات‌ها انجام داد اما ما همیشه به تکنسین‌های ربات نیاز دارند که بر این ربات‌ها نظارت داشته باشند و آنها را سرویس کنند. پیشرفت سطحی در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی به جامعه زمان می‌دهد تا برای این تغییرات برنامه ریزی کند. من باور دارم که ما باید از آنها استفاده کنیم در برخی از بخش‌ها برای حمایت از فکر کردن بود. برای مثال، ربات‌های انسان‌نما را می‌توان در کارخانه‌های تولیدی به کار با انسان‌ها برای مونتاژ قطعات کار می‌کند. همچنین، از آنها می‌توان برای مراقبت‌های اجتماعی یا به عنوان یک کمک آموزشی در مدارس استفاده کرد.

رباتهای جراح

ربات‌های جراح هم در مناطق دورافتاده که ممکن است به جراح متخصص دسترسی نداشته باشد و هم در میدان جنگ، یک فناوری متحول‌کننده باشد.

پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما

هوک گفت: اگر از ربات‌ها برای انجام جراحی‌های دقیق استفاده کنیم، آنها می‌توانند کارآمد باشند. منظورم این است که خیلی بهتر از انسان عمل خواهد کرد زیرا چشم انسان و انگشتان انسان از نظر مهارت محدود هستند. بنابراین، اگر از ربات‌های انسان‌نما برای جراحی دقیق استفاده کنیم، می‌توان کارهایی را انجام داد که بتوانیم انجام دهیم.

بخوان  مراقب تحمیل هزینه های یادگیری به کاربران باشید

وی افزود: ۳۰ ثانیه اول پس از آسیب در میدان جنگ، برای بقای بسیار مهم است و هیچ آسیبی در مورد آسیب دیدن ربات‌ها وجود ندارد.

ربات‌های کشاورز

هوک معتقد است ربات‌ها به کشاورزی دقیق کمک خواهند کرد که با استفاده از مواد غذایی کمک می‌کنند.

وی افزود: مشکل غذای سالم در سراسر جهان وجود دارد و جمعیت جهان همچنان در حال افزایش یافتن است. ربات‌ها در واقع می‌توانند به افزایش کمک کنند و کشاورزی دقیق را انجام دهند. برداشت بهتر محصولات می تواند از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کند.

پیش‌بینی فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات انسان‌نما

انتهای پیام



منبع