چاپ سه‌بُعدی سلول‌ها روی اندام داخلی بدن با یک ربات جدید

اکنون مهندسان UNSW بازوی رباتیک نرمِ یک پذیرش و مینیاتوری ساخته شده است که می‌تواند یک آندوسکوپ وارد بدن شود و مواد زیستی را مستقیماً روی سطح اندام‌ها و بافت‌ها چاپ کند.

محقق، چاپ زیستی سه‌بعدگر ساخته‌شده است که می‌تواند سلول‌ها را در اندام داخلی بدن انسان چاپ کند.

دستگاه F3DB علاوه بر چاپ مواد زیستی می‌تواند به عنوان یک دستگاه آندوسکوپی، سازه‌ها را با استفاده از فواره‌های آب، علامت‌گذاری ضایعات و تشریح بافت‌ها انجام دهد.

دکتر تان انگو دو نویسنده مسئول این پژوهش گفت: روش‌های موجود در چاپ زیستی سه‌بعدی نیاز به ساخت مواد زیستی در خارج از بدن دارند و کاشت آنها در یک فرد معمولاً برای جراحی باز نیاز دارد که خطر آن را افزایش دهد.

در حال حاضر، هیچ دستگاه تجاری موجود نمی‌تواند روی بافت‌ها و اندام‌های داخلی چاپ کند.

زمانی که دستگاه F3DB را در یک منطقه به پایان می رساند، می توان آن را به مکان دیگری هدایت کرد تا این روند دوباره شروع شود. این بدان معناست که این دستگاه می‌تواند برای چاپ مواد زیستی در مناطق خاص از جمله کل سطح اندام‌هایی مانند روده بزرگ، معده، قلب و مثانه استفاده شود، کاری که با دستگاه‌های چاپ زیستی فعلی قابل انجام نیست.

نتایج این پژوهش در مجله Advanced Science منتشر شده است.

در حال حاضر، زیستی بیشتر برای تحقیق و چاپ داروهای جدید استفاده می‌شود. ایجاد سازه‌هایی که با جراحی در بدن کاشته می‌شوند، نیاز به استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی دارند که خطرات خاصی از آسیب به بافت و آسیب خود را به همراه دارند. همچنین از آنجایی که مواد زیستی معمولی ساختارهای نرم و شکننده‌ای دارند، این پتانسیل را دارند که در فرآیند کاشت، آسیب ببینند.

بخوان  ChatGPT از اینستاگرام پیشی گرفت

مای تان تای، نویسنده ارشد این پژوهش نوشت: دستگاه F3DB در مقایسه با ابزارهای جراحی آندوسکوپی توسعه یافته است به عنوان یک ابزار آندوسکوپی همهجانبه طراحی می شود که از ابزارهای قابل تغییر استفاده می شود که معمولاً با زمان خطرناک رویه و خطرات مرتبط هستند، جلوگیری می کنند. می کند.

مهندسان این دستگاه را در خارج از بدن روی سطح مسطح و منحنی از جمله داخل روده بزرگ مصنوعی و روی سطح کلیه خوک با استفاده از شکلات، ژل کامپوزیت و مواد زیستی برای چاپ دقیق اشکال مختلف آزمایش کردند. دریافتند، سلول‌ها تحت تأثیر فرآیند چاپ قرار نمی‌گیرند و پس از چاپ، اکثر سلول‌ها هنوز زنده هستند.

یکی دیگر از چالش‌های رایج در استفاده از ساختارهای سه‌بعدی ایجاد شده خارجی این است که ممکن است بین سازه و سطح بافتی که روی آن کاشته می‌شود، عدم تطابق وجود داشته باشد. این در حالی است که کاشت مواد زیستی به طور مستقیم روی بافت‌های هدف، راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پتانسیل چاپ زیستی سه‌بُعدی به لطف تلاش‌های مهندسان دانشگاه نیو ساوث ولز (UNSW) در طراحی و ساخت یک بازوی رباتیک نرم‌افزاری که می‌تواند مستقیماً روی اندام‌ها و بافت‌های داخل بدن انسان چاپ کند، بیش از پیش توسعه یافته است.

این دستگاه که F3DB نام دارد، از بیرون کنترل می‌شود و شامل یک بازوی رباتیک قابل قبول و بلند است که در انتهای آن یک سر چرخشی با قابلیت مانور قرار می‌گیرد و جوهر زیستی را از طریق یک نازل می‌کند و چند جهته چاپ می‌کند.

بخوان  طرفداران از داستان «تاریک» به عنوان عنوان جدید فاینال فانتزی استقبال می کنند

انتهای پیام



منبع

گروه سازنده F3DB می‌گویند، این دستگاه با توسعه بیشتر می‌تواند برای استفاده متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ظرف پنج تا هفت سال آینده آماده شود.

در سال‌های اخیر، از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ایجاد مواد زیستی استفاده می‌شود که سلول‌های زنده (جوهرهای زیستی) و داروها را در خود جای می‌دهند، برای درمان تجهیزات پزشکی از شرایط، به عنوان مثال با ایجاد پچ‌های قلبی یا داروی پدیدار شده و در حال حاضر رایج می‌شوند. .

وی افزود: ما می‌توانیم این مواد زیستی را مستقیماً به بافت یا هدف‌های چاپی با فناوری کم‌تهاجمی تحویل دهیم. نمونه اولیه به لطف بدنه پذیرفتن خود قادر به چاپ سه‌بعدی زیست‌مواد به صورت چندلایه در اندازه‌ها و اشکال مختلف در مناطق دارای محدودیت و صعب العبور است.