چین طویل‌ترین کابل برق ابررسانای جهان را راه‌اندازی کرد



چین بلندترین کابل ابررسانای جهان را با ظرفیت انتقال ۳۵ کیلوولت و ۱۲۰۰ متر افتتاح کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، به گفته منابع چینی، مهندسان در شانگهای یک کابل برق ابررسانای ۳۵ کیلوولتی به طول ۱۲۰۰ متر را در اوج بار نصب و آزمایش کرده اند.

مهندسان ابر چینی به طور رسمی این کابلرسانا با ظرفیت انتقال ۳۵ کیلوولت را در شانگهای چین راه‌اندازی کردند.

چین ادعا می‌کند که با رسیدن به توانایی کامل خود در طول این آزمایش، بزرگترین کابل ابررسانای جهان را راه‌اندازی کرده است.

این کابل از این نظر به فرد است که در یک شهری راه‌اندازی شده و به طور کامل در کانال‌ها (داکت) نصب شده است. منابع چینی می‌گویند این کار باعث می‌شود که این کابل تنها کابل در سطح جهان باشد.

کابل بیهمتا

کابل‌های ابررسانای انتقال قدرت از ویژگی‌های ابررسانایی برای انتقال معمولاً بدون هدر رفت برق استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از مواد ابررسانا است که از مقاومت نیروگاه در انرژی نیتروژن با کمترین میزان کاهش استفاده می شود.

بنابراین یک کابل ابررسانا می‌تواند به اندازه ۴ تا ۶ کابل معمولی در همان سطح ولتاژ برق را منتقل کند و در نتیجه حدود ۷۰ درصد در فضای لوله‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شود.

ولتاژ کابل ذکر شده به سمت راست محدوده ولتاژ متوسط ​​برای کاربردهای شهری و نیمه شهری است. کابل‌های ابرا در این محدوده می‌رسانند در ولتاژهای ۱۵، ۲۵ یا ۳۵ کیلوولت کار کنند. این محدوده برای شبکه های رایج رایج است.

شهرهایی مانند شانگهای در درجه اول از کابلهای ابررسانا برای شبکه های توزیع خود استفاده می کنند. این محدوده برای تراکم و نیازهای برق مناطق شهری مناسب است. اما آنچه در مورد این کابل به فرد است، طول و نصب داکت آن است.

بخوان  توسعه منطقه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر

این پروژه نمایشی جدید، ۱.۲ کیلومتر بین دو پست برق ۲۲۰ کیلوولتی در منطقه شوهوی(Xuhui) در مرکز شانگهای را در بر می‌گیرند. لازم به ذکر است که جریان طراحی آن ۲۲۰۰ آمپر است.

چین می‌گوید، نصب و راه‌اندازی این کابل، نتیجه‌ی دو دهه تلاش مهندسان مؤسسه تحقیقات کابل برق شانگهای(SECRI) تحت نظر گروه شنرژی(Shenergy) است، شرکتی که در 60 سال گذشته در زمینه برق برق کابل و در صنعت انتقال ابررسانا پیشگام است. .

هوانگ چونگچی، یکی از اعضای آکادمی چین و کارشناس کابل‌های ابررسانا می‌گوید: اگر کابل‌های ابررسانا به منظور استفاده از بزرگ‌ترها، مشکلاتی را در بالا و فضای محدود در شهرهای فوق‌العاده مانند شانگ‌های را حل کنند. تیم پژوهشی کابل برق شانگهای معتقد است که نوآوری مستقل برای پیشگامی در این صنعت لبه دانش، نیاز است.

وی افزود: طراحی ما به کاهش تقریباً دو سومی مواد خام ابررسانا که در انحصار خارجی بود، کمک کرد.

وی ادامه داد: تشخیص و جداسازی سیستم‌های خطا در سیستم کابل‌های ابرا یک چالش فنی در سطح جهانی بود. مهندسان SECRI به طور مستقل برای دستیابی به کلیدهای آزمایشی انجام دادند که در اولین کنفرانس استاندارد بین‌المللی برای کابل‌های ابررسانا در جهان شرح داده شد.

در سپتامبر 2022، گزارش توسعه و اصلاحات ملی چین اطلاعاتی را مبنی بر اینکه چین بزرگترین سیستم قدرت را در جهان ساخته است، منتشر کرد. طول خط انتقال برق ۳۵ کیلوولتی در چین اکنون ۲.۲۶ میلیون کیلومتر است، به این معنی است که کابل‌های برق موجود در چین را می‌توان ۵۶ بار به دور زمین پیچید.

چین در فکر کابلهای بلندتر

بخوان  چاپ سه بُعدی شبیه‌ترین پوست مصنوعی به پوست انسان

به هوانگ، این خط انتقال برق ۱.۲ کیلومتری در شانگهای، استثنایی و گفته شده نقطه شروع خوبی برای توسعه کابل‌های پنج کیلومتری و ۱۰ کیلومتری است.

زانگ شیهوا مهندس ارشد SECRI می‌گوید: ما قبلاً همه کابل‌های فشار قوی را وارد می‌کردیم، اما اکنون از کابل‌های بومی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اکنون ما شروعی تازه در انتقال فناوری داریم و به لطف دو دهه تلاش‌های تحقیق و توسعه، رهبری جهانی را در این زمینه به دست‌های گرفته‌شده‌ایم.

انتهای پیام



منبع