کردم فضانورد «آپولو» هستم!

از آنجایی که کاوشگرها بادوام هستند و می‌توانند برای تجربه‌های مختلف طراحی شوند، احتمالاً کاوشگرها نیز به همراه خواهند داشت.

شرکت شرکت Mission Control بر ماه تصادفی نیست. ناسا قراردادهای متعددی تحت برنامه «خدمات باربری ماه» خود را برای شرکت‌ها به منظور ارسال ماه‌نوردهای کوچک، فرودگرها و سایر محموله‌ها به ماه منعقد کرده است. دلیل این امر این است که ناسا می‌خواهد زیرساخت‌های ویژه را برای پشتیبانی از مأموریت‌های چندملیتی آرتمیس به رهبری ناسا ایجاد کند که می‌تواند در سال ۲۰۲۵ فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آورد.

وی افزود: همچنین ارتباطی با فضانوردان در گذشته و همچنین کسانی که در آینده ماه را لمس کردند، احساس کردم. همه ما کاشف زمان، مکان و جوامع خود هستیم. نمی‌توانم منتظر بمانم تا ببینم وقتی یک بار دیگر دست‌های خود را از خاک ماه پر می‌کنیم، چه شگفتی‌هایی را می‌توان کرد.

روشنایی این محیط نیز تنها از یک لامپ بر روی دیوار تامین می‌شود که سایه روشنی را ایجاد می‌کند و تصاویر و ویدئوهای نمادین دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را که توسط فضانوردان آپولو گرفته شده است را به یاد می‌آورد.

آدام دیسلوریرز مدیر فضایی و آموزشی شرکت Mission Control می‌گوید: ظاهر مهم است، نورپردازی بسیار حیاتی است. جنبه‌های کلیدی طراحی در این تأسیسات شامل داشتن یک منبع نور واحد و روشن برای ایجاد سایه در نظر گرفته شده است، نحوه عملکردی که کاوشگران ماه می‌بینند.

دیسلوریرز می‌گوید، دوربین‌های Max برای مأموریت ماه‌نورد «رشید» آزمایش شده و شرکت Mission Control مدلها را با ماشینی آموزش داده است.

کردم فضانورد «آپولو» هستم!

آدام دیسلوریرز مدیر فضایی و آموزشی شرکت Mission Control از تجربه ماه‌نورد راندن خود در یک مرکز شبیه سازی شده ماه می‌گوید.

بخوان  این رسمی است - نرم افزار منبع باز هرگز مهمتر از این نبوده است

کانادا فرصتی بی‌نظیر پیش رو دارد، چرا که یکی از چهار فضانورد فعال کانادایی در سال ۲۰۲۴ در فضانوردان ناسا و احتمالاً یک فضانورد از ژاپن در فضاپیمای سفر به ماه سفر ماموریت «آرتمیس ۲» فرصت حضور دارد.

نمونه اولیه این ماه نورد ۳۷۰ متر مربع شن و ماسه ریخته شده است که با صخره‌ها، سنگ‌ها و دهانه‌های متعدد به منظور شبیه‌سازی با محیط ماه طراحی شده و زمین بازی غول‌پیکری را ساخته است.

ماه‌نورد مکس از شرکت Clearpath Robotics در یک مرکز شبیه‌سازی شده به محیط ماه در اُتاوای کانادا آزمایش می‌شود و شرکت Mission Control در حال آماده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری آن در تاسیسات خود برای اکتشاف ماه و فراتر از آن است.

در این مرکز، گودال‌هایی به شکل دهانه‌های برخوردی ماه و خاک ماه موسوم به رگولیت با شن مخصوص بازی شکل گرفته‌اند که با دقت در مسیر پیمایش ماه‌نورد قرار گرفته‌اند.

دیسلوریرز می‌گوید، در هنگام راندن مکس، به آن لحظه‌ای فکر می‌کنم که برای اولین بار وارد قمری شد. این صحنه من را از سکوتی کرد که فقط چند بار در زندگی‌ام تجربه کرده بودم. برای مثال قدم زدن در دیره استونهنج(یادمانی پیشاتاریخی بازمانده از دوران نوسنگی و عصر برنز) یا در موزه بریتانیا و خواندن تبریک تولدی که احتمالاً توسط یک زن رومی-بریتانیایی در ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده است.

دیسلوریرز می‌گوید، این آزمایش‌ها را آگاهانه برای دستیابی به کاوشگرهای مقاوم و قابل اعتماد است.

دیوارها و سقف‌ها برای شبیه‌سازی شرایط موجود روی کره ماه به رنگ‌های سیاه رنگ‌شده و دو شن ۳۷۰ متر مربع را پوشش داده‌اند که صخره‌ها و تخته‌سنگ‌ها به همراه ماه‌نورد مکس، ظاهر این مرکز را به شرایط واقعی کره ماه بسیار شبیه می‌کنند.

بخوان  این ابزار بدافزار هنوز با موفقیت از آسیب پذیری های اینترنت اکسپلورر سوء استفاده می کند

شرکت Mission Control از یک شرکت کانادایی درخواست کرد تا کاوشگرهای فوق‌العاده قابل اعتماد را به آن بدهند تا به مهندسان ساکن اُتاوا اجازه دهد تا بر روی تخصص نرم‌افزاری خود تمرکز کنند.

البته در این آزمایشات هیچ یک از دو حرکت میان فرمان و ماهنورد وجود ندارد، چیزی که در هنگام حرکت ماه‌نوردها روی ماه در شرایط واقعی وجود دارد. همچنین صخره‌ها و سنگ‌ها به طور قابل توجهی از هم فاصله دارند، بنابراین به راحتی می‌توان ماه نورد را از میان آنها عبور داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماه‌نورد «مکس» (Max) در یک مرکز بزرگ که دیوارهای آن به رنگ مشکی رنگ آمیزی شده است، در حال حاضر در یک محیط با منظره شبیه‌سازی شده ماه است.

شرکت Mission Control سیستم‌های هوشمند مصنوعی می‌سازد تا در سراسر منظومه شمسی برای رصد زمین، سرویس دهی ماهواره‌های و سایر کاربردها کار کنند.

کردم فضانورد «آپولو» هستم!

دیسلوریرز میگوید، من در یک اتاق کنفرانس مشتاقانه فرمان مکس را در دست میگیرم. ما ويژگي «خطر» را در روشن مي‌كنيم كه در نرم‌افزار رنگ‌هاي رنگي و زرد رنگي مي‌بخشد كه در غير اين صورت در منظره خاكستري قابل مشاهده است. سپس با دقت ماوس را روی یک نیم صفحه می‌گذارم تا مکس حرکت کند. با حرکت دادن ماوس به جلو، ماه‌نورد را حرکت می‌دهم.

آزمایش کاوشگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌های ماه در چنین مرکزی همه چیز را برای اکتشاف ماه آماده می‌کند. در حال حاضر ماموریت‌های کوچک به ماه در حال انجام است و انتظار می‌رود که ناسا همراه با فضانوردان خود را تحت برنامه آرتمیس دوباره به سطح ماه قدم بگذارد.

بخوان  کشف حیات در ابرزمین‌ها

انتهای پیام



منبع

در حال حاضر نرم‌افزار این شرکت همراه ماه‌نورد «رشید» متعلق به امارات متحده عربی در مسیر ماه قرار دارد که انتظار می‌رود در ماه آوریل با یک فرودگر که توسط شرکت ژاپنی ispace ساخته شده و اداره می‌شود، روی ماه فرود بیاید.

کردم فضانورد «آپولو» هستم!

آژانس فضایی کانادا نیز پروژه‌های خود مانند برنامه شتاب دهنده اکتشاف ماه(LEAP) را دارد تا به زودی فناوری‌های کانادایی را به سطح ماه برساند. این کشور در اکتشاف ماه نیز مشارکت دارد و با شرکت MDA برای توسعه بازوی رباتیک جدید موسوم به Canadarm3 برای استقرار ایستگاه فضایی ماه «دروازه قمری» ناسا همکاری می‌کند.

دیسلوریرز می‌گوید کاوشگرهای «هاسکی» شرکت Clearpath Robotics که به اندازه یک صندلی هستند، برای کار ما مناسب هستند. دو کاوشگر با نام مستعار مکس و روبی که نامشان را از یک پویانمایی محبوب کودکان کانادایی گرفته‌اند، در این آزمایشات استفاده می‌کنند.

یک لامپ واحد بر روی دیوار، این محیط را روشن می‌کند و سایه‌هایی شبیه به آنچه در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دیدند، می‌کند، چرا که سیستم‌های نرم‌افزاری نیز باید با این نوع نور تنظیم شوند.