زمان ظهور رایانه های «بیولوژیکی» فرا رسیده است!

این گروه پژوهشی در مقاله پروژه خود توضیح می‌دهد که چگونه رایانه‌های بیولوژیکی می‌توانند در کاربردهای ویژه رایانه‌های الکترونیکی امروزی پیشی استفاده کنند، اما می‌توان از رایانه‌های برقی امروزی استفاده کرد.

پژوهشگران با ساختن خوشه‌های کوچک از ۵۰ هزار سلول مغزی که از سلول‌های بنیادی پرورش یافته‌اند و به نام «ارگانوئیدها» (ارگانوئیدها) می‌شوند، کار خود را آغاز کردند. این حدود یک سوم مغز مگس میوه است. پژوهشگران به دنبال ۱۰ میلیون نورون هستند که تعداد نورون‌های مغز لاک‌پشت خواهند بود. در مقایسه، به اندازه بیش از ۸۰ میلیارد انسان نورون دارد.

پژوهشگران در این مقاله، طرح خود را برای «هوش ارگانیدی» (OI) یا ارگانیدهای مغزی پرورش‌یافته در کشت سلولی ترسیم کرده‌اند. ارگانیدهای مغز، «مغز کوچک» اما جنبه‌های کلیدی عملکرد و مغز را دارند. ارگانیدها در حال حاضر باید به چشمگیری از حدود ۵۰ هزار سلول افزایش یابند. پروفسور «توماس هارتانگ» (Thomas Hartung)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: برای دستیابی به هوش ارگانیدی، ما باید این تعداد را به ۱۰ میلیون افزایش دهیم.

این پژوهش، در مجله «Frontiers in Science» به چاپ رسید.

این فناوری می‌تواند را قادر سازد تا ارگان‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را مطالعه کنند و آزمایش‌هایی را برای بررسی تأثیر عوامل ژنی، داروها و سموم بر این بیماری‌ها انجام دهند.

مغز انرژی کارآمدتری دارد. تصور بر این است که مغز ما می‌تواند بیش از یک میلیون برابر یک رایانه خانگی را با استفاده از انرژی معادل چند وات ذخیره‌سازی کند. در مقابل، پایگاه‌های داده آمریکا سالانه از ۱۵ هزار مگاوات انرژی مصرف می‌کنند که بیشتر آن توسط ده‌ها نیروگاه می‌شود.

بخوان  نورونهایی که خطر را بو میکشند!

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه جانز هاپکینز» در مقاله‌ای که رایانه‌های بیولوژیکی می‌توانند در برخی از کاربردهای ویژه، از رایانه‌های امروزی پیشی و تبدیل زمان ایجاد شده در آن‌ها استفاده کنند.

کا گفت: ما نشان داده‌ایم که می‌توانم با نورون‌های بیولوژیکی زنده به گونه‌های مختلف داشته باشیم که آن‌ها را وادار به تغییر دادن فعالیت‌هایشان کنیم و شبیه چیزی به هوش را پدید آوریم. کورتیکال لبز با همکاری گروهی از افراد شگفت‌انگیز که توسط پروفسور هارتانگ و همکارانش برای ارائه هوش ارگانیدی گردآوری شده‌اند، اکنون در جستجو است تا این کار را با ارگانیدهای مغزی تکرار کند.

هارتانگ گفت: من می‌توانم بگویم که تکرار آزمایش با ارگانیدها، تعریف اولیه هوش ارگانیدی را می‌کند. از اینجا، موضوع فقط ایجاد جامعه، تجهیزات و فناوری‌های لازم برای یافتن پتانسیل کامل هوش ارگانیدی است.

این مقاله نشان می دهد که مغز انسان برای انجام کارهای ویژه چگونه از ماشین ها پیشی می گیرد. برای مثال، انسان‌ها می‌توانند یاد بگیرند که دو چیز را با استفاده از چند نمونه تشخیص دهنده. این در حالی است که الگوریتم‌های مصنوعی به هزاران نمونه نیاز دارند. مصنوعی مصنوعی در سال ۲۰۱۶ قهرمان جهان را در بازی «Go» شکست داد اما روی داده‌های ۱۶۰ هزار بازی آموزش دید که معادل پنج ساعت بازی در هر روز برای بیش از ۱۷۵ سال بود.

کاگان و همکارانش در کورتیکال لبز پیشتر نشان می‌دهند که رایانه‌های بیولوژیکی بر روی سلول‌های مغز انسان امکان پذیر است. مقاله‌ای که اخیراً در مجله «Neuron» به چاپ رسید، نشان داد که یک مسطح سلول‌های مغزی می‌تواند از بازی ویدیویی پونگ را یاد بگیرد.

بخوان  برنامه Photos در ویندوز 11 با ادغام برنامه جدید Designer کمی پیچیده‌تر شد - اما یک نکته وجود دارد

انتهای پیام



منبع

کاگان گفت: این حوزه جدید محاسبات زیستی، پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای را در سرعت محاسبات، قدرت پردازش، کارآیی‌ها و قابلیت‌های ذخیره‌سازی نوید می‌دهد که همگی آن‌ها به انرژی کمتری نیاز دارند. جنبه‌های هیجان انگیز این همکاری، روحیه مشارکتی است که در آن شکل گرفت. گردهم آوردن این متخصصان متفاوت نه تنها برای رسیدن به موفقیت حیاتی است، بلکه یک نقطه تماس حیاتی را برای همکاری در صنعت ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهشگران «دانشگاه جانز هاپکینز» (JHU) به همراه دکتر «برت کاگان» (Brett Kagan)، دانشمند ارشد استارت‌آپ «کورتیکال لبز» (Cortical Labs) در ملبورن که پروژه «دیشبرین» (DishBrain) را توسعه داده است، می‌گویند. که زمان ایجاد نوعی از رایانه فرا رسیده است که در آن سلولهای انسانی یاد می شود در یک پتری دیش، «پونگ» (Pong) بازی کنند.