کشف جدید دانش در مورد «DNA»



کشف کرده‌اند که دی‌ان‌های می‌توانند خود را با اشکال مواجه کنند تا توانایی‌هایشان به دست بیاورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اساف، دی‌ان‌ای قادر است عملکردها را تقلید کند و به شکل‌های منحصر به فرد تا ویژگی‌هایی را انجام دهد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی دی‌ان‌ای به شکل‌های ساختارهای سه بُعدی تا می‌شود، مولکول‌های آن می‌توانند نقش‌آفرینی به نام فلورسنت سبز (GFP) را ایفا کنند. این یافته‌ها نگاهی کاملاً جدید به سازگاری دیان‌ای و نقش آن در عملکرد انسان ارائه می‌دهد.

تهیه کننده فلورسنت سبزی است که از عروس دریایی به دست می‌آید. دانش‌آموزان از آن‌ها در آزمایشگاه‌ها به عنوان برچسب‌هایی برای شناسایی سلول‌های خاص استفاده می‌کنند. اگر عملکرد مشابه فلورسنت سبز را شبیه سازی کند، ممکن است از یک برچسب فلورسنت تمام ساخته شده از دیانان استفاده شود که این می تواند به برچسب های خاصی در مطالعات و کیت های تست تشخیص کمک کند.

دکتر سمی جفری (سامی جافری)، استاد داروشناسی گرینبرگ-استار و یکی از اعضای واحد تحقیقات پزشکی وایل کرنل، در بیانیه‌ای گفت: این یافته‌ها ما را از آنچه می‌توانیم با انجام تغییر می‌دهیم، درک می‌کنیم.

شکل دی‌ان‌ای معمولاً یک مارپیچ دو رشته است که از نظر ظاهری شبیه به یک نردبان پیچ می‌شود. این رشته به عنوان منبع اصلی اطلاعات ژنتیکی عمل می کند. سال گذشته، یک دی‌ان‌ای تک‌رشته‌های را کشف کردند که به شکلی تا می‌توانند به آن شبیه‌سازی فعالیت‌های فلورسنت سبز را بدهند. مولکول دیان‌ای که به دلیل رنگ سبزی که از خود منتشر می‌کند، «کاهو» نیز نامیده می‌شود، با یک مولکول علی کوچک دیگر کار می‌کند. اتصال به مولکول فلورسنت و باعث درخشندگی آن در تاریکی می شود. این ترکیب به تازگی به عنوان یک برچسب فلورسنت برای تشخیص سارس-کوو-2 موفق عمل کرده است.

بخوان  ویندوز 11 باعث می‌شود چندین سال برای کپی کردن فایل‌ها صبر کنید؟ راه حلی برای آن وجود دارد

«کاهو» با ایجاد بسیاری از دیان‌های تک رشته‌های و غربالگری آنها برای فعالیت فلورسنتی کشف شد. با این حال، هنوز این ابهام وجود دارد که کاهو برای دست آوردن این وسیله باید چه شکلی به خود بگیرد.

در این مطالعه‌ی جدید از روش‌های تصویربرداری ساختاری پیشرفته مانند میکروسکوپ الکترونی کرایو برای بررسی ساختار کاهو در سطح اتومی استفاده شد. برخی از آنها را مشاهده کردند که به شکل یک بخش مرکزی با اتصال در چهار طرف دیان‌ها در می‌آید. این شکل به دی‌ان‌ای اجازه می‌دهد تا مولکول آلی رنگ سبز را به دام بیاندازد.

آدریان فردآماره (Adrian Ferré-D’Amaré)، نویسنده ارشد این مطالعه که در موسسه بهداشت ملی کار می کند، می‌گوید: آنچه ما کشف کرده‌ایم این نیست که می‌خواهد کار کند مانند یک چیز باشد. این یک دی‌انان است که همان کاری را انجام می‌دهد که فلورسنت سبز می‌دهد.

به گفته نویسندگان، این یافته‌ها می‌توانند سرعت تشخیص‌های سریع را انجام دهند و سایر مطالعات علمی را که نیاز به برچسب‌های فلورسنت دارند، بهبود می‌بخشند.

دکتر جافری توضیح می‌دهد: مطالعاتی مانند ایجاد ابزارهای جدید بر دی‌ان‌های نیاز است.

این مطالعه در مجله «نیچر» منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع