کشف سیاه‌چاله‌هایی که سیر نمی‌شوند!

این معناست که بخش‌هایی از ستارگان کاملاً توسط سیاه‌چاله خورده نشده‌اند و به طی کردن مدار خود ادامه می‌دهند و دوباره با سیاه‌چاله‌های مخرب می‌شوند که به فوران شعله‌های نور مکر می‌شوند. این رویداد به عنوان یک رویداد «اختلال کشندی نسبی» یا «اختلال جزر و مدی ناقص» نامیده می‌شود.

این رویدادهای جدید در طول دوره‌های پیش‌بینی‌شده در آینده با دقت بررسی می‌شوند تا این تحقیق بررسی شود و اکتشافات بیشتری انجام شود.

نتایج این پژوهش‌ها در دو مقاله در مجله‌های Astronomy & Astrophysics و The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

دانشمندان فوران‌های مکر نور از سیاه‌چاله‌هایی غیرفعال را می‌بینند که ستاره‌ها را تکه تکه و بارها و بارها از بین می‌برند. این پدیده غیرمنتظره است، زیرا طغیان سیاه‌چاله‌ها معمولاً تنها یک بار ظاهر می‌شوند، همان زمانی است که یک سیاه‌چاله ستاره‌ای را می‌بلعد.

لیو می‌گوید: نتایج اولین مشاهدات تلسکوپ فضایی XMM-نیوتن شگفت‌انگیز بود، چرا که سیاه‌چاله کاهش شدید نور پرتو ایکس را در مقایسه با زمانی که دو هفته قبل توسط تلسکوپ eROSITA کشف شد، نشان داد.

ستاره‌ای که به طور کامل بلعیده نمی‌شود

ویلیام آلستون از اعضای گروه پژوهش می‌گوید: این مشاهدات جدید برای مطالعه تأثیر سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم(ابرسیاه‌چاله‌ها) فوق‌العاده جالب هستند. در رویدادهای معمولی غیر عادی و مدی، ما انتظار داریم که شراره دوم را برای چند هزار سال آینده ببینیم.

سیاه‌چاله‌های قدیمی توسط تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپا شناسایی شده‌اند که در حال بلعیدن ستاره‌ها، یکی از دیگری هستند.

پژوهشگران برای نظارت بر این تغییرات، مجبور شدند در طول پنج روز مشاهدات تلسکوپ XMM-Newton را مطالعه کنند و در پایان، به توضیح نتایج بدست آمده رسیدند.

بخوان  دومین پیاده‌روی فضانوردان چینی ماموریت «شنژو ۱۵» انجام شد
تاثیر سیاهچاله های کلانجرم

در پاسخ به این سوال، آیا ستاره‌ها به طور کامل در فوران اولیه بلعیده می‌شوند یا زنده می‌مانند تا بارها و بارها ویران شوند، چرا که برای یافتن رویدادهای مشابه شروع می‌شود.

پژوهش‌های انجام شده توسط توماس وورس(Thomas Wevers) از رصدخانه جنوبی اروپا و ژو لیو(Zhu Liu) از موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در آلمان می‌تواند نشان دهد که بخشی از استارگان به نحوی از اولین حمله از جانب این سیاه‌چاله‌ها جان سالم به در می‌برد. .

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بیانیه مطبوعاتی آژانس فضایی اروپا، تلسکوپی فضایی «XMM-نیوتن» متعلق به این آژانس، به دو گروه از ستاره‌شناسان کمک کرده است تا انجام دهندگان غیرعادی را کشف کنند.

وی افزود: مشاهدات بعدی با XMM-Newton و سایر ابزارها، گمانه‌زنی‌های ما را تایید کردند که این رفتار از یک رویداد کشندی و مدی ناقص بوده است. در ابتدا ما کاملاً متحیر بودیم که این روشن شدن دوباره چه معنایی می‌تواند داشته باشد. بنابراین ما باید همه گزینه‌های ممکن را برای توضیح این رفتار ارزیابی ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: لحظه بسیار هیجان انگیز بود وقتی متوجه شدیم که یک اتفاق جزر و مدی تکراری را می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: با بازگشت سریع این شراره‌ها یا فوران‌ها، مدار ستاره‌ای از هم گسیخته نزدیک به سیاه‌چاله‌کلان‌جرم باشد. این پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که ستاره آسیب دیده پس از جدا شدن از یک سامانه ستاره‌ای دوتایی توسط سیاه‌چاله مرکزی کلانجرم، به مداری نزدیک می‌شود.