کشف سیاهچاله‌های گرسنه‌ای که در حال تبدیل یک ستاره به «دونات» است

تغییرات در بقایای ستاره نابود شده در رویداد شکست کشندی «AT222dsb» در بازه زمانی چند روزه تا رخ می‌دهد، به این معنی است که فرابنفش و مشاهدات این تغییرات می‌تواند به ستاره‌شناسان اطلاعات بیشتری در مورد چنین سیاه‌چاله‌هایی بدهد.

لبه یک دونات کیهانی را مشاهده کنید

این رویداد شکست کشندی نیز تفاوتی با سایرین ندارد. این تیم را می‌دهد که باد ستاره‌ای با سرعتی حدود سه درصد سرعت نور یا حدود ۲۰ میلیون مایل در ساعت (تقریباً ۳۲.۲ میلیون کیلومتر در ساعت) به سمت زمین حرکت می‌کند.

یافته‌های این تیم در بیست و چهل و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا در روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه اعلام شد.

ستاره‌شناسان مشاهداتشان از این تشعشع را با صحنه بازرسی در مرکز کهکشان «ESO 583-G004» در نور فرابنفش با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل دنبال کردند. مجموعه هابل از این رویداد که «AT222dsb» نامگذاری شده است بسیار دور است و نمی‌تواند سرنوشت ستاره را تشخیص دهد اما تیم جمان صحنه را با استفاده از نور ستاره‌ی من به فنا می‌سازد.

ستاره‌شناسان یک سیاهچاله کشف کرده‌اند که در حال بلیعدن یک ستاره است و آن را مانند تافی در فضا می‌کشد و بقایای آن را به شکل یک دونات ستاره‌ای در می‌آورد.

رویدادهای شکست کشندی به اخترشناسان نشان می‌دهند که سیاهچاله‌ها «خورنده‌های آشفته‌های» هستند، به این معنا هستند که برخی از مواد باقیمانده از نابودی ستارگان در این رویدادها به فضا پرتاب می‌شوند و احتمالاً به عنوان فواره‌هایی از ماده با سرعتی باورنکردنی نزدیک به سرعت حرکت نور می‌شوند.

گروهی که رویداد شکستندی «AT222dsb» را با استفاده از برداشت‌سنجی فرابنفش مشاهده می‌کنند، می‌توانند آن را برای مدت طولانی‌تر از حد معمول از آغاز مراحل بعدی «تغذیه» یا «برافزایش» زیر نظر بگیرند.

بخوان  ابداع ماده‌ای مقاوم در برابر حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گرادی

خُرد، تلسکوپ‌هایی از جمله هابل حدود 100 نفر از این فعل و فعّالات را بین سیاه‌چاله‌ها و ستارگانی که بیش از حد به آن‌ها نزدیک هستند، مشاهده کرده‌اند اما آن چه که رصد «AT222dsb» را محدود به فرد می‌کند که این رصد است. نور ماورابنفش در حالی انجام شد که بیشتر رویدادهای شکست کشندی در نور پرتو ایکس مشاهده می‌شوند.

امیلی انگلتالر(Emily Engelthaler)، محقق مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در بیانیه‌ای گفت: هنوز با توجه به زمان مشاهده، رویدادهای جزر و مدی بسیار کمی در نور فرابنفش مشاهده می‌شود. این واقعاً مایه تاسف است زیرا اطلاعات زیادی وجود دارد که می‌توان از فرابنفش به دست آورد.

انتهای پیام



منبع

پیتر ماکسیم(Peter Maksym) یکی دیگر از اساتید مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین می‌گوید: به طور معمول، مشاهده این رویدادها سخت است. ممکن است در ابتدای آن در زمانی که پدیده واقعاً روشن است، چند مشاهده انجام دهید. پروژه ما از این نظر متفاوت است و به گونه‌ای طراحی می‌شود که به چند رویداد جزر و مدی در طول یک سال نگاه کند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

نوری ستاره نشان داد که چگونه توسط سیاهچاله از هم پاشیده شده است، پیش از آن که تافی کشیده شود و سیاهچاله شود. رویداد شکست کشندی باعث می‌شود که سیاهچاله با مواد ستاره‌ای دونات شکل و گاز بسیار گرم شود و در حالی که بیشتر از این مواد در سیاهچاله پایین می‌روند، برخی از آنها به سمت خارج فرار می‌کنند.

داده‌های اندازه‌گیری «AT۲۰۲۲ds» که هابل آن‌ها را توسط تیمی جمع‌آوری کرده است که این داده‌ها را از ناحیه منطقه‌ای بسیار روشن، داغ و دوناتی شکلی که زمانی تشکیل‌دهنده ستاره بوده است، به دست آورده است.

بخوان  خودروی بنزینی خود را یکروزه برقی کنید

کشف سیاهچاله‌های گرسنه‌ای که در حال تبدیل یک ستاره به «دونات» است

کشف سیاهچاله‌های گرسنه‌ای که در حال تبدیل یک ستاره به «دونات» است

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پروژه‌ی بررسی خودکار تمام آسمان برای کشف ابرنواخترها(ASAS-SN) اولین بار این پدیده خشن را که با عنوان «رویداد شکست کشندی» (TDE) شناخته می‌شود، از طریق یک تشعشع تابشی پرانرژی رصد کرد. این پدیده در قلب کهکشانی در فاصله 300 میلیون سال نوری از زمین در حال حاضر است.

همچنین می‌توانند تشخیص دهند که این دونات در اطراف سیاهچاله می‌چرخد اندازه‌های مشابه منظومه شمسی ما دارد.