کشف مکانیسم که عامل سرطان است

اینسکو گفت: صدها مرحله در آران‌ای وجود دارند که گاهی اوقات درست پیش نمی‌روند. آنها اشتباهاتی هستند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. در این مورد، ما متوجه شدیم که سلول ضایعات را نمی‌کند. به عبارتی، جاروبرقی خراب شد و به همین دلیل، آران‌های معیوب در حال ساخته شدن بودند.

اینسکو با بررسی دقیق عملکرد CDK13 متوجه شد که این سیستم در یک سیستم پاکسازی سلولی دخیل است و یک مجموعه از سیستم‌های پاکسازی سلولی می‌کند که در حذف به موقعیت آرانای‌های معیوب در سلول نقش دارند. بروز جهش در CDK13، در پاکسازی اختلال حیاتی ایجاد میکند.

کشف غیرمنتظره زمانی به دست آمد که «مگان اینسکو» (Megan Insco) سرپرست این پژوهش، یک ژن سرکوب‌کننده تومور به نام «CDK13» را در حین مطالعه گورخرماهی شناسایی کرد. مشخص شد که بروز جهش در این ژن، به سرعت گرفتن پیشروی ملانوما باعث می‌شود. زمانی که CDK13 در ملانومای انسانی بررسی شد، در بسیاری از موارد جهش‌یافته بود.

وقتی اینسکو بر مولکول‌های آران‌ای باقی مانده را روی ملانوما آزمایش کرد، متوجه شد که آنها پیشروی سرطان را به شدت می‌بخشند. اینسکو و گروهش، مجموعه‌ای از سرطان‌های انسانی را از نظر جهش در CDK13 یا پرورش‌هایی که توسط آن تنظیم می‌شوند، بررسی می‌کنند و دریافت می‌کنند که 21 درصد از تومورهای ملانومای مورد بررسی آنها دارای چنین جهش‌هایی هستند. جهش‌های مشابه نیز در سرطان‌های ریه، رحم، کولون و سرطان‌های پوست غیر ملانوما یافت شدند.

شناسایی مشکل، گام مهمی به شماره می‌رود اما اولین گام است. اکنون باید پژوهش در مورد چگونگی هدف قرار دادن این مکانیسم برای کشف درمان‌های جدید آغاز شود. گام بعدی این پژوهش را بررسی می‌کند که باعث تقویت سرطان توسط مولکول‌های آران‌ای‌های آسیب دیده ایجاد می‌شود یا اینکه گیاهان غیر طبیعی را می‌سازند.

بخوان  علت افزایش طول روزهای زمین چیست؟

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، سرطان می‌تواند نتیجه نهایی را از خطاها به وجود آورد و بدانیم چگونه چنین خطاهایی رخ می‌دهند، برای درمان و درمان سرطان بسیار است. دانشمندان «دانشکده پزشکی هاروارد» (HMS)، یک مکانیسم سرطان‌زا را کشف کرده‌اند که پیشتر هرگز دیده نشده بود. این مکانیسم، نوعی گرفتگی در سیستم دفع سلولی است.

انتهای پیام



منبع

این پژوهش، در مجله «ساینس» به چاپ رسید.

دانش «دانشکده پزشکی هاروارد» از کشف مکانیسم جدید خبر داده است که در بروز نوعی سرطان نقش دارد.