کمک‌های قارچ زامبی‌ساز به تولید داروهای جدید ضد ویروسی و سرطانی می‌پردازد

قارچ سرچماقی در میلورم‌ها و شفیره‌های کرم ابریشم بیشترین رشد را داشت و در لارو گل خراش‌ها و ملخ‌ها کمتر رشد کرد. با این حال، این رشد بزرگی لزوماً با ارتباط سطح بالای کوردی‌سپین و سرچماقی رشد کرده روی سوسک‌های کرگدنی ژاپنی، بالاترین میزان کوردی‌سپین را تولید می‌کند که ۳۴ برابر بیشتر از میزان تولید شده در شفیره‌های کرم ابریشم بود که عملکرد ضعیف‌تری داشت.

معمولاً قارچ‌ها در آزمایشگاه‌ها روی دانه‌هایی مانند برنج قهوه‌ای رشد می‌کنند، اما سطح کوردی‌سپین تولید شده توسط قارچ به دلیل رشد پایین برنج بسیار پایین است.

قارچ‌های می‌گویند قارچ‌هایی که برخی از حشرات را می‌گیرند و اصلاح می‌کنند قارچ‌های زامبی یا زامبی‌ساز نامیده می‌شوند، می‌توانند به تولید داروهای جدید ضد ویروسی و داروهای ضد سرطان کمک کنند.

در مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، پروفسور می‌کیونگ لی از دانشگاه ملی چانگ‌بوک (Chungbuk) و تیمش از جمله دکتر آیمان تورک راهی برای رشد این قارچ‌ها در آزمایشگاه بدون دست دادن قدرت آنها پیدا می‌کند.

استفاده از حشرات خوراکی هنوز برای افزایش در سطح صنعتی کافی نیست، اما محققان امیدوارند که این مطالعه به توسعه روش های اقتصادی برای تولید کوردیسپین برای مبارزه با بیماری های ویرانگر منجر شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت دیلی، محققان در حال حاضر رشد قارچ‌ها در آزمایشگاه‌ها از سایر حیوانات تغذیه می‌کنند، چرا که می‌گویند این قارچ‌های زامبی می‌توانند داروهای ضد ویروسی و ضد سرطانی جدید را تولید کنند.

مواردی که گمان می‌رفت، استفاده از حشرات مختلف برای قارچ‌ها باعث تفاوت رشد قابل توجه در آنها می‌شود.

بخوان  سیبزمینیهای فاصد می‌توانند بیوتیک بعدی باشند

اکنون لی و همکارانش برای افزایش عملکرد کوردی‌سپین، حشرات خوراکی را به عنوان یک محیط رشد برای آن آزمایش می‌کنند. از آنجایی که حشرات مختلف ارزش غذایی متفاوتی دارند، تیم تحقیقاتی بهترین وعده غذایی برای رشد این قارچ را بررسی کرد.

یافتن غذای مناسب

پژوهشگران پس از تحقیقات بیشتر دریافتند که کلیدهای دستیابی به سطح بالایی تولید کوردی‌سپین با توجه به اینکه به مواد غذایی کمکی می‌شود، به میزان موجود در بدن حشره می‌رود. به طور مشخص، سطح بالای اسید اولیک ممکن است برای سنتز کوردیسپین ضروری باشد. افزودن اسید اولیک به غذای حشرات با عملکرد پایین باعث بهبود تولید کوردی‌سپین در سرچماقی‌های رشد روی آن تا ۵۰ درصد شد.

دانستن اینکه چه چیزی باید به این سرچماقی‌های بسیار گرسنه بخورانیم به این معنی است که می‌توانیم از قدرت آنها در کشف و توسعه داروسازی برای یافتن داروهایی در برابر بیماری‌های ویروسی و سرطان استفاده کنیم.

انتهای پیام



منبع

دکتر لی می‌گوید: تحقیق ما به عنوان قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهد که یک استراتژی بالقوه برای تقویت کوردی‌سپین در رشد سرچماقی، استفاده از حشرات با اسید اولئیک بالا است.

فربه کردن قارچ سرچماقی

دکتر لی میگوید: قارچ سرچماقی روی حشرات خوراکی تقریباً صد برابر بیشتر روی برنج قهوه‌ای از رشد کوردی‌سپین بود.

این تیم قارچ‌های زامبی را روی جیرجیرک‌ها، شفیره‌های کرم ابریشم، میل‌وُرم‌ها، ملخ‌ها، لاروهای گل‌خراش‌های خال سفید و سوسک‌های کرگدنی ژاپنی به مدت دو ماه پرورش دادند و سپس برای بررسی نتایج، آنها را برداشتند.

در حالی که کاری که این قارچ‌ها می‌توانند بسیار وحشتناک به نظر می‌رسند، قارچ سرچماقی پتانسیل دارویی قوی نیز دارد. این قارچ حاوی یک ترکیب فعال زیستی به نام کوردی‌سپین (cordycepin) است که می‌تواند به داروهای جدید ضد ویروسی و سرطان تبدیل شود.

بخوان  اینستاگرام بالاخره تب خرید را از فید خبری خود حذف کرد تا روی محتوا تمرکز کند

سرچماقی سرده‌ای از قارچ‌های کیسه‌های که ۴۰۰ گونه از آنها وجود دارند، هستند. تمام سرچماقی‌ها زندگی انگلی دارند و بر بدن حشرات و بندپایان می‌رویند. گونه‌هایی از آن‌ها نیز بر تنه سرچماقی‌های دیگر زندگی می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین گونه آن قارچ کرمیشم است که در پزشکی سنتی تبت و چین کاربرد دارد.

با این حال، قارچ سرچماقی مانند سایر قارچ‌ها رشد نمی‌کند. آنها در طبیعت نادر هستند و رشد قارچ‌های سالم از این نوع در آزمایشگاه تا به حال یک چالش بوده است.

یک قارچ موسوم به سرچماقی(Cordyceps) با نام مستعار قارچ زامبی، در آلوده کردن و کشتن حشرات استاد است. این قارچ در بدن حشره می‌کند و شبکه‌ای از رشته‌ها را ایجاد می‌کند که کشت‌ها را تحت کنترل درمی‌آورد و زمانی که بدن حشره را به طور کامل از مواد مغذی می‌کند، رشد می‌کند و از بدن حشره بیرون می‌زند و در واقع از گوشت خارج می‌شود. حشره جوانه می‌زند و هاگ‌های خود را آزاد می‌کند تا قربانیان را بیشتر مبتلا کند.