کوچک زیباست؛ شوماخر و انقلابی در تئوری پردازی توسعه 1 بیتی

آیا هوش مصنوعی، هوش انسانی را مورد هدف قرار داده است؟ سیسکو توضیح میدهد که هکرها حمله خود را از طریق فیشینگ موفقیت آمیز حساب گوگل یکی از کارمندان آنها انجام داده و این امر در نهایت منجر شده تا به Cisco VPN دسترسی پیدا کنند. در سال های اخیر، شبکه های GAN نشان داده اند که چگونه سیستم های یادگیری ماشین که به مقدار کمی از داده های دارای برچسب را در خود پردازش می کنند، می توانند مقادیر عظیمی از داده های تازه را برای آموزش خود تولید کنند. آلتمن میگوید:”من فکر میکنم بخشی از اتفاقی که میافتد این است که مردم واقعا در مورد این سیستمها هیجانزده هستند و هیجان خود را به زبانی ناقص ابراز میکنند”. روز به روز شرکت ها در حال آموزش یادگیری ماشین به کاربران خود هستند و به تازگی نیز از سرویسی به نام AutoML رونمایی کرده است که کاربر می تواند بدون نیاز به یادگیری ماشین، اقدام به پردازش بر روی تصاویر خود کند. آلفاگو در واقع اولین سیستم رایانهای بازیکن Go بود که موفق به پیروزی در مقابل حریف خود بدون هندیکپ شد. درصورتیکه بهصورت سنتی و بدون استفاده از این فناوری، میزان مهارت در این جراحی در حدود ۶۴ درصد است.

ما در عصر اینترنت زندگی میکنیم که در آن تمام وسایل به هم متصل هستند و حجم عظیمی از دادههای سایت 1biti خام تولید میشود. كامپیوتر براساس برنامهٔ داده شده به آن بر روی نمادهای فوق (چهار سطر بالا) عملیاتی را انجام میدهد. درحالیکه حجم عظیمی از دادههایی که بهصورت روزانه ایجاد میشوند، میتوانند منجر به سردرگمی محقق انسانی شود، برنامههای کاربردی هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشین دادهها را بهسرعت به اطلاعاتی قابلاستفاده تبدیل میکند. کاربرد دارد و ارباب رجوع میتواند بدون حضور فیزیکی و بهصورت دیجیتالی و برخط فرآیندها را با امنیت لازم در منزل طی کند. AI بدون داده و تجزیهوتحلیلها تنها چند کلمه است که به نظر تأثیرگذار میرسد. برنامه فوق، جدول تابع عامل جاروبرقی را پیادهسازی میکند که پیشتر شرح داده شد. آموزگاران هوش مصنوعی همچنین ایدههای دلهره آور آزمایشگاههای آموزشی یا آموزگاران انسانی را که ممکن است باعث استرس و اضطراب برای بعضی دانش آموزان شود را از بین میبرد. پس از آن، از الگوریتمهای پیشرفته در زمینه فرآیند یادگیری جهت شناسایی الگو و ارتباط بین مجموعهدادهها استفاده میکند. هوش مصنوعی عمومی یکی از پیشرفت های مهم در زمینه هوش مصنوعی است در این مقاله به بررسی مسیر پیشرفت هوش مصنوعی عمومی در دوره کنونی و آینده پرداختیم و سعی کردیم که یک توضیح از هوش مصنوعی عمومی ارائه کنیم.

در واقع ما امروز برای رسیدن به آن چیزی که در فیلمها و سریالهای هالیوودی میبینیم راه بسیاری در پیش داریم. فلورانس با خیابانهای سنگفرششده، معماری بینظیر و جاذبههای دیدنی بیپایان، شهری است که میتوانید ماهها به راحتی و بدون نگرانی در آن گردش کنید. پیشرفت در هواپیماهای خودران فرصت استفاده از پهپادها، تاکسیهای هوایی، بالگردها و سایر هواپیماها (اغلب اوقات بدون خلبان) را برای جابهجایی افراد و کالاها، بازرسی زیرساختها، رسیدگی به مزارع برای محافظت از محصولات و نظارت بر شکار غیرقانونی یا جنگلزدایی فراهم کرد. در واقع، در داده کاوی تلاش میشود کار مربوط به استخراج الگو از دادهها را به ماشینها سپرد.

یا با اسکن قطعه کوچک از استخوان عزیزان از دست رفته مانند پدربزرگ و مادربزرگ و همسر و فرزند که سالها دار فانی را وداع گفتند و از دنیا رفتند با اسکن افراد و ممزوج نمودن آنها با اسکن تکتک خانواده، میتوانند از تمام مکانهای دنیا و نقاط دیدنی، عینا مانند یک انسان زنده سفر و معاشرت و درک نمایند و آنگاه از تمام احوالات و رفتارهای و احساسات همدیگر درک و آگاهی داشته باشند. هرچند لازم است که به درک درست از عملکردهای ویژه و توانمندی های انسان و ماشین ها برسیم تا بتوانیم کیفیت های برابر با آنچه که در انسان ها وجود دارد را در هوش مصنوعی ایجاد کنیم. این توانمندی ها در زمینه های گسترده ای که نیازمند ارائه بازخودرهای اجرایی به انسان ها هستیم و یا آنکه باید نوشتارها را به صوت تبدیل کنیم بسیار مهم هستند. جان اُ (Jean Oh)، دانشیار پژوهشی در مؤسسه رباتیک دانشگاه کارنگی ملون و یکی از اعضای تیم آزمایشی هوش مصنوعی، می گوید: «معتقدیم در نهایت آزمون تورینگ را پشت سر میگذاریم.» او به آزمونی اشاره میکند که برای سنجش توانایی هوش مصنوعی در زمینه نشاندادن رفتار هوشمندانهای معادل انسان برگزار میشود.

بخوان  جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان 1 بیتی

با جمع آوری بسیاری از کارکردهای اصلی در یک دستگاه کم حجم در مقیاس نانو، میتوان افق یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را وسعت داد و آنها را در کاربردهای کوچکتر ادغام کرد. بهبود عملکرد ماشینها با یادگیری تقویتی ممکن میشود؛ یادگیری تقویتی نوعی یادگیری ماشینی است که استفاده از هوش مصنوعی را در برنامههای پیچیده از بازیهای ویدیویی تا روباتیک خود امکانپذیر میسازد. با این اوصاف کشورهای هلند، آلمان، لوکزامبورگ، انگلستان و فرانسه به ترتیب رتبههای یازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم و بیستم را در اختیار دارند. AI ضعیف چیزی است که امروزه همه ما در رایانه ها می بینیم، سیستم های هوشمند که به آنها آموزش داده شده اند یا چگونه می توانند کارهای خاصی را انجام دهند بدون اینکه برنامه ریزی خاصی برای آن ها صورت گرفته شده باشد. برآوردها نشان می دهد که تا سال 2020، 50 درصد از همه جستجوها، جستجوهای صوتی خواهد بود و در حدود 30 درصد از نتایج جستجوی های صورت گرفته به ­صورت صوتی و بدون تصویر خواهد بود.

البته خود یادگیری ماشین هم زیرشاخههایی دارد که مهمترینشان یادگیری عمیق است. برای مثال جنسیت افراد با اسکن آن ها در یک رایانه قابل شناسایی است. برای مثال، سیستم تعیین اعتبار بیومتریک هند با نام Aadhaar، نسبت به کلاهبرداری های زیادی آسیب پذیر است. AAEON Technology یک شرکت وابسته به شرکتasus محصولات خود را با محصولات روشنایی خیابانی هوشمند برای پروژه های شهر هوشمند GATEWAY و AIRbox ارائه داده است. هوش مصنوعی چه کاری را انجام می دهد؟ قابل مشاهده بودن کامل در برابر قابل مشاهده بودن ناقص: در صورتی که حسگر دسترسی کاملی از حالت محیط در هر لحظه از زمان به عامل بدهد، گفته میشود که محیط کاری کاملاً قابل مشاهده است. به خاطر داشته باشید که این سیستمها برخلاف انسان تنها برای انجام وظایف خاص، تعریف شده و آموزش دیدهاند و به همین خاطر به آنها هوش مصنوعی محدود گفته میشود. اساساً AI به مجموعهای از الگوریتمهای رایانهای گفته میشود که بر اساس دادههای شناخته شده به یادگیری میپردازد و سپس این دادهها را تفسیر میکند. با به وجود آمدن AI و گسترش آن در سطح دنیا، رفع مشکلات انسان بسیار راحت تر از قبل شد و از این جهت افراد می توانند با خیال راحت تری کارهای روزمره خود را انجام دهند.

اگرچه اینکه هوش مصنوعی عمومی می تواند منافعی را برای ما داشته باشد، یا نه هنوز بحث بر انگیر است و شکاکین درباره آن گمانه زنی های زیادی می کنند. مقصود توسعه روزافزون هوش مصنوعی، تفکر پیوسته بشر پیرامون آن و انباشت هر چه بیشتر دانش و تجربه آدمی در این باره است که «چگونه ماشینها میتوانند همچون آدمی بفهمند و عمل کنند؟ بازی بهینه در بازیهایی با اطلاعات ناقص نظیر بازى جنگنما (Kriegspiel)، استدلال مربوط به حالتهای باور فعلی و آتی هر بازیکن را دوباره مورد جستجو قرار میدهد. کنترل بسیار کمی برروی محصولات نرم افزاری اش و توسعه دهندگان برنامه های سوم شخص ثالث داشت و گروهی را که آن ها از آن به نام گروه “فروشندگان نرم افزار مستقل” یاد می کردند وجود داشت که در کار توزیع و فروش نرم افزار بودند. در حالی که در کوتاهمدت تأثیر هوش مصنوعی به کنترلی بستگی دارد که روی آن اعمال میشود. اگر کنجکاوید بدانید که چگونه روی این پیکرهها پردازش انجام میشود باید سراغ مفاهیم تخصصیتر بروید. سیستم AI عمومی می تواند به وضعیت سرورهای شما کمک کند تا بار فشار بر روی رم، هارد، سی پی یو، پردازنده، پاور و…

اما بهتر است بدانید که برای هر کدام از این قسمت های ساخته شده در سینما که در رابطه با AI است، برنامه ریزی کرده اند که در کمترین زمان ممکن، تخیل ها را به واقعیت تبدیل کنند. دکتر هادی ویسی در گفتوگو با ایران اکونومیست با بیان اینکه برای برخی مراکز متقاضی تحت لیسانس این سامانه تهیه و پس از تائید نهایی و انجام تستهای امنیتی به آنها تحویل داده شده است، اظهار کرد: هماکنون این سامانه زیر بار عملیاتی عمومی رفته است. بهخاطر کاربردهای بسیار دادهکاوی و نیازی که در این حوزه احساس میشود بر تعداد شرکتهای داده کاوی در ایران روزبهروز افزوده میشود. در فصل ششم درس هوش مصنوعی، روشی برای حل طیف وسیعی از مسائل با کارآمدی و بازدهی بیشتر شرح داده میشود. کمپانیهای نوکیا و سامسونگ اعلام کردهاند که در سال ۲۰۱۲ موبایلهایی با صفحات انعطافپذیر عرضه خواهند کرد. در همین چند وقت پیش اعلام شد که هوش مصنوعی تشخیص سرطان توانسته است که بهتر از پزشکان تومورهای سرطانی را تشخیص دهد. بسیاری از مالکان شرکتهای بزرگ فعال در حوزه وب ۲ تمایلی به گسترش وب ۳ ندارند، مگر اینکه خودشان بتوانند در این زمینه منافع خود را تأمین کنند.

بخوان  چرا تکنولوژی روسی، ایرانی معرفی شد 1 بیتی

پیشرفت ویژه در زمینه رمزگذاری یا بهبود عملکرد در این حوزه را در سال ۲۰۱۶ چگونه پیشبینی میکنید؟ این تکنیک، پردازش زبان انسانی است و با تقلید زبان طبیعی انسان، دادهها را تفسیر و درک میکند. آن ها می توانند بهتر از پزشکان انسانی و با دقت بسیار بالایی سرطان ها را تشخیص دهند، حتی در بسیاری از زمینه های دیگر آن ها مشابه انسان و یا بسیار بهتر از آن به استدلال و شناخت دست می زنند. هوش مصنوعی در درک معنای نوشته ها و صحبت های انسانی مهارت زیادی پیدا کرده است و در آن مواردی نظیر روبات های گفتگو کننده و یا دستیارهای تلفنی در گوشی های همراه (نظیر سیستم Siri و Cortana و غیره) استفاده شده است، حتی در برخی از موارد آن ها توانسته اند به زبان طبیعی و بومی انسان ها مسلط گردند و اطلاعات خود را به زبان های طبیعی انسان ها ارائه کنند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب کاربر به چالش کشیده میشود تا در لحظه یک پاسخ را تولید کند و این موضوع به میزان خوبی از تقلب و روشهای دور زدن سیستم مانند جعل عمیق (Deep Fake) جلوگیری میکند. به عنوان مثال، ایمیل یا برنامههای رسانههای اجتماعی شما در پسزمینه فعالیت دارند تا بتوانند پیامهای جدید را به محض دریافت، برای شما در قالب اعلان ارسال کنند. این مسئله با دیدگاه دو سدهٔ گذشته انسان که بر پایهٔ جدایی موضوعات محیطی و اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته بود در تضاد است. این رفتار به ناوبری ایمن و سازگار از نظر اجتماعی منجر میشود. این به این دلیل است که به نظر می رسد موهولهاوزر و بوستروم عقیده دارند که می توان ماشین های هوشمند را طوری برنامه ریزی کرد که در مورد ارزشهای اخلاقی انسانها خلاف واقع فکر کنند. سونی همچنین در این نمایشگاه نام هدست واقعیت مجازی جدید خود را اعلام کرد: این هدست پلی استیشن ویآر2 نام دارد.

در واقع تعریف AI بسیار گسترده است و برخی اوقات نظریه هایی درباره آن می شود که آیا واقعا این هوش، “مصنوعی” است یا خیر. به عنوان مثال، سیستم های AI امروزی می توانند برای شما میوه هایی را جمع کنند که وزن مشابه خود را دارند یا اتومبیل هایی با اندازه موتور مشابه دارند و هیچ مشکلی در این زمینه برای آنها وجود نخواهد داشت و نیاز به هیچگونه نظارتی بر روی این سیستم ها نیست. البته اهمیت یافتن مجموعهدادهها مسائل و مشکلاتی را نیز پدید آورده است. پزشکی مثال خوبی از یک سیستم خبره است. واحدهای پردازش گرافیکی در داخل یک کامپیوتر عملکردی بیش از ارائه تصاویر گرافیکی دارند. در بیشتر موارد از زبان پایتون در هوش مصنوعی استفاده میشود زیرا دارای انواع ابزارهای مختلف برای برنامه نویسی هوش مصنوعی در زمینههای متفاوت است. همچنین دارای امکان دید در شب مادون قرمز برای زمانی است که فردی در شب به درب منزل میآید.

الجی همچنین یک ماسک برقی تصفیه هوا و قابل شارژ معرفی کرده که دارای دو فیلتر HEPA با کیفیت بالاست که قادر به جلوگیری از ذرات تا 3دهم میکرون است. برنامه هایی که دارای هوش مصنوعی نمی باشند، صرفا یک سری دستورالعمل های مشخصی را دنبال می کنند در حالی که الگوریتم های هوش مصنوعی از روش ذهن انسان برای حل مسئله تقلید می کنند. سیستمهای سنتی نرمافزاری این قابلیت را ندارند، در عوض هوش مصنوعی همان چیزی است که میتواند با استخراج دادههای مفید از بین دادههای موجود، چراغ روشنی در دل دادههای تاریک باشد. یادگیری ماشین و یادگیری عمیق شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند.

بخوان  چگونه پاور کامپیوتر را در کیس نصب کنیم؟ شبکه

این هفتهنامه در این باره مینویسد، پس از هجده ماه مذاکره در قطر، طرفین آمریکا و طالبان اعلام کردهاند که در آستانه توافقی هستند که سال گذشته توسط «دونالد ترامپ»، ريیسجمهور آمریکا منعقد شده بود. با این حال ایالات متحده آمریکا با ۵۲۴ شرکت و ژاپن با ۲۵۸ شرکت از میان این فهرست ۲۰۰۰ تایی به ترتیب بیشترین سهمها را از این فهرست در اختیار دارند. برای مثال، ممکن است سیستم AI بخواهد از پیکسل های بازی، اطلاعات مختلفی را نظیر فاصله بین اجسام را دریافت کند و یا عملکرد کاربر بر روی سیستم را شناسایی کند. با اینکه حمایت اروپا از بلاک چین در مقیاس کوچکتری رخ می دهد و از چین عقب تر است، تعهد آن به شفافیت باعث شده است که سازمان های بین المللی بیشتر قصد پذیرش چهارچوب های توسعه یافته را داشته باشند. برنامهها اغلب روی سیستمهای کامپیوتری پیادهسازی میشوند و بهواسطهی این برنامه، کامپیوتر میتواند درمورد مسائلی که در اختیارش قرار میدهند تصمیم بگیرد، برنامهریزی کند یا نتیجه را پیشبینی کند. از سال 2007 تاکنون، همه ساله با اطلاعاتی که از وبسایت 2thinkNow جمع آوری و تحلیل میشود، پیشرفتهترین شهرهای جهان از نظر تکنولوژی و نوآوری انتخاب میشوند. او میگوید: آنها میخواهند بدانند که چطور دادهها با الگوریتمها هماهنگ میشوند و در نهایت تصمیمگیری میشود.

هوش مصنوعی میتواند با خیال راحت در اطراف هواپیمای خلبانی حرکت کند، حتی اگر فردی که مسئول کنترل آن است، خلبانی باتجربه نباشد. هوش مصنوعی برای اینکه بتواند مانند یک خلبان انسانی با سایر هواپیماها، چه هواپیماهایی که خلبان دارند و چه آنهایی که ندارند، تعامل کند، هم از بینایی و هم از زبان طبیعی برای برقراری ارتباط استفاده میکند. هوش مصنوعی میتواند بهراحتی از برخورد ممانعت کند، قصد هواپیماهای دیگر را پیشبینی کند، هواپیماها را ردیابی کند و با اقدامات آنها هماهنگ شود و از طریق رادیو با خلبانان و کارشناسان (کنترلرهای) مراقبت پرواز ارتباط برقرار کند. برای مثال، می تواند از مقالات زیادی که در خود جمع می کند، درک گفتار خود را بهبود دهد و یا اینکه شرح تصاویر را برای خود راحت تر کند. Apple: محبوبترین و با ارزشترین شرکت تکنولوژی جهان که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، با ارزش بازار بیش از ۴۵۰ میلیارد دلاری عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را هم در اختیار دارد. متناسب با نوع کاربرد، مقادیر زیادی داده دریافت میشود. الگوریتم هوش مصنوعی که ما توسعه داده ایم، توانسته اند قهرمان شطرنج دنیا را شکست دهند، و اخبارهای بسیار مشابه با این از گوشه و کنار می شنویم.

در وهله اول باید گفت که این داستان نیز مانند همه موارد مشابه دیگر، یک نیرنگ تبلیغاتی و بازی با تفکر عوام است، زیرا پرچمداران آندرویدی امروز، کارکردی روان تر یا حداقل برابر با آیفون دارند. در راستای موفقیتهای به دست آمده برای هوش مصنوعی، میتوان به دیپ بلو (Deep Blue)، اولین رایانه دارای مهارت بازی شطرنج اشاره کرد که توانست قهرمان شطرنج جهان، «گری کاسپاروف» را با نتیجه ۳،۵ به ۲،۵ طی ۶ مسابقه در ۱۱ می ۱۹۹۷ شکست دهد. وسعت و پیچیدگی غرفه برخی از شرکتها بسیار گیجکننده است در حالی که شرکتهای کوچکتر به جای حضور در غرفه، تنها یک میز را به خود اختصاص دادهاند. در دهه 50، پدران حوزه AI، مینسکی و مک کارتی، AI را به عنوان وظیفه ای که توسط یک برنامه یا دستگاه انجام می شود توصیف می کردند که اگر انسان همان فعالیت را انجام می داد، ذکر می شد که انسان باید ذهن خود را برای چنین فعالیتی آماده کند.