کپسول «اوریون» چه زمانی به زمین بازمی‌گردد؟

پس از بازگشت اوریون به زمین، ناسا دو رویداد دیگر نیز پیش رو دارد.

جاد فریلینگ(Judd Frieling)، مدیر پرواز آرتمیس ۱ ناسا، در روز پنجشنبه گفت: وقتی با آب برخورد کنیم، حدود دو ساعت در آب می ماند. این امکان را می‌دهد تا وضعیت اوریون و آن را بررسی کند، آن را از برخورد با آب آزمایش کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اوریون در ساعت ۱۵ به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۳:۳۰ به وقت ایران) از آب با استفاده از کشتی بازیابی شود.

ناسا برای کاهش سرعت اوریون و حفظ آن در مسیر، یک روش جدید ورود مجدد به نام «جست و خیز»(skipping) را آزمایش خواهد کرد که در آن اوریون مانند یک سنگ در حال جست و خیز وارد زمین خواهد شد. پس از آن، این فضاپیما برای فرود نهایی، ورود جوی دوم را به انجام می‌رساند.

در ساعت 15: 30 به وقت منطقه شرقی (00:00 به وقت ایران)، ناسا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد تا در بازگشت اوریون به زمین و به طور کلی این ماموریت صحبت کند. این جلسه به صورت زنده از تلویزیون ناسا پخش خواهد شد و چون رئیس ناسا، بیل نلسون و مدیران ماموریت آرتمیس ۱ در آن صحبت خواهند کرد. سپس در ساعت ۱۸ به وقت منطقه شرقی(۰۲:۳۰ بامداد دوشنبه به وقت ایران)، ناسا آخرین ویدئو از لحظه های قابل توجه ماموریت آرتمیس ۱ را برای جشن گرفتن این ماموریت پخش خواهد کرد.

انتهای پیام



منبع

ناسا به بررسی کپسول اوریون خواهد پرداخت تا دریابد سیستم‌های آن در طول پرواز ۲۶ روزه به ماه تا چه اندازه خوب عمل کرده‌اند. اگر همه چیز خوب پیش برود، ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ اولین ماموریت سرنشین‌دار با اوریون را تحت عنوان آرتمیس۲(Artemis ۲)، به فضا بفرستد. در این مأموریت فضانوردان روی سطح ماه فرود نخواهند آمد. ماموریت دیگری به نام آرتمیس ۳ نیز برای انجام اولین فرود روی ماه در دهه‌های اخیر در سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده است.

بخوان  نجات معجزه آسای یک مرد پس از حمله تمساح

در ساعت 12:35 به وقت منطقه شرقی(21:05 به وقت ایران) اوریون در ارتفاع حدود 40 هزار پا(نزدیک به 1220 متر) از زمین قرار دارد، در زمان بسیاری از رویدادها به صورت متوالی اتفاق خواهد افتاد. ظرف مدت چهار دقیقه، فضاپیما مجموعه‌ای از چتر نجات‌ها را به کار می‌برد تا سرعت خود را کاهش دهد. انتظار می‌رود که اوریون در زیر چترهای اصلی خود با سرعتی در حدود ۲۰ مایل در ساعت (۳۲ کیلومتر در ساعت)، ظهر امروز در ساعت ۱۲:۴۰ به وقت منطقه‌ای شرقی (۲۱:۱۰ به وقت ایران) به آب می‌رود.

ناسا برای بازیابی فضاپیمای اوریون از اقیانوس آرام در حال همکاری با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است. ملیسا جونز(Melissa Jones)، مدیر فرود و بازیابی ناسا گفت: ناو یواس‌اس پورتلند(USS Portland‌) نیروی دریایی آمریکا برای بازیابی اوریون در محل حاضر و غواصان نیروی دریایی و ناسا هفته‌ها برای اجرای برنامه بازیابی تمرین کرده‌اند.

عملیات فرود اوریون از ساعت ۱۲ بعد از ظهر به وقت منطقه شرقی(۲۰:۳۰ به وقت ایران) آغاز می‌شود. در این زمان کپسول آرتمیس از ماژول خدمات خود که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده و حاوی آرایه های خورشیدی، موتور و پیشرانه است، جدا می شود. به گفته ناسا، ماژول خدمات مورد نیاز نیست و به گونه‌ای جدا می‌شود که هیچ خطری برای اوریون یا افراد حاضر روی زمین وجود ندارد.

ورود اوریون در ساعت 12:20 به وقت محلی شرقی به جو آغاز می شود. اوریون با سرعت ۲۵ هزار مایل در ساعت (۴۰ هزار کیلومتر در ساعت) با جو زمین برخورد خواهد کرد که تقریباً ۳۲ برابر سرعت صوت است. بالا آن باید تا 000 درجه سانتیگراد سانتیگراد (2800 درجه سانتیگراد) برود که برابر با نیمی از گرمای خورشید است.

بخوان  ربات ChatGPT مدیر عامل یک شرکت هندی شد!

مایک سارافین(Mike Sarafin), مدیر ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه( دسامبر/۱۷ آذر) گفت: ما موارد مشکلی پیش رو داریم.

اوریون قرار است در سواحل غربی باخا کالیفرنیا در ساعت ۱۲:۴۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۱:۱۰ به وقت ایران) برای تکمیل ماموریتش که پیش از سپیده دم ۱۶ نوامبر آغاز شد، به آب‌های اقیانوس آرام برخورد کرد. بازگشت این کپسول به زمین به صورت زنده از طریق وب سایت ناسا قابل مشاهده است.

ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، اولین آزمایش پروازی ناسا با موشک و کپسولی است که قرار است از آن برای بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه تا سال ۲۰۲۵ تحت برنامه آرتمیس استفاده شود. این کپسول در طول ورود مجدد به جو و همزمان با استقرار چتر نجاتش برای فرودی بی‌خطر، با بحرانی‌ترین چالش‌ یعنی جان سالم در بردن از خود بسیار بالا در جو زمین رو به رو خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای اوریون ناسا با سقوط در اقیانوس آرام به ماموریت ۲۶ روزه خود به ماه پایان خواهد داد.

کپسول اوریون ماموریت آرتمیس ۱ ناسا امروز(یکشنبه) ۱۱ دسامبر به ماموریت خود پایان می‌دهد و به زمین باز می‌گردد.