عکس تلسکوپی هابل از یک کهکشان پرانرژی

تلسکوپی فضای هابل (HST) ناسا، عکس را از این کهکشان گرفته است. انجیسی ۵۴۷، درست زیر مرکز این عکس می‌درخشد و کهکشان همراه آن موسوم به انجیسی ۵۴۵ (NGC 545) در سمت چپ بالا قرار دارد. این جفت در مجموع با نام آرپ ۳۰۸ (Arp 308) شناخته می‌شود.

عکس ثبت‌شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، یک کهکشان را نشان می‌دهد که دلیل وجود انتشار رادیویی فراوان، بسیار پرانرژی است.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، انجی‌سی ۵۴۷ (NGC 547)، یک کهکشان بیضوی است که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی نهنگ (Cetus) قرار دارد.

انجیسی ۵۴۷ یک کهکشان رادیویی درخشان است. یعنی مناطق غول‌پیکری از انتشار رادیویی را شامل می‌شود که از ساختار مرئی آن گسترش یافته است. قدرت انتشار رادیویی، به دست آوردن پرتاب‌هایی است که در مرکز کهکشان قدرت می‌گیرند، فعال هستند.

عکس تلسکوپی هابل از یک کهکشان پرانرژی

کهکشان NGC 547، عکس: ناسا

کهکشان‌های رادیویی، یکی از پرانرژی‌ترین پدیده‌های اخترفیزیکی هستند. مشاهده این کهکشان توسط هابل، بخشی از یک بررسی روی مجموعه داده‌های است که با هدف کمک به ادامه آزمایش‌های نظریه‌های علمی در مورد هسته‌های فعال کهکشانی جمع‌آوری می‌شود.

کهکشان‌های دارای فعال‌های فعال هستند، ناحیه‌های بسیار روشن را در درون خود دارند که در آن، یک سیاه‌چاله‌کلان‌جرم قرار گرفته است. همان طور که غبار و گاز به درون سیاه‌چاله می‌افتند، نور در سراسر الکترومغناطیسی ساطع می‌شود.

بخوان  مک بوک پرو جدید یا اپل کدام بهتر است؟