گزیده‌ای از افتخارات مخترع اولین قلب مصنوعی جهان


ایسنا/همدان پروفسور «توفیق موسیوند» که اولین قلب مصنوعی جهان را اختراع کرد، در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

محققان بسیاری در حوزه ابداع قلب مصنوعی درحال حاضر هستند و هستند اما یکی از شناخته‌شده‌ترین این افراد، پروفسور توفیق موسیوند (Tofy Mussivand) است که اولین پمپ قلب مصنوعی درون بدن انسان را ابداع کرد.

پروفسور توفیق موسیوند سال ۱۳۱۵ در روستای «ورکانه» در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی وی با زندگی ساده روستایی اسپری شد. توفیق، تا کلاس چهارم دبستان را در مدرسه روستا به تحصیل ادامه داد و پس از آن تا کلاس ششم ابتدایی را در مدرسه «باباطاهر» همدان بود. برخی از بچه‌های مدرسه، توفیق را که با لباس‌های ساده روستایی در مدرسه حاضر می‌شد، مسخره می‌کردند، اما همین کودک ساده روستایی در مدت شش ماه به بهترین دانش‌آموز مدرسه تبدیل شد.

توفیق جوان، دوره دبیرستان را هم تا کلاس نهم در یکی از دبیرستانهای همدان گذراند. بعد از کلاس نهم، وارد دانشسرای معلمی همدان شد و با پایان کلاس یازدهم، معلم شد.

پروفسور موسیوند نقل می کند که در ایام تابستان و اوقات فراغت برای کمک به، چوپانی می‌کرد و کشاورزی و باغبانی هم جزو علائق دوره نوجوانی‌اش بود که هنوز هم با وجود تبدیل شدن به یک دانشمند برجسته بین‌المللی، کشاورزی و باغبانی ادامه پیدا کرده و باعث می‌شود. باغچه کوچکی را با چند درخت میوه در کانادا برای خودش داشته باشد تا خاطرات دوران کودکی و جوانی‌اش در روستای ورکانه را فراموش نکند.

در واقع زندگی ساده روستایی، کشاورزی و باغبانی، دیدن زیبایی‌های آسمان شب روستای ورکانه، تأثیر زیادی در روحیه توفیق گذاشت و او را تبدیل به انسانی سخت‌کوش، پرتلاش و متفکر کرد که با وجود شکست‌های متعدد در زندگی، هیچ‌وقت ناامید نشد.

بخوان  نرم افزار تشکیل پرونده مالیاتی در حال ارسال اطلاعات مالی شخصی به Meta: گزارش

مسیر تحصیلات پروفسور موسیوند هم بسیار قابل توجه و جذاب است. کسانی که از دانش‌سرای معلمی در همدان و تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه تهران، دانشگاه تهران و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و سپس پزشکی تحصیل می‌کنند. آن هم در سن ۳۷ سالگی!

توفیق بعد از پایان دوره دانش‌سرای معلمی، در کنکور شرکت کرد و به دلایلی که به کشاورزی، رشته کشاورزی دانشگاه تهران انتخاب و پذیرفته شد. از این مرحله، مسیر زندگی وی، بسیاری را تجربه کردند. پس از پایان دوره کارشناسی، توفیق با بورسیه دانشگاه، برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد و به دلیل رشته‌های مهندسی، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را در دانشگاه «آلبرتا» آغاز کرد. این مقطع به دلیل زبان و کار کردن همزمان با تحصیل، دوره سختی برای توفیق بود.

بعد از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد و در شرایطی که ازدواج کرده و صاحب فرزند شده بود، تصمیم گرفت در رشته علوم پزشکی در سال 37 آغاز شد. تخصص توفیق در رشته مهندسی مکانیک و تحصیل در رشته پزشکی، کمک زیادی به موفقیت‌های آتی وی کرد. او در نهایت مدرک دکترای مهندسی پزشکی و دکترای علوم پزشکی را از دانشگاه «آکرون» (Akron) و دانشگاه پزشکی «شمال شرقی اوهایو» (NEOMED) اخذ کند.

زمانی که توفیق درحال تحصیل در رشته پزشکی بود، به دعوت یکی از اساتید برای کار کردن در بهترین بیمارستان‌های آمریکا، راهی «کلیولند کلینیک» (Cleveland Clinic) شد. جایی که خیلی از پزشکان آرزو دارند در آنجا کار کنند. با توجه به تخصص در مهندسی و پزشکی، دکتر توفیق، به عنوان سرپرست تیم پروژه قلب مصنوعی انتخاب شد.

بخوان  مشکلات صندوق پستی Exchange Online Microsoft Outlook در نهایت حل خواهد شد

نتیجه هشتم سال کار مداوم، هزاران ساعت مطالعه پژوهش‌های صورت‌گرفته و انجام آزمایش‌های مختلف توسط پروفسور موسیوند در نهایت به تولید اولین پمپ مصنوعی قلب (Artificial Cardiac Pump) درون بدن انسان می‌شود که می‌توان آن را در قفسه سینه کاشت و از راه دور، مشاهده کرد. و کنترل کرد.

پروفسور موسیوند مبدع ۳۶ فناوری/ اختراع در جهان است که ۱۲ فناوری برای اولین بار در جهان توسط این دانشمند توسعه یافته است و مسیری را برای توسعه دستگاه‌های پزشکی و مراقبت بهداشتی در سراسر جهان، شکل داده و هموار کرده است.

گزیده‌ای از افتخارات مخترع اولین قلب مصنوعی جهان

پروفسور «توفیق موسیوند» در مسیر توسعه فناوری‌های برجسته و اختراعات قابل توجه، جوایز متعدد بین‌المللی را دریافت کرده و بارها در سطح جهان تشخیص قرار گرفته است:

مدال جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم (۲۰۱۳)

جایزه انتقال دانش از مؤسسه پژوهشهای سلامت کانادا (۲۰۱۰)

جایزه استاد برجسته جان فورستر برای کمک‌های مادام‌العمر در زمینه پزشکی قلب و مراقبت (۲۰۱۰)

جایزه یک عمر برنامه: نوآوری منطقه‌ای از شورای ملی تحقیقات کانادا (۲۰۰۱)

جایزه همافزایی از شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا و کنفرانس کانادا (2000)

جایزه کارآفرینی علوم زندگی آتاوا (۱۹۹۹)

جایزه رئیس جمهور از مرکز تحقیقات و نوآوری آتاوا (۱۹۹۹)

جایزه جراحان قلب برزیل به منظور قدردانی از کمک‌های مهم در توسعه اندام‌های مصنوعی (۱۹۹۸)

جایزه MEDEC برای مسابقات پزشکی (۱۹۹۸)

جایزه تحقیقات کاربردی از شورای علوم زیستی آتاوا (1997)

گواهی افتخار ۲۵ سال خدمت در مراسم تقدیر از اساتید دانشکده پزشکی (۲۰۱۵)

جایزه محقق ماه از سازمان‌های سلامت کانادا (۲۰۱۱)

پلاک درخت بقراط از انجمن جهانی جراحان قلب و قفسه سینه (۲۰۰۸)

بخوان  مغز قدیمی‌ترین دایناسورهای ماهی‌خوار را ساختند

عضویت در شورای علم و فناوری نخست وزیر کانادا (2007-2007)

عضو برگزیده آکادمی علوم اروپا (۲۰۰۱)

عضو برگزیده آکادمی علوم انجمن سلطنتی کانادا (2000)

عضو برگزیده آکادمی علوم نیویورک

عضو برگزیده آکادمی بین‌المللی علوم قلب و صنعت

عضو برگزیده انجمن مهندسی پزشکی آمریکا

پروفسور توفیق موسیوند

رئیس و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی دستگاه‌های قلبی درمانی در موسسه قلب دانشگاه «اتاوا»؛ رئیس برنامه تجهیزات پزشکی استاد جراحی در دانشکده پزشکی استاد مهندسی در دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی؛ استاد دانشکده تکمیلی و فوق دکترا در دانشگاه «اتاوا»؛ استاد گروه مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه «کارلتون»، بخشی از مسئولیت‌های این دانشمند برجسته ایرانی است.

«هزاران بار شکست خوردم و به هدف نرسیدم، اما نامید نشدم. بلند شدم و با پشتکار، امیدواری و اعتماد داشتن به خداوند، مسیرم را ادامه دادم. معتقدم اگر فرد در زندگی، هدف را داشته باشد و روی آن جدا کند، تمام بدن و مغز چگونه کار می‌کنند که او را به هدف برسانند.» این همان رمز موفقیتی است که «توفیق» نوجوان سخت‌کوش و پرتلاش روستای ورکانه همدان را به این درجه از موفقیت و افتخار در سطح بین‌المللی می‌رساند.

روحش شاد و یادش گرامی باد…

انتهای پیام



منبع