۳ روند کلیدی که نشان می دهد چگونه فناوری کوچکتر و هوشمندتر می شود



نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۳ که بین پنجم تا هشتم ژانویه در مرکز همایش‌های لاس‌وگاس برگزار شد برخی از جدیدترین محصولات غول‌های فناوری به نمایش گذاشته شدند.

به گزارش ایسنا، در این خبر به تغییر تغییر فناوری‌های ظاهر شده در این نمایشگاه طی سال‌های اخیر و اینکه چگونه فناوری‌ها روز به روز هوشمندتر و کوچک می‌شوند پرداخته‌هایم و گفته‌ایم این تغییر چگونه رخ داده است.

نمایشگاه سالانه CES که این هفته در لاس وگاس برگزار می شود، برخی از بزرگترین پیشرفت ها را در نشان داد. در حالی که تماشاگران ممکن است تحت تأثیر عوامل بیسیم و موتور سیکلت‌های تاشو قرار بگیرند، نمایشگاه امسال تصویری جدید از یک حرکت در حال حرکت در مسیر جدید را ترسیم کرد.

از آنجایی که جهان به دنبال راه‌حل‌هایی برای پایداری است، فناوری‌های بیشتر بر روی باتری‌ها در نمایشگاه به چشم می‌خوردند. استانداردها نیز به دلیل پاکسازی فناوری‌های امروزی کمک می‌کنند نقش مهمی داشته باشند. فناوری های فضایی نیز به آینده این حوزه اشاره دارد.

در این سه مورد از اصلی ترین روندهایی که در این نمایشگاه به چشم می خورد را معرفی کرده است.

۱. نقش باتری ها در آینده فناوری

چه در خودروهای الکتریکی و چه فناوری‌های الکتریکی قابل حمل، به نظر می‌رسد باتری‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. انبوهی از برندهای خودروهای الکتریکی برای تسلط بر فضای رو به رشد در این حوزه بسیار عجله دارند.

شرکت ویتنامی خودروهای الکتریکی «وینفست» (VinFast)، و شرکت خودروسازی الکتریکی ترکیه‌ای «توگ» (Togg) از جمله شرکت‌هایی هستند که نشان دهنده حضور نوظهور در این رقابت هستند و کانسپت‌های ایتال دیزاین و پژو نشان می‌دهند که خیالپردازی در این حوزه. هنوز نمرده است. خودروی خورشیدی استارت‌آپ هلندی لایت یر(Lightyear) نیز نشان داد که چگونه فضا برای نوآوری بیشتر مهیا و آماده است. وینفست(VinFast) ۲۵ نوامبر اعلام کرد که اولین گروه از ۹۹۹ خودرو خود را به ایالات متحده ارسال کرده است.

بخوان  ویدیو/ شکافت هسته‌ای؛ این‌بار در فضا

لایت یر قصد دارد حدود 100 دستگاه از اولین مدل خودرو خود به نام، لایت زیرو(Lightyear 0)، را در کارخانه Valmet Automotive Oyj در فنلاند، با نرخ شروع یک خودرو در هفته، تولید کند. اولین مدل این خودرو، لایت زیرو(Lightyear ۰)، با قیمت ۲۵۰ هزار یورو عرضه می‌شود و تا چندی پیش حدود ۱۵۰ پیش سفارش داده شده است.

در قسمت شارژ، شارژهای دوطرفه نشان دادند که سازندگان چگونه از این باتری‌های بزرگ استفاده می‌کنند. ما محصولات مشابه Blink’s EQ 2000 را در نمایشگاهی که نشان می‌دهد چرا خودرو و شارژ خانگی می‌تواند برای کاربران مفید باشد. خودرو به شبکه( Vehicle-to-grid) بیانگر سیستمی است که در آن خودروهای برقی قابل شارژ انتقال اطلاعات با شبکه برق را در ارائه توان الکتریکی(دشارژ)، یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند.

۲. استانداردها ساده تر می شوند

استانداردسازی یکی از سخنان رایج رهبران صنعت و نمایندگان شرکت‌ها بود. شاید این نشانه آن باشد که برخی از بزرگترین نقاط ضعف فناوری‌ها برای مصرف کنندگان مصرف کننده اکوسیستم نامناسب و ناسازگار بوده است.

به عنوان مثال کنسرسیوم برق بیسیم را در نظر بگیرید که اپل را جزو اعضای خود می‌دانید. Qi2 آن یک طراحی مشابه MagSafe را با استاندارد شارژ بی سیم موجود می‌آورد و نوآوری آهنربایی آیفون را به دستگاه‌های بیشتر می‌آورد و مصرف‌کنندگان می‌توانند از شارژ (تا ۱۵ وات) دستگاه‌ها استفاده کنند. در جای دیگری این نمایشگاه، کنسرسیوم برق بی سیم استاندارد شارژ بیسیم Ki را به نمایش گذاشتن. این فناوری به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا لوازم خانگی را روی پدهای تعیین‌شده قرار دهند تا حداکثر ۲۲۰۰ وات برق را به دستگاه‌های پرقدرت مانند کتری تحویل‌دهنده ارائه دهند. خودروهای الکتریکی نیز به سمت یک استاندارد شارژر همگرا شده‌اند، اما این صنعت ادعا می‌کنند که باید در مورد شارژ عمومی و ارتباطی بین نهادها، بیشتر انجام شود. قوانین و استانداردهای واضح و مشترک می‌توانند به این حوزه کمک کنند تا به‌طور مستقیم پیشرفت کند.

بخوان  یک ربات رهبر ارکستر ملی کره جنوبی شد!

۳. نقش فناوری فضایی پررنگ تر می شود

برآوردها، پیش بینی می‌شود که فضا تا سال ۲۰۴۰ به یک صنعت با ارزش یک تریلیون دلار تبدیل شود و نشانه‌هایی از این امر نیز در نمایشگاهی باشد. شرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی کوالکاکوالکام(Qualcomm) ماهواره اسنپدراگون خود را با هدف ارائه ارتباطات ماهواره‌ای برای گوشی‌های اندرویدی مشابه آیفون به نمایش گذاشتن. این فناوری جدید است اما با افزایش دسترسی به فضا و حضور شرکت‌های بیشتر در این حوزه می‌توان از ایده‌های وسیعی در این حوزه استفاده کرد.

انتهای پیام



منبع