کار روی مریخ‌نورد «روزالیند فرانکلین» از سر گرفته می‌شود

دکتر دیوید پارکر (دیوید پارکر)، رئیس بخش اکتشافات انسانی و رباتیک آژانس فضایی اروپا می‌گوید: نکته این جاست که هیچ ماموریت دیگری برای رفتن به مکانی در مریخ با قدمت چهار میلیارد آن سال و سطح حفاری برای جستجوی ترکیبات پری‌بیوتیک وجود ندارد.

درخواست بودجه 36 میلیون یورویی به از سرگیری طراحی مکانیزم فرود مریخ‌نورد روزالیند فرانک می‌شود، باید گفت که بخشی از این پول را به هزینه‌های جاری مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (ExoMars) اروپا می‌شود. این ماهواره که در حال حاضر در مدار مریخ در گردش است، قرار است به عنوان راه ارتباطی روزالیند فرانکلین عمل کند.

زمانی که درگیری میان روسیه و آغاز شد، آینده روزالیند فرانکلین در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. پیامدهای دیپلماتیک به تعلیق این مأموریت داده شد، زیرا برنامه‌ریزی‌ها قرار می‌گیرند که نه تنها از یک موشک روسی برای پرتاب آن به فضا استفاده می‌شود، بلکه یک مکانیسم فرود متعلق به روسیه نیز برای فرود روی سطح مریخ به کار گرفته می‌شود. تحریم های غرب چنین اقدام مشترکی را غیرممکن می‌کرد.

دکتر پارکر می‌گوید که بودجه درخواستی برای رساندن مریخ‌نورد به سکوی پرتاب در سال ۲۰۲۸ می‌تواند باشد و بودجه آن در دهه‌های اخیر مورد نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: «روزالیند فرانکلین»، مریخ‌نورد بداقبال آژانس فضایی اروپا

انتهای پیام



منبع

هشت سال پشتیبان بسیاری است، اما آژانس فضایی اروپا (ESA) معتقد است که باید علمی این مأموریت، دلیل قانع‌کننده‌ای برای انجام آن در پایان دهه خواهد بود.

مهندسان اکنون باید این پروژه را مجدداً به گونه‌ای طراحی کنند که فقط اجزای اروپایی و آمریکایی در آن به کار برده شوند. این تغییر معنی است که مریخ‌نورد اروپا تا سال ۲۰۲۸ پرتاب نمی‌شود و پس از آن یک سفر برای فرود آن روی سیاره سرخ در پیش خواهد بود تا در سال ۲۰۳۰ بر روی سطح مریخ فرود بیاید.

بخوان  خطر برخورد سیارک‌ها با زمین بیشتر از حد تصور است

برای انجام کار روی مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین اروپا، قرار گرفتن بیش از 36 میلیون یورو از وزرای تحقیقات اروپا است و در این راه، شریک خود در این ماموریت را تغییر خواهد داد.

آژانس آژانس فضایی اروپا از آن زمان با همتایان آمریکایی خود در شروع یک همکاری گفتگو می‌کردند. بدین ترتیب آژانس فضایی آمریکا (ناسا) قرار است مریخ نوردالی روزند فرانکلین را به فضا پرتاب کند و اروپا را نیز در ساخت مکانیسم به جو و فرود آن در سیاره سرخ را بر عهده بگیرد.

در جلسه شورای آژانس فضایی اروپا در روز پنجشنبه، انتقال مسئولیت این ماموریت به هیئت‌های عضو ارسال شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، این ربات ساخته شده در بریتانیا در سال جاری، زمانی که غرب تمام همکاری‌های علمی خود را با روسیه به حالت تعلیق درآورد، پنجره‌های زمانی سفر خود به سیاره سرخ را به طور کامل از دست داد.

گام بعدی این است که وزرای تحقیقات اروپایی بودجه‌های خود را برای تعیین مجدد این مریخ‌نورد تصویب کنند. آنها چندین هفته دیگر تا زمانی که در پاریس گرد هم بیایند، فرصت خواهند داشت.

اولین بخش از این ماموریت در سال ۲۰۱۶ انجام شد که طی آن مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس به مریخ ارسال شد. ماموریت اصلی این فضاپیما تصویربرداری از سطح سیاره سرخ و جو آن است. قرار بود دومین بخش از ماموریت اگزومارس در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ انجام شود اما در ماه مارس همان سال اعلام شد که این ماموریت به دلیل بروز مشکلی در چترنجات مریخ‌نورد به تعویق افتاده و در سال ۲۰۲۲ موکول شده است.

بخوان  یک سیستم جدید برای پرواز درآوردن ربات‌هایی به کوچکی حشرات

ناسا نیز با اطمینان از سالم بودن یک ابزار کلیدی در روزالیند فرالین به مریخ محقق خواهد شد، زیرا ابزار تحلیلگر مولکول‌های مریخ این مریخ‌نورد، در مرکز پروازهای فضای گادرد در ایالت مریلند ایالات متحده آمریکا توسعه یافته است.

این مریخ نورد نیاز به تغییرات دارد. دو مورد از ابزارهای علمی روسی آن باید حذف شود و گرمکن های رادیوایزوتوپ آمریکایی برای گرم نگه داشتن آن در محیط یخبندان سیاره سرخ باید روی آن نصب شود.

علاوه بر این، مهندسان به فکر برخی از بخش‌های آن می‌شوند. یکی از آن‌ها می‌تواند از لرزش مریخ‌نورد باشد که به روزی فرانکلین امکان‌پذیر باشد تا به طور دوره‌ای خود را از شر گرد و غبار مریخ درآورد که به مرور زمان بر روی صفحات خورشیدی آن انباشته می‌شود و کارایی آنها را کاهش می‌دهند، خلاص می‌کنند.

ماموریت اگزومارس که برنامه مشترک آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسکاسموس روسیه بود با هدف یافتن نشانه‌هایی از، بررسی تغییرات آب‌ها روی سطح مریخ و محیط ژئوشیمیایی این سیاره و بررسی گازهای جو و منشأ آن ایجاد شده است.

پس از این تعارض قرار گرفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود این ماموریت در سال ۲۰۲۲ انجام شود و در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ فرودگر کازاچوک (Kazachok) انجام شود، مریخ‌نورد «روزالیند فرانکلین» را روی سطح مریخ قرار دهد، اما درگیری‌های میان روسیه و روسیه باشد. اوکراین و تیره و تار شدن روابط اروپا و روسیه بار دیگر این ماموریت را به تعویق انداخت.