آیا یک راز مگو باعث اخراج «سم آلتمن» شد؟



گزارش‌ها حاکی از آن است که کشف یک هوش مصنوعی «تهدیدکننده بشریت» ممکن است باعث برکناری سموم آلتمن شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک پیشرفت بزرگ و البته مخفی شرکت اُپن‌ای‌آی ممکن است به برکناری آلتمن شده باشد.

روز قبل از اخراج سم آلتمن، چند کارمند اُپن‌ای نامه‌ای به هیئت مدیره ارسال کردند که در آن‌ها گزارش‌هایی را درباره پیشرفت فنی این تیم در حوزه‌ی چند مصنوعی که می‌توان آن را تهدید کرد، انجام داد.

به گفته یک منبع آگاه، این پیشرفت که توسط دانشمند ارشد این شرکت به نام ایلا سوتسکور (Ilya Sutskever) هدایت می‌شود، به طور بالقوه امکان ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی بسیار قوی‌تر را می‌کند.

این نامه که در اختیار هیچ رسانه خبری قرار نگرفته است، به تدابیر ناکافی برای تجارت‌سازی چنین مدل‌های پیشرفته‌ای مصنوعی اشاره دارد. تجاری سازی این مدل ها یکی از مشکلات اصلی کارمندان بودند.

آیا این اتفاق به برکناری آلتمن شد؟

بر اساس گزارشی دیگر، افراد آگاه به رویترز گفته‌اند که پیشرفت مخفی اُپن‌آی که منجر به اخراج آلتمن کیواستار (Q*) نام دارد. مدلی از هوش مصنوعی که به تازگی توسعه یافته می‌تواند از منابع محاسباتی استفاده کند و مسائل ریاضی را حل کند.

با وجود این که در حال حاضر این هوش مصنوعی در سطح پایه مدرسه در مهارت ریاضی عمل می‌کند، عملکرد ماهرانه این مدل در آزمون‌ها، باعث خوشبینی بسیاری در مورد مسیر موفقیت‌کننده موفقیت آن در آینده می‌شود.

اما آیا این همان چیزی است که آلتمن در سخنرانی خود در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به آن اشاره کرد؟

بخوان  توسعه روشی برای تشخیص تومورهای مغزی بدخیم

او گفت: من زمانی که پرده جهل را به عقب می‌رندیم و مرزهای اکتشاف را پیش می‌برد در اتاق بودم و یک روز پس از این اظهارات، توسط هیئت مدیره برکنار شد.

با این وجود پس از کار مخالفان، هئیت مدیره برکنار شدند و آلتمن به سمت خود بازگشت.

نزدیک شدن به هوش مصنوعی عمومی (AGI)

یک مدل مصنوعی که مسائل ریاضی سطح پایه را حل می‌کند، بسیار هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد اما این یک پله برای دستیابی به هوش مصنوعی عمومی است.

هوش مصنوعی اصطلاح عمومی برای هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند. در حال حاضر مصنوعی مانند یک دستگاه تولید واژه است. اما ریاضیات مستلزم از استدلال مشابه با انسان هوشمند است و علم ریاضیات را مرز میان مصنوعی و هوشی شبیه انسان می‌دانند.

محققان و غول‌های فناوری در حال حاضر نیز در مورد رشد و توسعه هوش مصنوعی هشدار داده‌اند و نیاز به وجود مقررات برای کنترل آن را اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام



منبع