ابداع اولین آزمایش بیماری جهان برای تشخیص سرطان

انتهای پیام



منبع

بر اساس یک گزارش جدید، گروهی از پژوهشگران در پژوهش‌های سرطان بریتانیا در گلاسکوی اسکاتلند، زیست‌نشانگری را کشف کرده‌اند که می‌تواند سرطان سرطان را از روی آزمایش ممکن کند کند.

در سال 2009، آزمایش خون اولیه معرفی شد که از نمونه‌های 400 نفر استفاده می‌کرد و می‌توان بیش از 50 سرطان را گاهی اوقات حتی قبل از بروز انواع علائم نشان داد.

علاوه بر این، این آزمایش در تشخیص ۱۲ نوع از خطرناک‌ترین انواع سرطان، از جمله سرطان لوزالمعده (پانکراس) بود که معمولاً فقط در مراحل پایانی قابل تشخیص است، دقیق.

حدود یک چهارم از بیماران مبتلا به سرطان به نوعی از این بیماری مبتلا هستند که در آن رشد تومور نتیجه یک مولکول دارویی به نام بتا-کاتنین (بتا-کاتنین) است. این آزمایش جدید، این مولکول خاص را می‌توان شناسایی کرد که به یک شاخص آزمایشگاهی سرطان می‌شود.

در حال حاضر هیچ آزمایش دیگری برای تشخیص سرطان وجود ندارد، اما آزمایش‌های جایگزین بسیاری در حال توسعه هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تشخیص سرطان از طریق جراحی، اسکن فراصوت(سونوگرافی) یا آزمایش خون انجام می‌شود که همه این روش‌ها کم و بیش از تهاجمی هستند و نیاز به مراجعه به بیمارستان یا انجام عمل جراحی دارند. اما این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند.

آزمایشهای جایگزین

پژوهشگران هنگام مطالعه متابولیت به نام N5-methylglutamine که در موش‌های مبتلا به نوع خاصی از تومور روی سطح بالای می‌شد، به این مولکول برخورد کرد.

این لنزها با شناسایی محصولات جانبی سلولی در اشک ها به نام اگزوزوم عمل می کنند که گمان می رود نشان دهنده رشد تومور در جایی از بدن باشد.

بخوان  این عینک هوشمند جدید به لطف هوش مصنوعی مولد می تواند به مردم جهان را آموزش دهد

اولین آزمایش جهان که یک فناوری و روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان است، توسط پژوهشگران اسلندی ابداع شده است.

جالب‌تر اینکه در اوایل سال ۲۰۲۲، محققان لنزهای تماسی غیرتهاجمی را انتخاب کردند که هم می‌توانست سرطان را تشخیص دهد و هم ممکن است روزی آن را درمان کند. این پیشگامانه تنها روی سلول‌های آزمایشگاهی آزمایش می‌شود، اما ثابت می‌کند که می‌تواند به آزمایش‌های انسانی منتقل شود.

تاردیتو همچنین می‌گوید که این گروه پژوهشی بیشتر بررسی می‌کند که این متابولیت در سرطان چقدر زود می‌شود و همچنین برای شناسایی این آزمایش که چقدر زود می‌تواند این بیماری را به طور قابل اعتماد تشخیص دهد، برنامه ریزی کرده است.

ابزارهایی برای تشخیص سرطان

دکتر ساوریو تاردیتو، پژوهشگر ارشد موسسه پژوهش‌های سرطان بریتانیا می‌گوید: انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به سرطان، افزایش یابد و ما به ابزارهایی برای یافتن و درمان زودتر این بیماری نیاز داریم.

در همان سال یک گروه بین‌المللی از تحقیقات، آزمایشی انجام شد که می‌تواند پنج مورد از رایج‌ترین انواع سرطان را چهار سال قبل از تشخیص علائم با روش‌های تشخیص تشخیص دهد. این آزمایش در حال حاضر می‌تواند سرطان‌های معده، مری، روده بزرگ، ریه و بیماری را شناسایی کند.

وی افزود: ما از این متابولیت جدید کشف کردیم که قبلاً هرگز در پستانداران شناسایی نشده بود، هیجان زده هستیم، که مخصوص بیماری سرطان چرا و نوع خوبی برای آزمایش تشخیصی است و می‌تواند به راحتی در تشخیص بیماری و همچنین به طور معمول بالقوه باشد. می‌توان به عنوان یک نشانگر برای نظارت بر رشد تومورها در سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

بخوان  این به‌روزرسانی مایکروسافت اکسل باید در نهایت باعث شود تیم شما به درستی با هم کار کنند