ابداع یک نرم افزار برای پاکسازی عکس های تلسکوپ فضایی هابل

در حال حاضر، ستاره‌شناسان «موسسه علمی تلسکوپ فضایی» (STScI) که تلسکوپ فضایی هابل را اداره می‌کند، نرم‌افزاری را برای مقابله با رگه‌های ماهواره‌ای ایجاد شده در عکس‌های هابل ابداع کرده‌اند. «دیو استارک» (Dave Stark)، از اعضای این گروه پژوهشی گفت: ما نرم‌افزارها را برای شناسایی مسیرهای ماهواره‌های ابداع کرده‌ایم که نسبت به نرم‌افزار ماهواره‌های پیشین بهبود یافته و بسیار حساس‌تر است. بنابراین، ما فکر می‌کنیم که این نمونه جدید برای شناسایی و حذف مسیرهای ماهواره‌ای در عکس‌های هابل بهتر است.

استارک گفت: نسبت عرضی که برای ماهواره‌ها اندازه گرفتم، پنج تا ۱۰ پیکسل بود. عریض‌ترین دوربین نقشه‌برداری پیشرفته، ۴۰۰۰ پیکسل است. بنابراین، یک دنباله معمولی کمتر از 0.5 درصد از یک نوردهی را تحت تأثیر قرار می دهد. این ترتیب، آنها نه تنها قابل علامت‌گذاری هستند، بلکه بیشتر پیکسل‌های موجود در عکس‌های هابل تأثیر نمی‌گذارند. حتی با افزایش تعداد ماهواره‌ها، نرم‌افزارهای ما می‌توانند به پاکسازی عکس‌ها بپردازند.

این گروه در مقاله خود نوشت: با ادامه یافتن افزایش تعداد در آسمان، این پژوهشگاه بیشتر خواهد داشت. با وجود این، هابل در حال حاضر در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، با افزایش تعداد ماهواره‌ها در آسمان، ستاره‌شناسان بارها نسبت به تأثیر این ماهواره‌ها بر تحقیقات علمی اظهارنظر کرده‌اند. در اوایل سال جاری، رصدهای «تلسکوپ فضای هابل» را نشان داد که برخی از عکس‌ها چگونه به خاطر رگه‌های نوری که از ماهواره‌ها می‌آیند، از بین می‌روند. تنها درصد کمی از عکس‌های هابل تحت تأثیر قرار گرفته‌اند اما پژوهشگران این نگرانی را مطرح کردند که اگر ماهواره‌های پیش‌بینی‌شده در دهه آینده منفجر شوند، مشکل می‌توانند جدی باشند.

بخوان  عکس «تلسکوپ فضای هابل» از یک کهکشان مارپیچی میله‌ای

این نرم‌افزار با جستجوی دنباله‌ها در عکس‌های ثبت‌شده با یکی از دوربین‌های هابل موسوم به «دوربین نقشه‌برداری پیشرفته» (ACS) کار می‌کند. این دوربین، میدان دید بسیار وسیعی دارد و بخش بزرگی از آسمان را در یک حرکت ثبت می کند. این ویژگی سودمندی است زیرا به این معناست که مسیرهای ماهواره‌ای فقط در درصد بسیار کمی از عکس‌ها مانع ایجاد می‌شوند.

ابداع یک نرم افزار برای پاکسازی عکس های تلسکوپ فضایی هابل

خطوطی که در سراسر این عکس دیده می‌شوند، نور منعکس‌شده از ۲۵ ماهواره «استارلینک» هستند که توسط شرکت «اسپیس‌ایکس» به فضا پرتاب شدند.

پژوهشگران «موسسه علمی تلسکوپ فضایی»، نرم‌افزار ایجاد شده را برای پاکسازی عکس‌های «تلسکوپ فضایی هابل» ابداع کرده است که می‌تواند مسیرهای ماهواره‌ای را در عکس‌ها شناسایی کند و آنها را حذف کند.

«تام براون» (تام براون)، رئیس «دفتر مأموریت هابل» (دفتر ماموریت هابل) در موسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: این مسیرهای ماهواره‌ای تا امروز، بر تحقیقات هابل قابل توجه است. پرتوهای کیهانی که به تلسکوپ‌سازی‌ها می‌کنند، مزاحم بزرگ‌تری هستند.

انتهای پیام



منبع