ارائه یک نقشه خیره کننده جدید از مریخ

نقشه‌ی مریخ توسط گروهی از دانش‌آموزان به رهبری دانشگاه نیویورک ابوظبی(NYUAD) و مرکز علوم فضایی امارات عربی ساخته شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده از مدار مریخ توسط مأموریت مریخرات(EMM) که با نام Hope به معنای امید یا الأمل(Al-Amal) نیز شناخته می‌شود، استفاده می‌شود.

دانشگاه نیویورک ابوظبی در بیانیه‌ای نوشت که امیدوار است نقشه‌ی جدید مریخ به امارات متحده عربی را در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به دنبال کارکردن باشد.

این نقشه را به بررسی می‌دهد تا دهانه‌های برخوردی در سطح خشک این سیاره را مطالعه کنند و تاریخچه‌های بمباران مریخ را مطالعه کنند و توسط سیار می‌کند. همچنین می‌توان به کمک آن‌ها تا شرایط را در ظروف خورشیدی اولیه، که سنگ‌های فضایی بسیار رایج‌تر از امروز بودند، درک کنند.

مدارگرد هوپ اولین ماموریت بین سیاره های امارات متحده عربی و کل جهان عرب است. این فضاپیما به سفارش رهبران امارات در سال ۲۰۱۴ از ژاپن در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ پرتاب شد. پس از یک سفر حدودا هفت ماهه، هوپ در تاریخ نهم فوریه سال ۲۰۲۱ به مدار مریخ رسید.

برای ایجاد این نقشه، آتری و تیمش بیش از 3000 مشاهده از تصویرگر اکتشافی امارات را که در یک سال مریخی انجام شده بود (معادل دو سال در زمین)، جمع آوری و با هم ادغام کردند تا یک تصویر رنگی بسازند. نقشه‌ای از ویژگی‌های اصلی شناخت زمینی سیاره سرخ را با نمایان شدن بالا نشان می‌دهد.

مدارگرد مریخی امارات نقشه خیره کننده عربی از سیاره سرخ ارائه شده است. این نقشه ویژگی های زمین شناختی خیره کننده را در مریخ به صورت سه بعدی نمایش می دهد.

بخوان  خیره‌کننده‌ترین تصاویر در روزهای اخیر

Atri Add: نقشه کامل مریخ همچنین امارات متحده عربی و جهان عرب را یک گام دیگر به دستیابی به هدف ماموریت جاه طلبانه ماموریت مریخ امارات برای ارائه یک تصویر جهانی کامل از آب و هوای مریخ نزدیکتر می‌کند. بیش از ۳۰ فضاپیمای قبلی تنها موفق به ثبت یک عکس فوری از آب و هوای مریخ می‌شود، در حالی که این ماموریت تغییر فصل را در طول یک سال مریخی دنبال خواهد کرد.

این نقشه کلاهک‌های یخی قطبی، کوه‌ها و آتشفشان‌های غیرفعال و همچنین بقایای رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دره‌های باستانی را می‌دهد که حدود 3.5 میلیارد سال پیش از آب‌میزان سرریز بوده است. به این ترتیب، این نقشه می‌تواند به بررسی سیاره‌شناسی کمک کند تا بهتر از تغییرات آب و هوا در مریخ طی‌رانندگان سال به دست بیاورند. تغییراتی که باعث ایجاد دنیای خشک می شود و بی حاصل می شود که آن را شاهد باشیم.

این نقشه با وضوح بالا می‌تواند به کمک کند تا به سؤالاتی درباره مریخ پاسخ‌دهنده کمک کند، از جمله اینکه چگونه مریخ به یک سیاره خشک و بایر تبدیل می‌شود، با این‌که زمانی یک منبع از آب مایع بوده است.

این نقشه سیاره سرخ را از دید سیستم تصویربرداری پیشرفته هاپ که تصویرگر اکتشافی امارات(EXI) است، نشان می دهد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این نقشه جدید از مریخ، سیاره سرخ را با جزئیات بیشتر نشان می دهد و مجموعه ای از ویژگی های زمین شناختی شگفت انگیز را که از مدار دیده می شود، نشان می دهد.

بخوان  کشف محققان درباره غذای مورد علاقه دایناسورها

دیمیترا آتری(Dimitra Atri) رهبر گروه و تحقیقات دانشمند این دانشگاه می‌گوید: ما قصد داریم نقشه خود را به عنوان بخشی از اطلاعات جدید و پیشرفته‌تر مریخ که روی آن کار کرده‌ایم، در دسترسی کل مردم به دو زبان انگلیسی و عربی قرار گیرند. امیدی که این کار آن را به ابزاری عالی برای آزمایش و همچنین دانش‌آموزان تبدیل کند تا درباره مریخ بیشتر بیاموزند.

آتری می‌گوید: کاوشگر هوپ به دلیل کمک به موقعیت استراتژیک خود را به کار می‌کند تا این تصویر جهانی از سیاره را ایجاد کند. هوپ در مداری بیضی شکل به دور مریخ می‌چرخد که به آن اجازه می‌دهد که نسبت به هر فضای دیگری از دورتر مریخ را رصد کند. این استراتژی به کمک کمک می کند تا تصویری جهانی از این سیاره ایجاد کنند.

نقشه خیره‌کننده از مریخ ساخته شد