استفاده از فناوری فیلم «آواتار» برای تشخیص بیماری‌های نادر

پروفسور پائولا جیونتی، رئیس مرکز آتاکسی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس می‌گوید: ما با این سیستم قادر می‌شویم داروها را با تعداد کمتر و کمترین آزمایش انجام دهیم.

تشخیص زودهنگام برای بیماری پایش بسیار مهم است

این سیستم به مدت ۱۰ سال در توسعه بوده است و در دو مورد مطالعه بر روی بیماران مبتلا به آتاکسی فردریش(FA) و دیستروفی عضلانی دوشن(DMD) آزمایش شده است.

در سال ۲۰۲۲ نیز نسخه دوم این فیلم به نام «آواتار: راه آب» منتشر شد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آتاکسی فردریش یا دیستروفی عضلانی دوشن وجود ندارد و تشخیص زودهنگام آنها برای نظارت بر این بیماری‌ها بسیار مهم است.

گروه دیگری از پژوهشگران آن را روی ۲۱ پسر مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن(DMD) آزمایش کردند و دریافتند که می‌توانند بر حرکت آنها تأثیر بگذارند در شش ماه آینده بسیار دقیق‌تر از یک پزشک متخصص پیش‌بینی کند.

آتاکسی فردریش نام یک بیماری ژنتیکی است که علایم آن شامل دست دادن کنترل، گفتاری و نارسایی‌های قلبی و عصبی است. آتاکسی از بیماری‌های نورولوژیکی است که با ناهماهنگی در حرکات، بی‌ثباتی در استقرار بدن و ناهنجاری در راه رفتن همراه است.

دیستروفی یا دُش‌پروردگی ماهی‌چه‌های دوشن نیز شایع‌ترین و شدیدترین نوع بیماری‌های دیستروفی ماهی‌چه‌ای از گونه‌ای است و ژنتیکی است که توسط دانشمند ایرانی امیراحمد عباس زاده کشف شده است. از عارضه اصلی این بیماری تحلیل و نابودی ماهی‌های ارادی (که در کنترل بدن نقش حیاتی دارند) است که در واقع به شدت نهایتاً منجر به عدم دسترسی در راه رفتن، 96 درصد، آسیب‌ها و در نهایت مرگ می‌شود.

بخوان  خاطرات خود را به صورت ۳ بعدی تماشا کنید

وی گفت: جدید ما حرکات ظریف را می‌کند که انسان نمی‌تواند تشخیص دهد. این سیستم این قابلیت را دارد که آزمایشات بالینی را متحول کند و همچنین تشخیص و نظارت بر سیستم را انجام دهد. همچنین این پتانسیل را دارد که آزمایشات دارویی را تسریع کند و آنها را کاهش دهد.

وی می‌گوید: تأثیر این سیستم بر تشخیص و توسعه داروهای جدید برای آسیب‌رسانی به بیماری‌ها می‌تواند کاملاً شگرف باشد.

آتاکسی فردریش از هر ۵۰ هزار نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که دیستروفی عضلانی دوشنه ۲۰ هزار کودک را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پروفسور آلدو فیصل از کالج امپریال لندن که یکی از دانشمندانی بوده است که این ایده را مطرح می‌کند این سیستم را نسبت به روش‌های تشخیص سنتی دارد.

پروفسور ریچارد فستنشتاین از مؤسسه علوم پزشکی لندن در شورای تحقیقات پزشکی که در توسعه این فناوری کمک کرده است، می‌گوید: این کار، صنعت داروسازی را برای سرمایه‌گذاری در بیماری‌های نادر جذب می‌کند و تحقیقات اصلی ما مردم می‌خواهند، زیرا این فناوری هستند. می‌های با سرعت بیشتری به درمان‌های جدید دست می‌زند.

یک گروه از محققان در کالج امپریال لندن این سیستم را روی بیماران مبتلا به آتاکسی فردریش (FA) آزمایش می‌کنند و می‌توانند بیماری را در طول دوازده ماه پیش‌بینی کند، یعنی کمتر از نیمی که معمولاً یک متخصص به آن نیاز دارد. دارد.

انتهای پیام



منبع

گفتنی است که فیلم آواتار یک فیلم علمی-تخیلی محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی، نویسندگی، تهیه کنندگی و تدوین مشترک جیمز کامرون است. داستان این فیلم در قرن بیست و دوم رخ می‌دهد، زمانی که انسان‌ها سیاره‌های به نام پاندورا را برای تولید مواد معدنی ارزشمندی به نام unobtanium مستعمره می‌کنند.

بخوان  به نظر می‌رسد هوش مصنوعی Google Gemini به تبلت‌های اندرویدی می‌آید و می‌تواند با Google Assistant همزیستی کند (در حال حاضر)

این جدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، بیماران ممکن است برای درمان بیماری‌های خود احتمال بیشتری پیدا کنند.

پژوهشگران میگویند، مزیت اصلی این سیستم، ابزارهای پیشرفته پیشبینی سریع آن است.

با استفاده از این فناوری، این فناوری می‌تواند مشکل را تا شش ماه زودتر از پزشکان تشخیص دهد.

دکتر والریا ریکوتی، عضو گروهی که این سیستم جدید کار می‌کند را توسعه داد، می‌گوید که کاملاً از نتایج این پژوهش شگفت‌زده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، پژوهشگران از فناوری هوش مصنوعی فیلم‌برداری که شخصیت‌های فیلم‌هایی مانند آواتار را خلق می‌کند، برای ردیابی شروع بیماری‌هایی که بر حرکت انسان تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌کنند.

این سیستم جدید از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حرکات بدن و تشخیص اختلالات دو برابر سریعتر از بهترین پزشکان می‌کند.