اولین داروهای ضد پیری تا ۵ سال آینده به بازار می‌آیند

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، به گفته یک متخصص سلامت و نویسنده کتاب «جاودانه: علم جدید بالا رفتن سن بدون پیر شدن» در سال ۲۰۱۹، قرص‌هایی می‌توانند به افرادی کمک کنند که ۲۰ پیری را معکوس کنند، می‌توانند تا پنج سال آینده وارد بازار شوند.

این نویسنده بیان کرد: برخی از آن شرکت‌ها در جستجوی داروهای جدید و تولیدکننده‌ای هستند که می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند. این چیزی است که بسیار نزدیک به بالینی است و اگر پنج سال دیگر در کلینیک مقدار داروی سنولیتیک نباشد، شوکه خواهم شد. احتمالاً در ابتدا برای پیری نخواهد بود. این برای یک بیماری خاص خواهد بود و شاید تا 10 سال دیگر، ما از آن برای پیری استفاده کنیم. این چیزها بسیار نزدیک هستند.

آقای استیل می‌گوید: پیری بزرگترین چالش بشردوستانه در تمام دوران است. او توضیح داد که تا 30 شرکت در حال توسعه داروهای رشد هستند که به نام «سنولیتیک» (senolytics) می‌شوند و سلول‌های پیری را در بدن بین می‌برند. در موش‌ها، این داروها باعث می‌شوند حیوانات مسن به سلامتی سرزنده و سالم شوند.

استیل‌های است، سرمایه‌گذاری جف بزوس در آزمایشگاه‌های Altos – بزرگترین شرکت بیوتکنولوژی در تمام دوران‌ها – شانس کمی برای موفقیت دارد. این شرکت متخصص یافتن و توسعه سلول‌های پیر درمانی است که می‌تواند روندی را طی کند و در نهایت معکوس کند.

اولین قرص های ضد تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار می شوند. سم آلتمن، رئیس چت‌بات «ChatGPT» حدود ۱۸۰ میلیون دلار در یک شرکت بیوتکنولوژی فعال در حوزه توسعه داروهای ضدپیری سرمایه‌گذاری کرده است. جف بزوس نیز سه میلیارد دلار در استارت آپ فعال در این حوزه سرمایه گذاری کرد.

بخوان  توییتر، تبلیغات علیه تسلا را حذف می‌کند!

گزارش‌ها حاکی از اینست سم آلتمن ۳۷ ساله و رئیس شرکت سازنده ربات گفتگوگر «ChatGPT» ماه گذشته ۱۸ میلیون دلار در استارتاپ بیوتکنولوژی «Retro BioScience» سرمایه‌گذاری کرده است. آخرین نفر در صف‌های بلندرهای سیلیکون ولی است که می‌تواند توجه خود را برای پیشبرد علم جوانسازی سرمایه‌گذاری کند.

استیل می‌گوید که به‌طور واقع بینانه، درمان‌هایی که احتمالاً در کوتاه‌مدت می‌توانند آن‌ها را داشته باشند، با مقابله با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، طول را افزایش می‌دهند و ایجاد مشکلاتی مانند زوال عقل را به تأخیر می‌اندازند.

دکتر اسلک معتقد است که درمان‌های موفق احتمالاً ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی هستند. ما می‌دانیم تغییراتی را که در سبک زندگی به وجود می‌آید می‌تواند به حفظ جنبه‌های مختلف سلامتی در طول پیری کمک کند. مثلا ورزش کنید. اما مصرف داروها با هدف داروهایی که برخی از فیزی‌ها را قرار می‌دهند، می‌توانند بر کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار باشند.

اولین داروهای ضد پیری تا ۵ سال آینده به بازار می‌آیند

با وجود تمام این منابع برای درمان پیری، «اندرو استیل» (اندرو استیل) نویسنده کتاب «جاودانه: علم جدید بالا رفتن سن بدون پیر شدن»، معتقد است که قرص‌های جلوگیری از پیری ممکن است ظرف سال آینده در قفسه داروخانه‌ها وجود داشته باشد. . یا پیر به داروهای موجود – مانند قرص مصرفی – اشاره می‌کند که می‌تواند به عنوان درمان‌های ضد مصرف مورد استفاده قرار گیرد.

آقای استیل می‌گوید: این روند به نام برنامه‌ریزی مجدد سلولی متکی است. نشان داده شده است که این آزمایشگاه روی سلول‌ها کار می‌کند و شواهدی وجود دارد که روی موش‌ها کار می‌کند اما این یک قطعه علمی فوق‌العاده پیچیده است. این شبیه علمی است که به نظر می‌رسد از طریق یک کرم چاله از آینده افتاده است و حتی اگر کار کند، آیا ما در دهه ۲۰۲۰ بیولوژیکی کاربردی داریم تا آن را به یک درمان قابل اجرا تبدیل کنیم؟

بخوان  سریعترین اینترنت جهان ارتقا یافت

استیل گفت: با این میلیاردها، من مطمئن هستم که برخی از آن‌ها این کارها را صرفاً برای استفاده شخصی انجام می‌دهند، چرا که آن‌ها این پول دارند و احتمالاً نمی‌توانند آن را تنها برای خود خرج کنند. اما اگر سرمایه‌گذاری باهوشی هستید، می‌توانید داروهای ضد پیری را ببینید، یک فرصت بزرگ است. من فکر می کنم که این بزرگ ترین انقلاب در حوزه پزشکی از زمان کشف آنتی بیوتیک ها خواهد بود و به عنوان یک فرد باهوش، شما می خواهید در بخش اصلی آن انقلاب باشید. در حالی که افزایش سن به طور معمول باعث مرگ افراد نمی‌شود، افراد مسن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده مانند آلزایمر، بیماری قلبی و سرطان هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، روزانه حدود 100 هزار نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن جان خود را از دست می‌دهند.

اولین داروهای ضد پیری تا ۵ سال آینده به بازار می‌آیند

گزارش شده است که جف بزوس صاحب آمازون نیز سه دلار در استارتاپ «Altos Labs» سرمایه‌گذاری کرده است. پیتر تیل، یکی از بنیانگذاران« PayPal» در بنیاد «Methuselah» سرمایه‌گذاری کرده است.

او می‌گوید: بسیاری از سیستم‌های بیولوژیکی که در پیری سالم نشان داده شده است، در این مدل‌های حیوانی نقش دارند، در انسان نیز وجود دارند و عملکردهای مشابهی را انجام می‌دهند، بنابراین می‌توان آن‌ها را باور کرد. هدف نهایی واقعاً جستجو و دستکاری این سیستم‌ها در طول پیری انسان برای حفظ سلامت و کیفیت زندگی اوست.

او گفت در حال حاضر مطالعات منتشر شده بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات ژنتیکی یا محیطی می‌تواند طول عمر سالم را در افراد افزایش دهد.

بخوان  چین ربات زیردریایی‌اش را برای بررسی اعماق دریا توسعه می‌دهد

زمانی که سرمایه‌گذاری جف بزوس در آزمایشگاه Altos اعلام شد، ایلان ماسک در توییتر به طعنه گفت: اگر کار نکرد، او از مرگ شکایت خواهد کرد.

اولین داروهای ضد پیری تا ۵ سال آینده به بازار می‌آیند

استیل افزود: بسیاری از این داروها، داروهایی هستند که ما از آنها می‌شناسیم و برای کاربردهای مختلف می‌کنیم، بنابراین ما نباید داروهایی را تولید کنیم. نمونه‌ای از ترکیبات دارویی داساتینیب (انگلیسی: Dasatinib) که برای شیمی درمانی می‌شود و کوئرستین (به انگلیسی: Quercetin)، مولکولی است که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. با استفاده از آنها، سلول‌های پیری که بسیاری از مشکلات مرتبط با پیری را به همراه دارند، حذف می‌کنند. یکی دیگر از داروهای ضد پیری عمومی بالقوه متفورمین(متفورمین) است. این دارو برای اولین بار در سال 1994 برای مصرف دو نوع دارو تایید شد، این باعث بهبود سلامت رگهای خونی باعث افزایش طول عمر می شود.

دکتر «کتی اسلک» (Cathy Slack) زیست‌شناس از دانشگاه استون در بریتانیا، با این موضوع موافق است و می‌گوید: هدف افزایش تعداد سال‌های طول عمر سالم به طولانی‌تر کردن دوره‌های آینده عمر و ضعیف در افراد است.

انتهای پیام



منبع