بازتاب موفقیت رصدخانه ملی ایران در مجله “ساینس”

«مریم ترکی» (مریم ترکی)، پژوهشگر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم گفت: ما با نامیدی، تاریکی و همچنین با کلماتی که می‌توانیم ما را دلسرد کنند، جنگیدیم اما در نهایت، این تولد را شاهد باشیم.

مهندسان هنوز کارهایی مانند یکپارچه‌افزار، تنظیم دقیق اپتیک فعال و نصب اولین دستگاه را که یک دوربین تصویربرداری باکیفیت بالا است، انجام می‌دهد. اولیه علمی شامل کاوش در مورد طرح تشکیل کهکشان‌ها، طرح‌های ستاره‌ها و شکار سیارات فراخورشیدی هستند.

در ساخت رصدخانه ملی ایران، ستاره‌شناسان این کشور باید برکردی غلبه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از جمله تحریم‌هایی که وارد می‌شوند را محدود می‌کنند و فناوری‌های ویزا را که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محدود می‌سازند.

«گیلمور» گفت: آنها در هر مرحله، جاه‌طلبی و پروژه پیچیدگی را افزایش دادند. به عنوان زمانی که سیستم‌های شامل حسگرها، محرک‌ها و نرم‌افزارهایی که یک آینه اولیه را می‌دهند، اولین بار در حدود یک دهه پیش برای تلسکوپ‌های بزرگ‌تر در مکان‌هایی قرار دارند، مهندسان رصدخانه ملی ایران را در طراحی گنجانیدند.

پروفسور “گیلمور” در مورد تصویری که چند روز پیش گرفته شده است، گفت: این تصویر، بسیار بهتر از حد انتظار است.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت، در یک نقطه عطف بزرگ برای جامعه علمی ایران، ستاره‌شناسان در تهران اعلام کردند که «رصدخانه ملی ایران» (INO)، «اولین نور» را دیده‌اند. تلسکوپ ۳.۴ متری کلاس جهانی که آینده آن تا سال گذشته نامعلوم به نظر می‌رسید، هم‌اکنون عملیاتی شده و اولین تصاویر خود را به دست آورده است.

در هر حال، تحریم‌ها و سیاست‌ها ممکن است برخی از همکاری‌های احتمالی را انجام دهند. خسروشاهی ادامه داد: جامعه در حال توسعه نجوم ایران که در آغاز پروژه چند ده نفر قوی را در بر داشت، امروز صدها دانشمند و دانشجو را شامل می شود. آنها مشتاق رصد جدی ستاره‌ها هستند.

بخوان  استفاده از ماهواره‌های کار افتاده برای تمرین ورود مجدد امن به جاو

دکتر «حبیب خسروشاهی» (حبیب خسروشاهی)، مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران و ستاره‌شناس «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» (IPM) گفت: خیلی وقت است که منتظر این لحظه باشیم.

رصدخانه ملی ایران، گنبد خود را برای پیمایش آسمان در ۲۷ سپتامبر (۵ مهرماه سال جاری) باز کرد و شب بعد، از «Arp ۲۸۲» عکس گرفت که یک جفت کهکشان در فاصله ۳۱۹ میلیون سال نوری از زمین است.

وی افزود: ما نگران این هستیم که اعلان ما چگونه تفسیر شود اما ما می‌خواهیم توجه کنیم که رصدخانه ملی ایران برای همه مردم ایران است. ما دیگر نمی‌توانیم این خبر را برای خودمان نگه داریم.

پروفسور «زاگو» در این رابطه معتقد است: آن چه من را شگفت‌آور می‌کند، این است که ایرانی‌ها این پروژه، دانش نحوه ساخت سایر اجزای این تکوپ را به سرعت به دست آوردند. آنها سخت کار کرده اند.

خسروشاهی امیدوار است با گروه‌های بین‌المللی مشارکت کند که می‌تواند به ابزارهای پیشرفته کمک کند. وی افزود: درها از طرف ما باز است.

سال گذشته، برخی از پرسنل سابق رصدخانه ملی ایران در مورد این که آیا تغییر در طراحی این رصدخانه ممکن است عملکرد آن را به خطر بیندازد، نگران کرده است.

رصدخانه ایران و دو تلسکوپ دیگر در منطقه شامل یک تلسکوپ مادون قرمز چهار متری در حال تکمیل شدن در ترکیه و یک تلسکوپی نوری ۳.۶ متری در هند، یک شکاف جغرافیایی را در یک شبکه جهانی برای خواهد کرد که به پدیده‌های زودگذری مانند انفجار اشعه گاما می‌پردازد تا به مکان‌های خاص آنها و فیزیک آنها کمک کند. «گیلمور» در همین زمینه گفت: برای بررسی این موضوعات، به مجموعه‌ای از تلس‌ها در سراسر جهان نیاز است.

بخوان  تماس‌های ویدیویی را فراموش کنید، زوم می‌خواهد تمام روز کاری شما را تحت کنترل بگیرد

خسروشاهی اعلامخانه کرده است که اولین نور برای رصد میلیون دلاری، در یک وضعیت خاص از کشور بدست آمده است.

انتهای پیام



منبع

«زاگو»: آن چه واقعاً شگفت‌انگیز است، یک محفظه خلصد دقیق است که مهندسان رصدخانه ملی ایران و یک شرکت ایرانی، آن را برای پوشاندن شیشه سرامیکی با ساخت و ساز شیشه صیقلی سرامیکی به آینه‌های تلسکوپ می‌کند.

«لورنزو زاگو» (Lorenzo Zago)، و عضو هیئت مشاوران این طرح گفت: هم اکنون این مشاوران هم مشخص شده‌اند.

مجله “ساینس” در گزارش روز، به رصد اولین نور توسط “رصدخانه ملی ایران” پرداخت.

گروه ایرانی، آینه شیشه‌ای را از یک شرکت آلمانی خرید. سپس مهندسان رصدخانه ملی ایران باید می‌فهمیدند که چگونه همه اجزای دیگر را به تنهایی بسازند.

اودیسه علمی رصدخانه ملی ایران، دو دهه پیش آغاز شد. زمانی که آنها این پروژه را آغاز کردند، در حد یک رویا بود. “جری گیلمور” (Gerry Gilmore)، ستاره‌شناس “دانشگاه کمبریج” (University of Cambridge) و رئیس هیئت مشاوران بین‌المللی رصدخانه ملی ایران، در این رابطه به سایت گفت: هیچکس در ایران قبلی کاری در این ادعا انجام نداده بود.

“رضا منصوری” (رضا منصوری)، اخترفیزیکدان نظری در دانشگاه صنعتی شریف که این پروژه را تا سال 2016 رهبری کرده است، در آینده تفسیر اظهار نظر کرده و گفته است: “راه‌اندازی علمی که امیدوارم تابستان آینده آغاز شود، کیفیت طراحی و آغاز شود. ساخت را نشان خواهد داد.”