بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می‌گذرد

با این، مشاهدات و محاسبات آنها هنوز به اندازه YY128 2005 را مشخص کرده اند و بهترین اندازه هایی هستند که اختراعات می توانند به ما بدهند، قطر ۸۰ متری تا ۱.۳ کیلومتری آن است.

اخترشناسان گفته اند که این حادثه بیشتر متوجه جمعیت سیارک های نزدیک به زمین(NEO) را برجسته کرد.

در نتیجه، در حال بررسی بیشتر و بهتر جمعیت NEOها هستند. برای مثال، ناسا و شرکای آن 95 درصد از سیارک‌های دارای حداقل یک کیلومتر کیلومتر در عرض 50 میلیون کیلومتر از زمین پیدا کرده‌اند و هنوز هیچ یک از آنها برای آینده نزدیک، خطرناک پیش‌بینی نشده‌اند.

با این حال نباید نگران بود چون آنچه گفته شد، سیارک YY12805 هیچ خطری در این گذر برای ما ندارد.

بر اساس اعلام ستاره شناسان، یک سیارک بزرگ بامداد فردا(پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱) از زمین ۴.۵ میلیون کیلومتری عبور می‌کند تا یادی کند که ما فضا را با سنگ‌های زیادی که به سرعت حرکت می‌کنند، شریک هستیم.

در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳، یک فضای فضایی تقریباً ۲۰ متری بدون هیچ هشداری بر فراز شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد و هزاران پنجره را شکست و آسیب دید و جراحات جزئی را در اثر پریدن خرده‌های شیشه شکسته برجا گذاشت.

این سیارک موسوم به YY12828 در ساعت 19:46 چهارشنبه ۱۵ فوریه(۰۴:۱۶ پنجشنبه به وقت ایران) از فاصله ۴.۵ میلیون کیلومتری (۲.۸ میلیون مایلی) از زمین عبور خواهد کرد.

اگر سال 1285 با زمین برخورد کرد، بدون توجه به اینکه با کدام قسمت برخورد می‌کند، آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

انتهای پیام



منبع

با این حال، این فاصله حدود ۱۲ برابر فاصله زمین تا ماه است، بنابراین احتمالی وجود ندارد که این سیارک در این گذر به ما برخورد کند.

بخوان  کرمی که خودش را برای جفتگیری نصف می کند

به گفته پایگاه EarthSky این سیارک در این گذر جدید خود از کنار زمین، بیش از هر زمان دیگری در بیش از 40 سال گذشته به زمین نزدیک تر می شود.

بنابراین YY12805 به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک (PHA) واجد شرایط است، نامی که به فضای فضایی با عرض حداقل 110 متر می رسد که مدار آنها را در فاصله 0.05 واحد نجومی (AU) از سیاره ما قرار می دهد، می دهد. یک AU فاصله زمین و خورشید و برابر با حدود 15 میلیون کیلومتر است. بنابراین 0.05 AU تقریباً معادل 7.4 میلیون کیلومتر است.

ناسا دفتر هماهنگی دفاع از سیاره های خود را چند سال پس از برگزاری مراسم چلیابینسک افتتاح کرد و ستاره شناسان و متخصصان در سراسر جهان به این تلاش برای محافظت از زمینند.

همانطور که از نام این سیارک پیداست، سیارک YY12805 در سال 2005 توسط ستاره شناسان در رصدخانه کیت پیک(Kitt Peak) در جنوب آریزونا کشف شد و در طول 17 سال گذشته، مدار آن را با درجه بالایی از دقت نقشه برداری و ترسیم کرد. کرده اند.

چالش‌های غیرانتفاعی جهانی در سوئد می‌گوید: بزرگ‌ترین سیارک‌های نزدیک به زمین (با قطر بیش از یک کیلومتر) پتانسیل ایجاد بشر زمین‌شناسی و آب‌وهوایی در بنیاد جهانی، مختل کردن تمدن و شاید حتی آنقراض گونه‌ها را دارند. حملات سیارک‌های نزدیک به زمین ۱۴۰ متری تا یک کیلومتری می‌تواند باعث ویرانی منطقه‌ای تا قره‌های شود و به طور کلی صدها میلیون نفر را قربانی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک صخره فضایی قابل توجه در عصر چهارشنبه ۱۵ فوریه به وقت منطقه شرقی(بامداد پنجشنبه به وقت ایران) نزدیکترین فاصله خود را با زمین در قرن اخیر خواهد داشت، اما جای چهار نگرانی زمانی وجود ندارد.

بخوان  باگ ویندوز ۱۱ جستجو‌های Outlook را از کار انداخت

گفتنی است که در سال 2018 در یک روز تاریخی مصادف با دهمین سالگرد انفجار سیارکی چلیابینسک(Chelyabinsk) انجام می‌شود.