تشخیص زودتر آلزایمر با کمک یک مولکول قند خون



محققان یک مولکول قند خون را برای پیش‌بینی شروع آلزایمر از ۱۰ سال قبل از بروز علائم شناسایی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی، مؤسسه کارولینسکا یک نشانگر بیولوژیکی بالقوه کشف کرده است که می‌تواند بیماری آلزایمر را از ۱۰ سال قبل پیش‌بینی کند.

آن‌ها یک مطالعه ۱۷ساله انجام دادند که به درک «ساختار گلیکان در خون» پرداختند. طبق این مطالعه، سطح گلیکان می‌تواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

نقش گلیکان‌ها (ساختارهایی که از مولکول‌های قند تشکیل شده‌اند)، زمینه‌ای نسبت به ناشناخته در تحقیقات زوال عقل است.

رابین ژو، نویسنده اول این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: ما در مطالعه خود نشان دادیم که سطح گلیکان‌های خون در مراحل اولیه بیماری تغییر می‌کند. این می‌تواند به این معنی باشد که ما می‌توانیم خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تنها با آزمایش خون و آزمایش پیش‌بینی کنیم.

این مطالعه را بر روی ۲۳۳ شرکت‌کننده در مطالعه ملی سوئد در مورد پیری و مراقبت برای ارزیابی نشانگرهای زیستی مختلف برای زوال عقل انجام داد. نمونه‌های شرکت‌های بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ جمع‌آوری شدند. علاوه بر این، همه شرکت‌کنندگان به طور منظم از نظر علائم از دست دادن حافظه و زوال عقل بررسی شدند. نویسندگان همچنین هر سه تا ۶ سال یک بار به مدت ۱۷ سال پیگیری انجام شد.

مطالعه با این مطالعه نقش گلیکان‌ها را در خون نشان می‌دهد که می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند.

در این بیماری، نورونهای مغز در نتیجه تجمع آمیلیدهای بتا و تاو شروع به مرگ می‌کنند. نویسندگان قبلاً ارتباط بین تاو و سطح گلیکان را در بیماران مبتلا به آلزایمر نشان دادند.

بخوان  ابداع عینکی برای مکالمه بدون صدا!

برخی گفته‌اند: ما همچنین نشان می‌دهیم که یک مدل آماری ساده که سطح گلیکان و تاو، ژن خطر APOE4 و آزمایش حافظه را در نظر می‌گیرند، می‌توان برای پیشبینی بیماری آلزایمر با قابلیت اطمینان ۸۰ درصدی تقریباً یک دهه قبل از علائمی مانند دست دادن نشان داد. حافظه استفاده شود. این دانش می‌تواند راه را برای توسعه روش‌های ساده غربالگری برای درمان بهتر افراد مبتلا به این بیماری کند. این بسیار مهم است، زیرا آزمایش‌های بالینی داروی قبلی آلزایمر تاکید کرده است و باید زودتر شروع شود تا خیلی دیر شود، از درمان سلول‌های عصبی محافظت می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله « Alzheimer’s & Dementia» منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع