تشخیص مشکلات شنوایی با گوشی هوشمند

  او گفت: با تمپانومترها، مطمئن نیستم که بتوانید هزینه‌های تحقیق و توسعه را در آنجا انجام دهید، زیرا تمام این فناوری برای دهه‌ها وجود داشته است.


تمپانومتر یکی از دستگاه‌های متعدد در پزشکی گوش، حلق و بینی است که بر روی شنوایی تمرکز می‌کنند و با متخصصان گوش و حلق و بینی همکاری نزدیکی دارد. تمپانومتر پرده گوش را به ارتعاش در می‌آورد و سپس صدایی را که منعکس می‌کند اندازه گرفته و میزان حرکت گوش را بررسی می‌کند. این صدای شناسایی شده به پزشکان نشان می‌دهد که آیا پرده گوش به درستی کار می‌کند یا خیر. مایع در گوش، سوراخ شدن پرده گوش و رشد غیرطبیعی استخوان همگی در نمودار‌های تولید شده توسط تمپانومتر نشان داده می‌شوند.

 گوشی هوشمند

این دستگاه که تمپانومتر نامیده می‌شود برای بسیاری از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در سرتاسر جهان بسیار گران‌تر از آن بود که به‌تنهایی قادر به تنهایی آن باشند، بنابراین کوهن، متخصص گوش و حلق و بینی در ماساچوست Eye and Ear، آن را به همکارانش در اتیوپی ارسال می‌کرد.

به نقل از statnews، در یک غروب سرد اکتبر یک دهه پیش، دکتر مایکل کوهن در حالی وارد فرودگاه بین‌المللی لوگان بوستون شد که وسیله‌ای سنگین به همراه داشت که مانند یک مخزن کوچک ساخته شده بود و بلافاصله توجه افسران امنیتی فرودگاه را به خود جلب کرد. این وسیله‌ای برای تشخیص مشکلات گوش بود که او و یکی از همکارانش در حال جابجایی آن در سراسر جهان بودند.

اکنون گروهی از مهندسان و متخصصان شنوایی در حال کار حل این مسئله هستند. آن‌ها در حال طراحی تمپانومتر‌هایی هستند که به اندازه کافی ارزان و کوچک بوده و برای همه نیازمندان قابل تهیه باشد. در یک مطالعه مقدماتی جدید که ماه گذشته در Communications Medicine منتشر شد، محققان گزارش دادند که دستگاه مبتنی بر تلفن هوشمند آن‌ها تقریبا به اندازه تمپانومتر‌های تجاری موجود است که می‌تواند هزاران دلار صرفه جویی در هزینه داشته باشد. 

بخوان  مایکروسافت در سال 2022: سال در حال بررسی

محققان امیدوارند که دستگاه آن‌ها در مناطق کم منابع مورد استفاده و بهبود قرار گیرد. این یک چشم انداز جذاب برای پزشکانی است که در آن مناطق فعالیت می‌کنند؛ همچنین می‌تواند در مناطق دیگری که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی دشوار است مفید باشد.

به طور خاص اولین مورد که اغلب نشانه عفونت است، یک مشکل بزرگ است که می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود. عفونت گوش میانی از شایع‌ترین دلایل مراجعه خانواده‌ها به پزشک است و تخمین زده می‌شود که بیش از نیمی از کودکان نوپا هر سال به چنین عفونتی مبتلا می‌شوند. به خصوص در دوران کودکی، هر نوع از دست دادن شنوایی یک مشکل بزرگ است، زیرا کودکان نوپا برای درک زبان و ادامه رشد طبیعی به حس صوتی خود تکیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید


کارشناسان معتقدند برای استفاده گسترده‌تر از این فناوری، همچنین باید اطمینان حاصل شود که ارائه دهندگان آموزش دیده برای استفاده از آن و متخصصان برای درمان مشکلاتی که تشخیص داده می‌شوند، وجود دارد. استفاده از تمپانومتر‌های جدید مبتنی بر گوشی‌های هوشمند برای رفع شکاف‌های دسترسی کافی نیست. دستگاه‌هایی مانند شنوایی سنج و الکتروانسفالوگرام برای مشخص کردن سایر مشکلات مربوط به شنوایی و انجام غربالگری شنوایی جهانی برای نوزادان ضروری هستند که سازمان جهانی بهداشت نیز به آن توصیه می‌کند.



منبع

دستگاه جدید از یک بلندگو، میکروفون، موتور و سنسور فشار ارزان قیمت استفاده می‌کند تا مکانیسم تمپانومتر‌های موجود را تکرار کند که یک کاوشگر نوک Q را وارد گوش کرده و صدایی پخش می‌کند و صدای بازتاب شده از پرده گوش را ضبط می‌کند. برای مقایسه، تمپانومتری که کوهن به اتیوپی برد، وزنی معادل ۶ گالن آب داشت.

بخوان  تبدیل انرژی حاصل از راه رفتن به گرمایش و سرمایش پا

تمپانومتری چیزی است که همیشه در ویزیت‌های گوش و حلق و بینی و شنوایی شناسی استفاده می‌شود. این بخشی از مراقبت‌های معمول بوده و در بسیاری از موارد بسیار گران است.

تمپانومتر‌ها گران هستند و معمولا بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار قیمت دارند. در حال حاضر تمپانومتر‌های قابل حملی در بازار وجود دارد که کوچکتر از مدل سنتی کوهن هستند، اما آن‌ها نیز می‌توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند. در طراحی مدل جدید، محققان به طور خاص قصد داشتند با حفظ دقت، هزینه‌های استفاده از فناوری در مراقبت‌های معمول را به‌طور چشمگیری کاهش دهند. در مطالعه‌ای با ۵۰ کودک، ابزار مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در ۸۶ درصد موارد نتایجی مشابه با نتایجی که توسط دستگاه‌های تجاری ارائه می‌شود، ارائه کرد.

فراتر از قابل حمل بودن، یکی از نقاط قوت اصلی دستگاه جدید قیمت آن است. هزینه بالای سایر تمپانومتر‌ها نگرانی مشترک سایر پزشکان است. برایان وستربرگ که تقریبا هر سال برای کار‌های پزشکی به اوگاندا سفر می‌کند، قیمت تمپانومتر را با هزینه بالای سمعک‌های خاص مقایسه کرد.