تغییر در نحوه گفتار زنگ خطر بروز پارکینسون

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مراحل اولیه ممکن است آرام‌تر، یکنواخت‌تر، کمتر رساتر، آهسته و تکه‌تکه صحبت کنند. تشخیص این امر از طریق گوش می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. گرفتگی صدا، لکنت زبان، تلفظ ناصحیح کلمات و فقدان مکث بین کلمات ممکن است با پیشرفت بیماری بیشتر محسوس شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، پارکینسون یک اختلال عصبی که با استفاده از یک الگوی خاص می‌شود که در سراسر مغز گسترش می‌یابد و معمولاً طی دهه‌ها پس از این فرآیند می‌شود. این بیماری بیشتر به دلیل ایجاد لرزش دست، سفتی عضلانی، راه رفتن آهسته‌ها و سایر اختلالات حرکتی شناخته شده است. این بیماری وسیعی از نواحی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه عواقبی از جمله زوال عقل در مراحل پایانی ایجاد می‌شود.

بیماری پارکینسون(PD) دومین بیماری شایع تحریک کننده عصبی است. مکانیسم‌های بیماری‌زایی این بیماری است و هنوز به طور کامل شناخته نشده است. این بیماری خود را با بروز علائمی و غیرحرکتی از جمله علائمی که مستقیماً بر عملکرد و عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد، نشان می‌دهد.

در این مطالعه «رایتیس ماسکلیناس» محقق لیتوانیایی از دانشگاه صنعتی کاوناس(KTU) و همکارانش از دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی(LSMU) تلاش کردند تا با استفاده از داده های علائم اولیه بیماری پارکینسون را تشخیص دهند.

این الگوریتم در نهایت می‌تواند به یک برنامه تلفن همراه تبدیل شود زیرا به سخت‌افزار پیچیده نیاز ندارد. ماسکلیوناس گفت: نتایجی که منتشر شده است، پتانسیل علمی بسیار بالایی دارد. مطمئناً، هنوز یک راه طولانی و چالش برانگیز وجود دارد تا بتوان آن را به ابزاری برای استفاده بالینی روزانه به کار برد.

بخوان  ساخت پهپاد با الهام از عادات پرواز حشرات

نتایج این مطالعه به طور خاص برای ویژگی‌های زبان لیتوانیایی مناسب است. «کیپراس پیریبوسیس» از دیگران مطالعه کرد: این مطالعه بر روی بیماران انجام شد که قبلاً به تشخیص پارکینسون داده شده بود: ما می‌توانیم به پارکینسون مبتلا شوند را از افراد سالم تشخیص دهند. نمونه گفتار این الگوریتم همچنین دقیق تر از آنچه قبلاً پیشنهاد شده بود، بود.

در این مطالعه ابتدایی نحوه گفتار بیماران مبتلا به پارکینسون و افراد سالم با استفاده از یک میکروفن در یک اتاق عایق ضبط شده و یک الگوریتم هوش مصنوعی با ارزیابی این صداهای ضبط‌شده، با انجام پردازش پردازش سیگنال پرداخت.

انتهای پیام



منبع

دکتر دانشگاه صنعتی کاوناس « لیتوانی اظهار کرد، اولین علامت بیماری پارکینسون ممکن است تغییر در نحوه گفتار فرد باشد.

ماسکلیناس اظهار داشت که وقتی فعالیت‌های فرد می‌یابد، تارهای صوتی، دیافراگم و ریه‌ها را کاهش می‌دهد، می‌یابد. تغییرات در گفتار حتی زودتر از اختلالات حرکتی رخ می دهد، به همین دلیل است که تغییر در گفتار ممکن است علامت این بیماری باشد.

تمام این علائم را برای ایجاد سیستمی برای تشخیص زودتر بیماری در نظر گرفته اند. آنها با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی ارزیابی‌های گفتاری استفاده می‌کنند، جایی که محاسبات می‌شوند و تشخیص‌ها در چند ساعت (به جای چند ساعت) انجام می‌شود.