حذف دانش ایرانی از پروژه ایتر/تولید سوخت پاک با ۵۰ لیوان آب دریا



به گفته مهم‌ترین حوزه گداخت‌گاه‌های علوم و فنون‌ها، نیمی از پژوهش‌های بعد از تحقیقات جهان در پروژه راکتور اینتر همکاری دارند و ایران قرار است بر اساس یکی از بندهای برجام، وارد پروژه ای شود و این پروژه پذیرش قرار گرفته باشد، ولی از روی روی. کار آمدن رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و همه‌جانبه برجام، پروژه پیوستن ایران به اینترنت مدیریت ملغی شد.

یکی از تحقیقات پژوهشکده پلاسما و گداخته‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، این پژوهشکده را یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های پژوهشگاه علمی در حوزه علمی دانست و گفت: در این پژوهشکده از انقلاب، پروژه‌های تحقیقاتی متعددی اجرا می‌شوند و پروژه‌ها و پروژه‌های متعددی از سوی این افراد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به حوزه‌های فعالیت این پژوهشکده، گفت: زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های کلان مانند راکتورهای MCF و ICF است که در این حوزه در گروه‌های پژوهشی پروژه‌های متعددی در پیاده‌سازی است.

این محقق، حوزه کاربردی پلاسما و گداخت هسته‌ای را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده دانست و اضافه کرد: پژوهشگران پلاسما و گداخت هسته‌ای در حوزه‌هایی مانند صنعت نفت پروژه‌هایی که انجام داده‌اند. همچنین در زمینه سطوح آبگریزی، کوتینگ و لایه‌برداری نانویی با استفاده از پلاسما طرح‌هایی را با موفقیت اجرا کردند.

توسعه گداخت هسته‌ای در دستور کار متخصص

یکی دیگر از موضوعات حوزه تولید انرژی از طریق واکنش‌های گداخت هسته‌ای نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در زمینه تولید انرژی اولیه بشر به سمت مواد فسیلی مانند نفت، گاز و ذغال سنگ روی آورده بود و بعد از آن بشر با استفاده از راکتورهای هسته‌ای و از طریق شکاف اورانیوم و تولید نوترون، اقدام به تولید انرژی کند.

وی با بیان اینکه کاربرد راکتورهای هسته‌ای با معضلات متعدد همراه است، اظهار کرد: این راکتورها در کنار تولید انرژی می‌توانند پسماند و منبع‌های هسته‌ای را بر روی آن بگذارند و این امر از معضلات راکتورهای هسته‌ای که از طریق فرآیند شکاف هسته‌ای، انرژی تولید می‌کنند، می‌سازد. شماره میرود.

این کارشناس ادامه داد: در نسل جدید راکتورهای هسته‌ای بر خلاف راکتورهای قدیمی که با استفاده از اورانیوم به تولید انرژی می‌رسید، با استفاده از هیدروژن، انرژی تولید می‌شود. به معنای دیگر در این سیستم‌ها با سوزاندن آب به تولید انرژی هسته‌ای پرداخته می‌شود.

بخوان  این سیاره هر ۵ روز یک بار سال نو را جشن می‌گیرند!

این محقق اضافه کرد: این عامل ایجاد شده است که بشر در سراسر دنیا هزینه زیادی دارد تا به نسل نوین راکتورهای گداخت هسته‌ای (Nuclear Fusion یا همجوشی هسته‌ای) دست یابد. در این مسیر دو راه برای دستیابی به این نوع راکتورها وجود دارد که یکی از آنها با استفاده از میدان‌های مغناطیسی پرقدرت است که می‌توان یونها را محصور کرد و با استفاده از واکنش‌های BT به نوترون و انرژی بپردازد. در روش دوم نیز این کار با استفاده از لیزرهای پرتوان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در روش دوم از اطراف قرص سوخت می‌تابد و این لیزرها از آنجایی که انرژی بسیار زیادی دارند، می‌توانند شرایط را برای ایجاد واکنش ایجاد کنند، اضافه کنند: ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین در دانشگاه‌ها هر دو روش تحقیقاتی را انجام می‌دهند. در دستور کار داریم و نتایج تحقیقات تحسین برانگیز بوده است، به گونه ای که مقالاتی از آنها به چاپ رسیده است.

این محقق حوزه گداخت با تاکید بر توسعه فناوری‌های مربوط به گداخت هسته‌ای ما را در تولید انرژی و الکتریسته با دو روش گداخت لیزری و گداخت محصورسازی مغناطیسی یاری می‌کند، خاطر نشان کرد: این همان کاری است که راکتورها و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و انواع دیگر نیروگاه‌ها برای تولید انرژی انجام می‌دهند، با این تفاوت که با استفاده از هیدروژن به عنوان یک منبع پاک به تولید انرژی می‌رسد.

وی تولید پسماند را از عدم تولید انرژی دیگر با استفاده از روش گداخته‌ای دانست و یادآور شد: بر خلاف روش‌های قدیمی که با استفاده از اورانیوم که به Fisher Fragment معروف است و دارای پسماندهای هسته‌ای بود، راکتورهای گداخت، بدون پسماند هستند. ضمن اینکه روش‌های قدیمی بر اورانیوم حوادث ناشی از چرنوبیل را در پی داشته است.

وی‌های حذف زنجیره‌ای هستند که در مقابل دیگر راکتورهای گداخت عنوان کرده‌اند و می‌گویند: در هر زمانی می‌توانم واکنش‌های گداخته را قطع کند و انفجارهای عظیمی را که در راکتورهای گذشته ایجاد می‌شد، در راکتورهای گداخته نخواهد کرد. علاوه بر آن سوخت این راکتور پاک، هیدروژن است و از هیدروژن محلول در آب می‌توانیم برای اولین بار این راکتور استفاده کنیم.

بخوان  آیا Outlook پایین است؟ هزاران کاربر مشکلات پلتفرم ایمیل مایکروسافت را گزارش می کنند

این محقق افزود: نکته قابل توجه در مورد این راکتورهای سوخت پاک این است که تنها با استفاده از ۵۰ لیوان آب دریا می‌توانیم به انرژی دست یابیم که حاصل سوختن ۲ هزار هزار ذغال سنگ است. از این رو دنیا این انگیزه را پیدا کرد تا برای رسیدن به راکتورهای گداخت تلاش کند.

جستجو جهانی برای رسیدن به سوخت پاک حاصل از آب

این سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیشرفته‌تر به این دست یافته‌های فناوری است، گفت: برای این منظور راکتور بین‌المللی در جنوب فرانسه به نام راکتور اینتر در حال ساخت است که از اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، چین، کره، ژاپن و ژاپن حاصل می‌شود. هند است.

وی با بیان اینکه ساخت این راکتور حاصل کار تیمی از دانشمندان جهان است، یادآور شد: ایران قرار بود قبل از دولت رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور سابق آمریکا بر اساس یکی از بندهای برجام، پروژه ایتر شود و این بند مورد پذیرش قرار گرفته شده بود و می شد. کارهایی نیز اجرا شد، ولی از روی کار آمدن ابتدایی و بعد از همه برجام، پروژه پیوستن ایران به ایتر ساده ملغی شد.

این محقق با اشاره به نقش ایران در پروژه ایتر بیان کرد: ایران از نظریات کمک‌های حتی بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از مقالات مقالات سازمان انرژی اتمی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و سخنرانی درباره آن در حال انجام شد. .

وی با بیان اینکه ایران مشارکت در حوزه‌های پژوهشی در بین‌المللی است، گفت: ولی با مخالفت ظالمانه رئیس جمهوری سابق آمریکا، بسیاری از بندهای برجام رعایت نمی‌شود و یکی از آن بندها مربوط به مشارکت ایران در پروژه‌های بین‌المللی بوده است و این در آن است. در حالی که پروژه ایتر یک پروژه کاملاً صلح آمیز است.

بخوان  شواهد جدید ناسا از وجود آب در مریخ

تولید نوترون از فرآیند گداخت

این محقق حوزه گداخت سازمان انرژی اتمی با اشاره به سایر کاربردهای راکتور گداخت، توضیح داد: از آنجایی که در فرآیند گداخت، نوترون تولید می‌شود، می‌توانیم با این فناوری، «نوترون ژنراتور» (مولد نوترون) داشته باشیم. نوترونهای تولید شده کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند.

وی تشخیص چاه‌های نفت را از کاربردهای نوترون دانست و افزود: با استفاده از مولدهای نوترون که ناشی از واکنش‌های گداخت هستند، قادر به کشف چاه‌های نفتی هستند. به این صورت که مولد نوترون وارد چاه نفتی می‌شود و با ساطع نوترون‌ها می‌توان ما را در کشف مخازن نفتی یاری کند.

به گفته این محقق، نوترون با آب واکنش نمی‌دهد و جذب آب می‌شود، اما با نفت واکنش می‌دهد و گاما تولید می‌کند و زمانی که مولدهای نوترون به چاه‌های نفتی نزدیک می‌شود و واکنش می‌دهد، گاما تولید می‌شود و با شناسایی آن می‌توان دریابیم که در کدام یک. مناطق نفت وجود دارد.

کاربردهای پلاسما در صنایع

یکی دیگر از منابع سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنابا اشاره به توسعه فناوری پلاسما گفت: از جمله کاربردهای پلاسما در حوزه های پایین دست صنعت نفت در حوزه گوگردزدایی و تبدیل گاز به مایع است.

وی اضافه کرد: همکاران ما در سازمان انرژی اتمی موفق شدند در زمینه گوزدایی قابل ارائه بر پلاسما مجموعه های توجهی را ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه بالا دستی صنعت نفت نیز باید اشاره کنیم که در حوزه تولید نفت پیشرفت های قابل توجهی را در زمینه دریل پلاسمایی و امواج شاک ویو (Shockwave) داشته ام.

این محقق حوزه پلاسما اضافه کرد: یکی دیگر از کاربردهای پلاسما، حفاری چاه‌های نفت است. این روش در دنیای فناوری کاربردی ولی در ایران، این روش برای ازدیاد هنوز کاربردی نشده است.

به گفته وی، در دنیا تنها یک شرکت دریل پلاسمایی را به تولید می رساند.

انتهای پیام



منبع