خانواده چینی‌ها از ترکیبات فلزی را اختراع کردند

این ترکیب‌ها از ترکیب‌های هندسی متنوعی ساخته شده‌اند که به هماهنگی قابل توجهی نیاز دارند.

هندسه متنوع

ژنگ می‌گوید: ما از واکنش ساده هیدرولیز، سه نانوخوشه لانتانید را ترکیب کردیم و از تجزیه و تحلیل پرتو ایکس برای نشان دادن ساختار پایدار و چرخ‌مانند آنها استفاده کردیم. به دلیل وجود یون‌های مختلف فلزات لانتانید در این آنالوگ‌ها، هر کدام دارای خواص متمایزی است.

محققان چینی موفق به تولید خانواده‌ای از ترکیبات فلزی می‌شوند که هر ترکیبی، ویژگی‌های منحصر به فرد را نشان می‌دهد که برای فناوری‌های نسل بعدی مطلوب است.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، یک پژوهشی مستقر در چین، خانواده‌ای از ترکیبات فلزی ساخته شده است که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های گروه را به فرد نشان می‌دهند که برای فناوری‌های نسل جدید مناسب هستند.

پژوهشگران ترکیب‌های چند فلزی جدید را با عناصر لانتانید، گروهی متشکل از ۱۵ ماده فلزی که به عناصر خاکی کمیاب نیز می‌شوند، مهندسی کردند. آنها از یوروپیوم، تربیوم و گادولینیوم استفاده کردند.

این گروه پژوهشی به بررسی کاربردهای بالقوه بسیاری از انواع این خوشه‌ها می‌دهند.

ژنگ می‌گوید: یافته‌های قبلی نشان می‌دهد که کنترل هیدرولیز – تجزیه و تحلیل یک ترکیب با آب – یونهای فلز لانتانید در لیگاندهای آلی مناسب، یک استراتژی قدرتمند برای دستیابی به انواع مختلف مورد نظر خواهد بود.

یان ژِن ژِنگ یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ترکیبات چند فلزی نه تنها به دلیل ساختار مولکولی جذاب، بلکه به دلیل کاربردهای همهجانبه‌شان در زمینه‌های مختلف مورد توجه هستند.

بخوان  حتی ورزش‌های ۲ دقیقه‌ای در هفته به افزایش طول عمر کمک می‌کند

نتایج این مطالعه در مجله Polyoxometalates منتشر شده است.

لیگاندها می‌توانند به فردی برای تثبیت ساختار ترکیب‌ها دارند، زیرا به یک اتم فلز مرتبط می‌شوند. به این ترتیب، پژوهشگران از هیدرولیز برای تجزیه و تحلیل لانتانیدها در محلول حاوی یک لیگاند به نام تریسین (tricine) برای کمک به تثبیت خوشه های حاصل استفاده کردند.

نتیجه نهایی یک خوشه انتشار بر یوروپیوم بود که قرمزهای را فلورسانس کرد و یک خوشه منتشر شد بر تربیوم که را فلورسانس کرد. همچنین یک خوشه برای گادولینیم وجود دارد که کاربردهای بالقوه‌ای در خنک‌سازی مغناطیسی از خود نشان داد.

این ترکیب‌های جدید پتانسیل را دارند که موادی را با ویژگی‌های خاصی ایجاد می‌کنند. این ویژگی‌های خاص به فرد و هیجان‌انگیز شامل فلورسانس یا درخشش و ویژگی‌های مغناطیسی است که امکان تغییر و کنترل دماهای شدید را می‌کند.

ژنگ می‌گوید: در میان تمام ترکیبات چند فلزی، ترکیبات بر لانتانید به دلیل رفتارهای مغناطیسی و لومینسانسی جالب، توجه بی‌سابقه‌های را به خود جلب کرده‌اند. ترکیبی از این قبیل با موفقیت جدا شده، اما ترکیب مستقیم آنها یک چالش بوده است.