ربات داوینچی حین جراحی آدم کشت



بر اساس اعلام دادگاه، ربات جراح داوینچی روده کوچک یک زن را در حین جراحی سوزاند و منجر به مرگ وی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس یک دادخواست در ایالت فلوریدا آمریکا، یک دستگاه رباتیک باعث سوختن و پاره شدن روده کوچک یک زن در حین جراحی سرطان روده و مرگ وی شده است.

به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، این زن به نام ساندرا سولتزر (Sandra Sultzer) پس از عمل جراحی در سپتامبر 2021 دچار درد شکم و تب شد و برای بیشتر شدن نیاز به پارگی برای بیشتر شدن نیاز داشت. در دادخواست آمده است که وی در فوریه ۲۰۲۲ به دلیل جراحت روده کوچک درگذشت.

بنابراین همسر ساندرا به نام هاروی سولتزر از سازنده این ربات جراح که شرکت Intuitive Surgical است، شکایت کرده است.

در این شکایت آمده است که این شرکت می‌دانست که این ربات دارای مشکلاتی است که ممکن است باعث نشتی برق و سوزاندن اندام‌های داخلی شود، اما این خطر به صورت عمومی فاش نشده است.

این شکایت همچنین ادعا می‌کند که این شرکت ربات‌های خود را به بیمارستان‌هایی می‌فروشد که هیچ تجربه‌ای در جراحی رباتیک ندارد و جراحان را در نحوه استفاده از دستگاه‌های معروف به داوینچی خود آموزش نمی‌دهد.

گفتنی است که شرکت Intuitive یک برنامه آموزشی قبل از فروش ربات داویچی می‌دهد، اما تحقیقات در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که از نظر قانونی نمی‌تواند ملزم به تکمیل این دوره باشد.

در حالی که این شرکت هنوز به این داد که واکنشی نشان نداد، جک اسکارولا وکیل هاروی سولتزر می‌گوید نه او و نه موکلش هیچ اظهارنظری فراتر از حرف‌های موجود در این دادخواست ندارد.

بخوان  ۱۰ رویداد نجومی سال ۲۰۲۳ که نباید از دست داد

طبق این دادخواست، مسائلی از این دست به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد. این شکایت ادعا می‌کند که شرکت Intuitive هزاران گزارش در مورد آسیب‌ها و آسیب‌های مرتبط با داوینچی انجام داده است، اما آنها به طور منظم به سازمان غذا و دارو (FDA) گزارش داده‌اند.

در یک گزارش مالی در سال ۲۰۱۴ آمده است که شرکت Intuitive در آن سال در حدود ۹۳ پرونده قضایی داشته است. شاکیان در این 93 پرونده ادعا کرده است که آنها خود را یا یکی از اعضای خانواده با استفاده از سیستم جراحی داوینچی تحت عمل جراحی قرار می‌دهند و متحمل می‌شوند انواع صدمات شخصی و در برخی موارد مرگ و میر شده‌اند.

این شرکت ۶۷.۴ میلیون دلار در سه ماهه اول ۲۰۱۴ و ۹.۶ میلیون دلار در سه ماه دوم آن سال کنار گذاشته شده تا غرامت به دست آمده از این شکایات را تسویه کند.

بسیاری از پزشکان جراحی رباتیک را ایمن می‌دانند، اما در مورد اینکه آیا این جراحی از جراحی، روش درمانی است یا خیر وجود دارد. هدف از این فناوری این است که جراحی‌ها را دقیق‌تر و کمتر تهاجمی کند تا در نهایت منجر به بهبودی کوتاه‌تر و کمتر دردناک شود.

شرکت Intuitive اولین نسخه از ربات جراح داوینچی را در سال ۱۹۹۹ معرفی کرد، زمانی که جراحی رباتیک هنوز خیلی جدید بود و سازمان غذا و داروی آمریکا این سیستم را یک سال بعد تایید کرد.

بر شکایت فعلی سولتزر، شرکت Intuitive صدها شکایت و گزارش در مورد نقص ربات داوینچی خود دریافت کرده است. بسیاری از این شکایات به تَرَک‌ها یا شکاف‌هایی در نوک لاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند برای استفاده از ابزارهای فلزی داوینچی اشاره می‌کنند که این آسیب‌ها باعث می‌شود تا برق بدون اطلاع جراحان نشت کند.

بخوان  حواشی نوزادی که از اسپرم منجمد شده در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد

گفتنی است در سال 2011، پژوهشگرانی که در مورد ابزارهای جراحی داوینچی اعلام کردند، گفتنی است. آنها 37 ابزار داوینچی را آزمایش کردند و دریافتند که همه آنها دارای «نشت برق» هستند که در برخی موارد تشخیص داده می شود که برای ایجاد انرژی الکتریکی کافی است.

سپس سازمان غذا و داروی آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۳ نامه‌های هشدار دهنده به Intuitive ارسال کرد و نمونه‌ای از عدم رعایت مقررات فدرال را بررسی کرد.

تجزیه و تحلیل و تحلیل ان‌بی‌سی نیوز در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰ هزار نامطلوب مربوط به داوینچی را در ۱۰ سال گذشته بر اساس گزارش‌های ارسال شده به پایگاه داده MAUDE FDA که مشکلات دستگاه‌های پزشکی را ردیابی می‌کند، شناسایی کرده است. برخی از این گزارش‌ها مربوط به نقص‌هایی بودند که برخی از آنها جزئی بودند، اما ۲۰۰۰ گزارش به جراحات و ۲۷۴ مورد اشاره اشاره کردند.

در مجموع، بیش از ۱۲ بیمار در سال ۲۰۱۸ به این پایگاه خبری گفتند که در طول جراحی با داوینچی سوخته یا زخمی شده‌اند. همچنین سوابق پزشکی یک زن نشان داد که روده بزرگ او آسیب دیده و رحم او در طول هیسترکتومی در سال ۲۰۱۵ توسط این ربات سوخته است.

شرکت Intuitive در آن زمان به این نتایج پاسخ داد و گفت که ایمنی داوینچی توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شود.

در بیان این شرکت آمده است: در حالی که به طور کلی عمل جراحی با خطر همراه است، بهترین شواهد در زمینه ایمنی و اثربخشی جراحی به کمک ربات را می توان در بیش از 11 هزار مقاله علمی یافت که کاملاً مبتنی بر روش علمی انجام شده است. و در مجموع از ایمنی و کارایی سیستم‌های ما پشتیبانی می‌کنند.

بخوان  ساخت مزرعه رباتیک ۲۰ طبقه‌ای جهان

انتهای پیام



منبع