رونمایی «رولزرویس» از ماکت رآکتور سفر به ماه


شرکت «رولزرویس» از ماکت رآکتور هسته‌ای آینده خود برای سفر به کره ماه رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت رولزرویس در کنفرانس فضایی بریتانیا در بلفاست، با رونمایی از ماکتی از مدل مفهومی میکرو رآکتور فضایی خود نگاهی اجمالی به آینده هسته‌ای نسل بعدی فضاپیماها و پایگاه‌های ماه به ما داده شده است.

با افزایش تعداد کشورها و شرکت‌های خصوصی که متعهد به راه‌اندازی تعداد فزاینده‌ها از ماموریت‌های سرنشیندار بدون سرنشین به ماه و همچنین گسترش فعالیت‌ها در فضاهای اعماق هستند، یافتن منبع انرژی قابل اعتماد از صفحات خورشیدی به یک امر ضروری تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، موشک‌های شیمیایی از زمان اولین آزمایش‌ها در طول جنگ جهانی دوم نزدیک به محدودیت‌های نظری خود عمل کرده‌اند. از آنجایی که بشریت به سمت اعماق فضای می‌رود و با افزایش نیاز به اداره، کنترل و نگهداری ماهواره‌ها در مدار زمین، یک سیستم رانش کارآمدتر مورد نیاز است.

اکنون شرکت رولزرویس با حمایت ۳.۶ میلیون دلاری از آژانس فضایی بریتانیا، روی یک میکرو رآکتور جدید برای رفع این نیازها کار کرده است.

این رآکتور کوچک و پیشرفته ای که در دهه آینده در کره ماه نمایش داده می شود، به گونه ای طراحی می شود که پایگاه های قمری آینده را با قدرت مورد نیاز، نه تنها برای انجام وظایف بسیار جاهطلبانه، بلکه برای گرم کردن پایگاه های همراهی تا کند. شرایط در شرایط فوق‌العاده سرد شب‌های ماه زنده بمانند.

علاوه بر این، این رآکتور جدید به گونه‌ای طراحی می‌شود که به‌عنوان منبع انرژی برای سیستم‌های نیروی محرکه‌های الکتریکی و دیگر پیشرانه‌ها انجام می‌شود که محدوده مأموریت را به منظومه شمسی عمل می‌کند و فراتر از آن گسترش می‌دهد و به فضاپیماهای نگهداری و اجازه می‌دهد تا. بین مدارهای زمین با سرعت بسیار بیشتر و حرکت پذیری بالاتر نسبت به امروز می کنند.

بخوان  مدل دیجیتال انسان به طراحی موتورسیکلت ها بر اساس موقعیت سواری کمک می کند

رونمایی «رولزرویس» از ماکت رآکتور سفر به ماه

اینها خبرهای خوبی است، اما این فقط یک ماکت است و تا تبدیل شدن به یک رآکتور واقعاً تعداد زیادی دارد. اکنون رولزرویس به راه حل و پاسخ به دنبال انتقال برق تولید گرما، نحوه گرما و نحوه تبدیل آن به آن خواهد بود.

این ماکت یک پیشنمایش است که طراحی این میکرو رآکتور را با میله‌های سوخت و بخشی از سیستم انتقال حرارت نشان می‌دهد.

به گفته رولزرویس، این دستگاه یک رآکتور شکافت است که بر اساس همان رآکتورهای تجاری روی زمین کار می‌کند، از طراحی پیشرفته‌ای برای سوخت ذرات ایزوتروپیک (TRISO) استفاده می‌کند که میله‌ها را با گوی‌های سوختی به اندازه توپ‌های بیلیارد که از اورانیوم می‌کنند، استفاده می‌کنند. کربن و غنی شده است، جایگزین می‌کند. هسته اورانیوم داخل لایه‌های کربن و سرامیک مهر و موم شده است. این هم ذاتا ایمان‌تر از میله‌های سوختی است و هم تعبیه سیستم خنک‌کننده گازی ساده‌تری را امکان پذیر می‌کند.

اَبی کلایتون مدیر برنامه‌های آینده رولزرویس می‌گوید: تأمین اطلاعات مالی فضای بریتانیا به میکرو رآکتور رولزرویس اجازه می‌دهد تا با آژانس فضایی بریتانیا، مؤسسات دانشگاهی و شرکای صنعتی بریتانیا همکاری کند تا بهترین نوآوری و دانش بریتانیا در فضا را به نمایش بگذارد.

وی افزود: این بودجه برای تحقیق و توسعه فناوری‌هایی امکان پذیر است که بتوانیم میکروارآکتورها را نزدیک‌تر کنیم. مدل مفهومی میکرو رآکتور فضایی به ما اجازه می‌دهد نشان دهد که چگونه این فناوری دارای فضا و زمین همراه خواهد بود.

کلایتون در پایان گفت: فناوری میکرو رآکتور ما از موارد استفاده تجاری و دفاعی را در کنار ارائه راه حلی برای کربن زدایی از صنعت و تامین انرژی پاک، ایمن و قابل اعتماد ارائه می‌دهد.

بخوان  اپل به شکایات توسعه‌دهندگان سر تعظیم فرود می‌آورد و به برنامه‌های وب در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد ...

انتهای پیام



منبع