سرمایه های دنیای فناوری روی چه چیزی سرمایه گذاری کرده اند؟


افراد سرشناس حوزه فناوری مانند جف بزوس، ایلان ماسک و بیل گیتس در حال سرمایه گذاری های عظیم در استارت آپ های فعال در حوزه توسعه واسط مغز و رایانه هستند. در این خبر ما به فعالیت‌های جزییات این استارت‌آپ‌ها و دیدگاه این افراد نسبت به این موضوع پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، افراد سرشناس حوزه فناوری مانند ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس در حال سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فعال در حوزه توسعه واسط مغز و رایانه هستند. تحقیقات می‌گویند، تحقیقات درباره مغز و رایانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. یک سرمایه‌گذار در این باره گفته می‌شود: این افراد همیشه شیفته چیزهایی هستند که می‌توانند سرنوشت ساز و متحول کننده باشند.

ایده‌های مستقیم رایانه‌ها به مغز ما در حال تبدیل شدن از رویا به واقعیت است و برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردان جهان در حال سرمایه‌گذاری در حوزه فضا هستند و همین امر این دیدگاه را دنبال می‌کند که این فناوری روزی می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی و زندگی روزمره را انجام دهد. ما را تحت تاثیر قرار می دهد. جف بزوس و بیل گیتس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود، دوباره از استارت آپ سینکرون (Synchron) در بروکلین، نیویورک که مغزی خود را روی هفت انسان آزمایش کرده، حمایت کردند.

استن یا استنت(استنت) در واژگان فنی پزشکی، لوله‌های توری مصنوعی از جنس تیستانیم، قرار داده شده در یک گذرگاه یا مجرای طبیعی(لومن) در بدن، برای جلوگیری یا رویارویی با آسیب ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا است. این واژه همچنین ممکن است به یک لوله اطلاق تبدیل شود که به طور موقت مجرای طبیعی از بدن را برای دسترسی به جراح، باز نگه دارد.

بخوان  اولین فضای سلفی کاوشگر سیاره مشتری

ایلان ماسک با ادعاهای خود در مورد پتانسیل استارت آپ نورالینک(Neuralink) خود به چهره مشهور در توسعه صنعت وسط مغز-رایانه(BCI) تبدیل شده است و در حالی که این موارد تاکید دارند که تکنیک های عصبی شرکت در بهترین حالت معمولی است. هستند.

واسط مغز-رایانه(رابط مغز-کامپیوتر) (BCI) که برخی از مواقع به آن واسط مغز-ماشین (BMI) نیز گفته می شود، یک مسیر مستقیم ارتباطی بین فعالیت های الکتریکی مغزی و یک دستگاه خارجی است که یک کامپیوتر یا رباتیک می باشد. .

پیتر تیل(Peter Thiel). این شرکت گفته امیدوار است به زودی دریافت غذا و دارو را کند.

واسط مغز-رایانه تقریباً سالی است که وجود دارد اما تا 50 سالگی این فناوری تا حد زیادی در مطالعات آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت. بیش از یک دهه پیش، افرادی که کلاه واسط مغز-رایانه می‌پوشیدند، تنها با استفاده از ذهن خود پین بال بازی می‌کردند. در سال‌های گذشته، واسط مغز-رایانه از کلینیک‌ها به داخل سر، خانه و زندگی مردم راه پیدا کرده و به وسایل کمکی واقعی تبدیل شده‌اند.

شرکت سینکرون چیزی را توسعه داده است که شاید یکی از شیک‌ترین و کم تهاجمی‌ترین واسط‌های مغز رایانه باشد و آن یک اینترنت کوچک به الکترودهای ذهن خوان است که از طریق یک رگ خونی کلیدی به مغز هدایت می‌شود تا با ناحیه‌ای از مغز که ما استفاده کنیم. می‌کنیم ارتباط برقرار کنیم. مدیر ارشد بازرگانی شرکت سینکرون به بیزینس اینسایدر گفت که اگر تحقیقات بالینی به خوبی پیش برود، دستگاه آنها می‌توانند طی سال آینده به بازار عرضه شوند.

کریستوفر مور(کریستوفر مور)، عصب‌شناس و مدیر موسسه علوم مغز کارنی در دانشگاه براون، گفت: هر روز بینش شگفت‌انگیز، جدید و واقعاً قدرتمندی درباره این فناوری به دست می‌آورد.

بخوان  داستان پرهیجان کشاورزی که مُبدع اولین پمپ قلب مصنوعی جهان شد

در حالی که تحقیقات امروزی برای استفاده از این ایمپلنت‌های مغزی در سر بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند فلج کامل یا راه‌حل‌هایی برای درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون ایجاد می‌شود، امکان پیوند مغز با دستگاه بسیار فراتر از مراقبت‌های بهداشتی است. به همین دلیل این روش توجه به محیط‌های فناوری مانند ماسک، گیتس و بزوس را به خود جلب کرده است.

رابرت نلسن (رابرت نلسن)، سرمایه‌گذاری بیوتکنولوژی در Arch Venture Partners که در نورالینک و سینکرون سرمایه‌گذاری کرده است، در مصاحبه‌ای گفت: ایلان، گیتس و بزوس همیشه شیفته‌هایی هستند که می‌توانند بازی را تغییر دهند.

سرمایه های دنیای فناوری روی چه چیزی سرمایه گذاری کرده اند؟

فیلیپ اوکیف(Philip O’Keefe) از استنترود(Stentrode) سینکرون برای کار با شرکت رایانه ذهن خود استفاده می کند.

با تشخیص روی‌های مغزی قابل‌بینی، واسط مغز-رایانه اساس افکار شما را برای دستیابی به مواردی مانند ماوس می‌خواند. در سال ۲۰۲۰ یک ایمپلنت مغزی به نام استنترود در سر فیلیپ اوکیف استرالیایی با دستگاه شرکت سینکرون کاشته شد و در این تصویر بالا از واسط مغز-رایانه خود برای بازی آنلاین، تبادل پیام‌های واتس اپ و روشن و خاموش کردن چراغ‌های خانه می‌کند.

اوکیف به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(به صورت مخفف: ALS) مبتلا است. بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یک بیماری نورون‌های حرکتی است که باعث آسیب پیش‌رونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی(مغز و نخاع) و دستگاه محیط عصبی می‌شود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایع‌ترین بیماری نورون‌های حرکتی (MND) می‌باشد. بنابراین این بیماری هم علی نورون محرکه فوقانی و هم نشانه‌های نورون محرکه تحتانی را ایجاد می‌کند. این بیماری باعث می شود تا از انگشتان و دستان خود برای اوکیف سخت استفاده شود اما همیشه مشکلی برای استفاده از ذهن خود برای انجام کارهای خود ندارد.

اوکیف اخیراً به بیزینس اینسایدر گفت: هر کاری که شما می‌توانید با انجام آن انجام دهید، من هم می‌توانم دهم را انجام دهم، اما اگر بخواهم انجام دهم، هر کاری را انجام دهم.

تحقیقات بر روی واسط مغز و رایانه در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط ژاک وایدال(Jacques Vaidal) در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس(UCLA) با کمک مالی از سوی بنیاد ملی علوم و در پی بسته شدن قراردادی با “دارپا” شروع شد. مقاله منتشر شده «وایدال» در سال ۱۹۷۳، اولین ظهور عبارت «واسط مغز رایانه» در متون علمی است.

در این ارتباط بر اساس قابلیت‌پذیری غشای خارجی مغز، پیام‌هایی که از ایمپلنت‌های کاشته شده ارسال می‌شوند، پس سازگاری می‌تواند مانند ارتباطات طبیعی حسی-حرکتی توسط مغز کنترل شونده باشد. گفتنی است که پس از سال‌ها آزمایش بر روی جانوران، اولین نمونه از این ارتباط‌ها برای انسان‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی ظهور پیدا کرد.

یک فناوری مانند «استنترود» در حالت ایده‌آل به افرادی که می‌خواهند ایمیل بزنند، پیامک ارسال کنند و کارهای دیجیتالی دیگر را انجام دهند که آن‌ها را برای دیگران ساده و بدیهی می‌کنند، انجام می‌دهند، می‌دهند.

نحوه استفاده از این فناوری به ماهها آموزش نیاز دارد، که در طی آن هم مغز-رایانه و هم شخصی که از آن استفاده می‌کند، یاد می‌گیرند که به طور قابل توجهی از افکار کلیدی را تفسیر و اجرا می‌کنند.

واسط مغز-رایانه همچنین برای تشخیص مشکلات مغزی و درمان بیماری‌هایی از جمله عوارض از طریق حرکت مغز ساخته می‌شود. آنها همچنین می‌توانند به کشف اسرار عملکرد مغز ما کمک کنند و به این فرصت را بپردازند که درون سر ما نگاه کنند و مدارهای عصبی ما را در زمان حال مشاهده کنند.

عصب‌شناس دانشگاه براون گفت: پزشکان الگوهای فعالیت نواحی مغز را مطالعه می‌کنند و صرع را قبل از وقوع تشخیص می‌دهند اما یک برنامه کاربردی واضح و بالینی در راه است.

صنعت واسط مغز-رایانه سرمایه‌هایی را از سوی غول‌های فناوری از جمله ماسک، گیتس، بزوس، تیل و وینود خسلا جذب کرده است. وینود خسلا(Vinod Khosla) میلیاردر تاجر و سرمایه‌دار کارآفرین هندی-آمریکایی است. در حالی که بیشتر این حوزه‌ها در سایر ایده‌های بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این افراد سرشناس در توسعه وسط مغز-رایانه هستند که این بخش مهمی از بیوتکنولوژی است که به طور مستقل از آنها برخوردار است.

هیچ استارت‌آپ فعال در حوزه توسعه وسط مغز-رایانه به صورت عمومی کار خود را آغاز کرد و بودجه‌های بیشتری را در مقایسه با شرکت‌های بیوتکنولوژی بزرگ‌تر، متوسط ​​داشت.

گفت با این وجود باید ذکر کرد که واسط مغز-مریانه‌ها نمی‌توانند کاملی از آنچه مغز ما انجام می‌دهند را جمع آوری کند. واسط‌رایانه‌ها معمولاً به طور انحصاری بر سیگنال‌های الکتریکی که در مغز وارد می‌شود، مغز را می‌سازد. اما مولفه‌های زیادی در عملکرد مغز ما وجود دارد که از طریق واسط مغز-رایانه اندازه‌گیری نمی‌شود و برای عملکرد مغز و اینکه افکار ما چگونه رفتار می‌کنیم، حیاتی هستند.

در حالی که مغز-رایانه‌ها می‌توانند چیزی را که نورون‌های قرار داده شده در مغز ما انجام دهند، می‌فهمند، تفسیر و حتی تنظیم کنند، اما آنها نمی‌توانند پیچیده‌ای از تمام شبکه‌های سلولی پویا و غیر الکتریکی را به تصویر بکشند. و رفتار ما (همه چیز از آنچه در داخل رگهای خونی ما اتفاق می‌افتد تا نحوه ارتباط شبکه‌های تخصصی به نام آستروسیت) تأثیر بگذارد.

گفت: بدیهی است که واسط مغز-رایانه بزرگی از پازل است و افزود: اما به تمام پویایی‌های بالقوه‌ای که می‌توانیم در این سیستم‌های دیگر در مغز ثبت فکر کنیم.

نگاهی به فعالیت های شرکت نورالینک

سرمایه های دنیای فناوری روی چه چیزی سرمایه گذاری کرده اند؟

شرکت نورالینک یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی ساخته شده توسط ایلان ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر کاشت در مغز (BMIs) می‌کند. اصول اولیه نورالینک ثبت پتانسیل های عمل نورون ها در مغز است. این کار با قرار دادن یک الکترود نزدیک به سیناپس دو نورون در مغز و ضبط تکانه‌ای الکتریکی آن انجام می‌شود. اخیرا شرکت نورالینک که در زمینه‌های نورون‌های فعالیت‌های عصبی از جدید خود رونمایی کرده و خبر از آغاز آزمایش‌های بالینی در انسان‌ها طی شش ماه آینده داده است. ایلان ماسک در تلاش است تا با استفاده از ارتباط‌های مغزی به افراد فلج در کسب موفقیت برای حرکت کمک کند. موسسه ملی بهداشت تشخیص داد که این روش باعث آسیب عصبی نمی‌شود و همچنین به بیمار آسیبی نمی‌رساند. نام فنی آن تحریک عمقی مغز(Deep Brain Stimulation) است.

نورالینک روی یک پروژه جاه‌طلبانه کار می‌کند تا به افراد فلج اجازه دهد دوباره حرکت کنند. این پروژه مراکز حرکتی مغز را که در آن فعالیت سیناپسی ادامه می دهد را با استفاده از رایانه حرکت می کند اما گفت که گروه بزرگی از پزشکان با انجام فعالیت های درمانی شرکت نورالینک مبنی بر آزمایش تراشه در مغز، از سازمان غذا و آمریکا خواستند که کار کنند. این شرکت را تایید نکند.

کمیته پزشکان برای پزشکی پزشکان (PCRM) باور دارند که نورالینک با جراحی‌ها به منظور هک کردن و دستکاری داده‌های کار، قوانین موسوم به روش‌های آزمایشگاهی خوب (GLP) که کیفیت و یکپارچگی مطالعات آزمایشگاهی غیر بالینی را تضمین می‌کنند، انجام می‌دهند.

یکی از کارمندان سابق شرکت نورالینک به دیلی‌میل گفت که برخی از موارد مرگ‌ و میر حیوانات به دست متیو مکدوگال (Matthew McDougall)، مغز جراح و اعصاب صورت گرفته‌اند که تقریباً شش مقدار ماده مشابه سمی غیرمجاز را تزریق می‌کند و به مرگ یک میمون تبدیل می‌شود. .

رایان مرکلی(رایان مرکلی)، مدیر حمایت از تحقیقات کمیته پزشکان برای پزشکی پزشکی، به دیلی‌میل گفت: مکدوال که جراح مغز و اعصاب مرکز درمانی ساتر هلث(Sutter Health) در سانفرانسیسکو است، در برخی موارد از این پروتکل انجام نشد.

ماسک در اوایل ماه جاری اعلام کرد که نورالینک، بیشتر اسناد خود را به سازمان غذا و داروی آمریکا فرستاده است و انتظار دارد که آزمایش‌های انسانی را طی شش ماه آینده آغاز کند.

مرکلی گفت: گزارش‌های افشاگرانه‌های موجود در مورد حیواناتی وجود دارند که دستگاه‌هایی با اشتباه، در مکان‌های نادرستی از مغز آن‌ها کاشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که در کاهش سرعت شرکت ممکن است همه این مشکلات رفع شوند اما فشارهایی را برای حرکت سریع دارند و آنها از پروتکل منحرف می‌شوند.

این گزارش‌ها باعث شده‌اند که وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، بررسی‌هایی را در مورد نورالینک به دلیل حفظ امنیت حیوانات آغاز کند. کمیته پزشکان برای پزشکی پزشکان امیدوار است که سازمان غذا و داروی آمریکا نیز از این روند پیروی کند.

انتهای پیام



منبع