سقوط هدایت شده یک ماهواره به زمین در روز جمعه

آژانس اطلاعاتی اروپا توضیح می دهد که انتظار می رود با سقوط ماهواره در جو، حدود 8 درصد از آن از بین برود. ۲۰ درصد باقیمانده در اقیانوس اطلس خواهد افتاد و به سرعت غرق می‌شود. این یعنی هیچ برنامه‌ای برای بازیابی هیچ قطعه‌ای از آئولوس وجود ندارد.

مانورهایی که برای پایین آوردن این فضاپیما در نظر گرفته شده است، ماهیت پس‌رونده(رتروگراد) خواهد داشت، به این معنی که رانشگرهای آئولوس در جهت مخالف مدار آن به دور زمین شعله‌ور خواهند شد.

این هفته شاهد اولین عملیات در نوع خود برای هدایت یک ماهواره بلااستفاده به سمت زمین به طور ایمن بود. این ماموریت راه را برای بازگشت ایمن سایر تجهیزات فضایی در آینده هموار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، آژانس فضایی اروپا ماهواره از کار افتاده سنجش باد «آئولوس»(Aeolus) خود را به سمت زمین هدایت خواهد کرد.

او گفت: این کار با مجموعه‌ای از مانورها آغاز می‌شود که در روز دوشنبه برای کاهش ارتفاع از ۱۷۴ مایلی (۲۸۰ کیلومتری) که فضاپیما تا آن زمان به آن رسیده است به ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر) می‌رسد و این ماهواره را در مداری بیضوی قرار می‌دهد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سه روز بعد از مجموعه دیگری از مانورها انجام شود که ارتفاع آن از ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر) ۹۳ مایل (۱۵۰ کیلومتر) کاهش یابد.

در شرایطی که هیچ حادثه‌ای قابل توجه نیست از سوی‌های فضایی رخ نمی‌دهد که باعث صدمات یا جبران مالی شود، اما استفاده روزافزون از مدار به این معنی است که ممکن است روزی این اتفاق بیفتد، و آژانس فضای اروپا چنین خطری را بسیار جدی می‌گیرد.

بخوان  ناسا با «چراغ قوه» در ماه به دنبال آب می‌گردد!

آژانس فضایی اروپا(ESA) قصد دارد به فضاپیمای آئولوس خود کمک کند تا عصر روز جمعه(28 ژوئیه) وارد جو زمین شود. با این حال، روند بازگرداندن آن به سیاره ما از روز دوشنبه(24 ژوئیه) آغاز شده است.

همه اینها آماده‌سازی برای آخرین روز عملیات در روز جمعه هستند، زمانی که آژانس اطلاعاتی اروپا دستورات نهایی آئولوس را خواهد کرد. سپس این فضاپیما مانورهایی برای کاهش ارتفاع خود به حدود ۱۰۰ کیلومتر از زمین انجام می‌شود. پنج ساعت بعد، آئولوس وارد جو زمین می‌شود و در مسیری بر فراز اقیانوس اطلس قرار می‌گیرد و آژانس فضایی اروپا آن را در هنگام سقوط توسط رادار ردیابی می‌کند.

بازگشتی ایمان اما نه برای خود آئولوس

کراگ توضیح داد که این برای فضاپیماهایی که وارد جو می‌شوند نمونه‌ای از یک فرود طبیعی است، بنابراین این روش ورود برای آئولوس یا هیچ یک از قطعات آن «ایمن» نیست. در عوض، واژه «ایمن» در این مأموریت به این معنا اشاره می‌کند که به کمک کمک می‌کند تا زمینه را برای بازگشت به زمین ماموریت‌های آینده به خطر کم‌مصرف جوامع یا اموال آن‌ها می‌کند.

حتی اگر ماموریت بازگشت آئولوس کاملاً موفقیت آمیز باشد، فرود ایمن ماهواره به زمین به این معنی نیست که به صورت یکپارچه به سیاره ما بازمی‌گردد.

آئولوس از سال ۲۰۱۸ به دور زمین می‌چرخد. این ماهواره اولین فضاپیمایی بود که بادهای سیاره ما را از فضا گرفت. این ماموریت بسیار بیشتر از عملیات عملیاتی برنامه ریزی شده خود یعنی یک سال، طول کشیده اما در نهایت پس از اتمام سوخت آن به طور کامل در اوایل ماه ژوئیه ۲۰۲۳، پایان یافت. از آن زمان، این فضاپیما با سرعت فزاینده‌ای به سمت زمین در حال سقوط بوده است. تا روز دوشنبه، آئولوس به ارتفاع ۱۷۴ مایلی(۲۸۰ کیلومتری) از سطح زمین رسید که به آژانس فضایی اروپا اجازه داد تا با استفاده از سوخت کمی که در آن باقی مانده است، ماموریت پیشگامانه‌ای را بازگرداندن آئولوس به صورت ایمان به زمین آغاز کنند.

بخوان  موشک «استارشیپ» روز ۲۰ آوریل پرتاب می‌شود

هولگر کراگ (Holger Krag)، رئیس دفتر امور فضایی آژانس فضایی اروپا در یک نشست مطبوعاتی در روز چهارشنبه، ۱۹ ژوئیه، گفت: کاری که ما می‌دهیم کاملاً مشخص به فرد است. واقعاً نمونه‌هایی از آن را در تاریخ پروازهای فضایی پیدا نمی‌کنید.

ایزابل روخو اسکود-کوفینر(Isabel Rojo Escude-Cofiner)، مدیر عملیات فضایپیمای آژانس فضایی اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که چگونه عملیات پایین آوردن آئولوس به زمین ادامه خواهد داشت.

اسکود-کوفینر می‌گوید: قبل از انجام هر نوع مانوری، همه این موارد در نظر گرفته می‌شود و ممکن است خطرات مرتبط در آن مقطع زمانی ارزیابی می‌شود. بنابراین انحراف از برنامه ممکن است. این یکی از چالش‌های متعددی است که ما با آن روبرو هستیم.

انتهای پیام



منبع

کراگ می‌گوید: ما ۱۰ هزار فضاپیما را در فضایی داریم که ۲۰۰۰ مورد از آنها کاربردی است. از نظر جرم، در مورد ۱۱ هزار تن صحبت می‌کنیم.

او می‌افزاید که حدود 100 تن از فضای سبز ساخته شده توسط انسان هر ساله وارد زمین می‌شود و اجرا می‌شود یک بار در هفته به سمت سیاره ما سقوط می‌کند.

این هفته یک عملیات ماهواره ای انجام شد که اولین بار در نوع خود وارد زمین می شود.

اگر عملیات در هر نقطه‌ای با شکست مواجه شود، آئولوس مجدداً به طور طبیعی و بدون هدایت وارد جو می‌شود. این ماهواره بادی زمانی «ماموریت غیرممکن» نام گرفت، زیرا آژانس فضایی اروپا باید بر چالش غلبه می‌کرد تا در وهله اول کار کند.

انتظار می‌رود خطر برخورد آن با فضاپیماهای دیگر در طول مانورها کم باشد زیرا آئولوس در یک منطقه خلوت به دور زمین می‌چرخد. با این حال، اگر چنین برخوردی با حالآمیز انجام شود، به نظر می رسد که برنامه ریزی برای کاهش ارتفاع آئولوس در نظر گرفته شده است.

بخوان  اپرا: قوانین جدید DMA فرصتی برای "فشار آوردن" به اپل برای باز کردن همه چیز است