سیارکی به اندازه یک هتل از کنار عبور زمین کرد اما شناسایی نشد!

تخمین زده می‌شود که شهاب‌سنگ چلیابینسک با جو زمین، حدود ۲۰ متر عرض دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد ۲۰۲۳ NT1 برابر پهنای آن باشد. این حدود به اندازه هتلی مانند «هتل جرج واشنگتن» شهر نیویورک یا «ساختمان کاپیت ایالت آیداهو» است.

آژانس فضایی اروپا تخمین می‌زند که ممکن است حدود یک میلیون سیارک نزدیک به زمین بین ۳۰ تا ۱۰۰ متر عرض وجود داشته باشد که ۹۸.۹ درصد از آنها ناشناخته هستند.

برای درک اینکه به طور مستقیم جرمی به این اندازه چه پیامدهایی دارد، باید به تاریخ بازگردیم. یک سیارک کمی کوچکتر ۵۰ هزار سال پیش در دوره «پلیستوسن»، دهانه موسوم به «دهانه شهاب‌سنگ» (Meteor Crater) را در آریزونا ایجاد کرد. هیچ راهی برای دانستن نوع آسیب ناشی از برخورد در آن زمان وجود ندارد اما اعتقاد بر این است که خود شهاب‌سنگ به سرعت از بین رفتن و مواد معدنی کمیاب را به جا بگذارد.

یک سیارک ژوئن در یک هتل روز ۱۳(۲۲ تیر) از نزدیک زمین عبور کرد اما دانشمندان دو روز بعد این موضوع را متوجه شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، یک سیارک بعدی از همان جهت به نزدیکی زمین آمد که مخرب‌ترین شهاب‌سنگ یک قرن اخیر و به زمین برخورد کرده بود. این سیارک جدید احتمالاً سه برابر بزرگتر بود و درست مانند سیارکی بود که در سال 2013 در چلیابینسک روسیه‌ها را شکست، هیچکس آمدن آن را ندید.

سیارک «۲۰۲۳ NT1» اولین بار در روز ۱۵ ژوئن و دو روز پس از قرار گرفتن در نزدیکترین فاصله تا زمین مشاهده شد. به عبارت دیگر، زمانی که کاشفان آسمان و برای اولین بار از وجود این سنگ فضایی آگاه شدند، از کنار زمین عبور کرده بودند.

بخوان  ارتباط ژنتیکی میگرن و سطح قند خون بین تایید شد

این یک حفره شناخته‌شده در سیستم‌های حفاظت از سیاره بشریت است و ناسا سعی می‌کند در ماموریتی به نام «نئو سروایور» (NEO Surveyor)، این شکاف را تا دهه‌های گذشته انجام دهد. ماموریت «نئومیر»(NEOMIR) متعلق به «آژانس فضایی اروپا»(ESA) همچنین به ارائه یک سیستم هشدار اولیه برای سیارک‌های نزدیک به زمین در دهه ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد.

انتهای پیام



منبع

بیشتر این سیارک‌ها در مکان‌های بیشتر در فاصله‌های بیشتری را در مدار خود به دور خورشید حفظ می‌کنند. نزدیک شدن به NT1 2223، آن را به فاصله حدود 60 هزار مایلی از زمین رساند که تعداد زیادی از آن را می‌توان در نظر گرفت، اما در منطقه فقط یک فاصله دارد و به منطقه محل سکونت ما نیز نزدیک است.

هر هفته سیارک‌های قدیمی کشف می‌شوند که از نزدیکی زمین می‌گذرند اما ۲۰۲۳ NT1 یکی از بزرگترین سیارک‌های مشاهده‌شده در یک سال گذشته است. نکته مثبت این است که ۲۰۲۳ NT۱ اکنون در فهرست ما قرار دارد. بنابراین دفعه بعد به زمین نزدیک شود، شاید بتوانیم شاهد آمدن آن باشیم.