شبیه سازی صدای سیاره های دیگر با یک نرم افزار جدید

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که می‌توان از صدا در سیاره‌های دیگر برای درک ویژگی‌هایی استفاده کرد که در غیر این صورت برای تعیین آن‌ها به تجهیزات و گران قیمتی نیاز دارند. برای مثال، با استفاده از صوت می‌توان ترکیب شیمیایی سنگ‌ها، تغییر دمای زمین یا ناهمواری زمین را مشخص کرد. این صداهای فرازمینی می‌توانند به جستجوی حیات بیگانه نیز کمک کنند.

جو سیاره های دیگر با سیاره ما بسیار متفاوت است. در حالی که برای شکستن دیوار صوتی در سیاره ما باید با سرعت ۱۲۲۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، در مریخ این سرعت به ۸۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

جوهای به فرد سیاره‌ها بر سرعت و جذب صوت تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، جو نازک و غنی از دی اکسید کربن مریخ صدای بیشتری نسبت به زمین جذب می کند و باعث می شود صداهای دور ضعیف تر به نظر برسند.

یک نرم‌افزار پیشرفته جدید به کمک می‌کند تا صدای سیاره‌های دیگر را ایجاد کنند و این پیشرفت می‌تواند به جستجوی فرازمینی کمک کند.

به عنوان مثال، لیتون از قمر اروپا سیاره مشتری استفاده می‌کند که سطح آن قابل سکونت به نظر نمی‌رسد، اما در زیر پوسته یخی آن فضایی وجود دارد که می‌تواند به طور بالقوه میزبان حیات باشد.

وی می‌گوید: ایده ارسال یک کاوشگر طی یک سفر هفت ساله به فضا، سپس حفاری یا ذوب کردن تخت در قمر، چالش‌های قابل توجه از نظر مالی و فناوری ایجاد می‌کند. دریای قمر اروپا 100 برابر از اقیانوس منجمد شمالی است و کلاهک آن تقریباً 1000 برابر ضخیم‌تر است. با این حال، به جای ارسال یک کاوشگر فیزیکی، می‌توانیم اجازه دسترسی صوتی به بستر را در رفتن و برگردند و کاوش انجام دهند.

بخوان  کشف نوع جدیدی از ابرنواختر که می‌توان جو سیارات را متلاشی کند

در سال ۲۰۲۲، جدیدترین مریخ‌نورد ساخته‌شده دست بشر، اولین سرنخ‌ها را در مورد صدای سیاره سرخ برای انسان ارائه کرد. مریخ‌نورد رباتیک استقامت (Perseverance) ناسا را ​​که «صدای محیط» در مریخ می‌نامند، با موفقیت ثبت کرد.

لیتون می‌افزاید: پیش‌بینی حرکت صدا برای طراحی و کالیبره کردن تجهیزاتی مانند میکروفون و بلندگوها بسیار مهم است. گوش دادن به صداهای سیاره‌های دیگر نه تنها برای هدف علمی، بلکه برای سرگرمی نیز مفید است. فیلم‌های علمی-تخیلی دیگر جهان‌های دیگر را به‌صورت تصویری می‌کشند، اما کیفیت صداگذاری آن جهان‌ها را لازم نمی‌داند.

انتهای پیام



منبع

این مریخ‌نورد با استفاده از یک میکروفون با طراحی خاص، صدای بادهای مریخ را برای اولین بار ثبت کرد. پژوهشگران خاطر نشان می‌دهند که اگر به سیاره سرخ سفر کند، صداهای بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را می‌گیرند.

این نرم افزار جدید برای پیش بینی و پخش صدای جهان های دیگر در آسمان ها و موزه ها استفاده خواهد شد. در مورد مریخ، صداهای واقعی ثبت شده توسط تیم آمریکایی-اروپایی ماموریت استقامت و ماموریت ژورنگ چین گنجانده خواهد شد.

شنوایی در مریخ چقدر متفاوت خواهد بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از تاکر، یک پژوهشگر بریتانیایی برنامه‌ای ایجاد کرده است که می‌تواند صدای محیط‌های ماورایی را تولید کند و پیش‌بینی کند که صدای انسان در سیاره‌های دور ممکن است چگونه تغییر کند.

تیموتی لیتون (Timothy Leighton)، استاد اولتراسونیک و آکوستیک زیر آب در دانشگاه ساوث‌همپتون، می‌گوید: در دهه‌های اخیر، دوربین‌هایی را به سیاره‌های دیگر شمسی فرستاده‌ایم و چیزهای زیادی از آنها آموخته‌اند. با این، تا مأموریت‌های همیشه به مریخ، هرگز نشنیده بودیم که صدای سیاره‌های دیگر چگونه است.

بخوان  Waze می تواند با این هشدارهای رانندگی فوق العاده مفید شما را از نقشه های گوگل وسوسه کند