عکس خیره کننده یک عکاس نجومی از دنباله عطارد

دنباله‌دارها به دور تکه‌هایی از سنگ‌، گاز و غبار یخ‌زده می‌چرخند که همیشه با دنباله‌های دوقلوی متمایزی در پشت آن‌ها می‌شوند. یکی از گازی است که از درون آنها دنباله‌دارها بیرون می‌آیند و دیگری توسط گرد و غبار برآمده از سطحی که آنها را می‌سازند. این دو دنباله توسط ذرات باردار خورشید موسوم به باد خورشیدی، در یک جهت از دنباله‌دار به سمت بیرون پرتاب می‌شوند.

یک عکاس نجومی اخیرا عکس جالبی را از دنباله بزرگ عطارد بر فراز فرانسه گرفته است.

برای یک ناظر معمولی، دیدن دنباله عطارد بسیار سخت است. به همین دلیل است که دنباله تا قرن بیست و یکم کشف نشده بود اما ولتمر به لطف فیلتر تخصصی که طول های زرد نور را برجسته می کند، از این ستون غولپیکر عکس گرفته می شود. ولتمر گفت: بدون چنین فیلتری، دنباله عطارد با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

دنباله عطارد خورشید از یونهای سدیم تشکیل شده است که در اثر برخورد شهاب‌های کوچک، از سطح سیاره پراکنده می‌شوند. پژوهشگران سال 2011 در مورد دنباله عطارد می‌بینند و از آن زمان دریافت می‌کنند که این دنباله نزدیک سیاره به خورشید، بزرگ یا کوچک می‌شود. دنباله عطارد در اوج، حدود ۲۴ میلیون کیلومتر طول دارد که ۶۲ برابر بیشتر از زمین و ماه فاصله دارد. دنباله، این فاصله قابل توجه را می‌دهد زیرا عطارد بسیار ضعیفی دارد و نزدیک به خورشید است که باعث می‌شود خورشیدی به راحتی بر سطح سیاره تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، عطارد آخر شب ظاهرا خود را که به نزدیکترین فاصله تا خورشید رسید و دنباله بزرگ خود را در آن کرد، مانند یکه‌دار دیده شد. یکی از عکاسان نجومی، یک عکس شگفت‌آور را از این نمایش ثبت کرد.

بخوان  راکت‌لب در ماموریت "اگه می‌تونی منو بگیر" ناکام ماند!

به محل ناشناخته، دنباله عطارد دقیقا ۱۶ روز پس از حضیض یا نقطه‌ای که سیاره در نزدیکترین فاصله خود با خورشید قرار دارد، از زمین بیشتر قابل مشاهده است. عطارد در اول آوریل به حضیض رسید. به این معنی که دنباله آن در ۱۷ آوریل به درخشان‌ترین حالت خود رسید اما در ۱۲ آوریل، «سباستین ولتمر» (Sebastian Voltmer) عکاس نجومی، عکس خیره‌کننده‌های را از دنباله سیاره ثبت کرد. این عکس در منطقه‌ای نزدیک به اسپیچرن ثبت شده است که یک کمون در شمال شرقی فرانسه است.

انتهای پیام



منبع

عطارد تنها جرم آسمانی در منظومه شمسی نیست که دنباله شگفت انگیزی دارد. ماه نیز دارای دنباله‌های است که فقط یک بار در ماه دیده می‌شود. دنباله ماه نیز مانند دنباله عطارد از میلیون ها سدیم تشکیل شده است.