فضانورد جهان اولین شرایط بیوزنی را تجربه کرد

جان مک فال(John McFall) بریتانیایی، پدر سه فرزند، برای اولین بار بیوزنی را تجربه کرد تا چگونه حرکت پای مصنوعی را در این شرایط را آزمایش کند.

این فضانورد تنها ۱۹ سال داشت که پای راست خود را از دست داد اما دوباره دویدن را یاد گرفت و در نهایت به یک دونده حرفه‌ای تبدیل شد. او مدال برنز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ را در میان افتخارات دیگر به دست آورد و پس از آن برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه کاردیف رفت.

او حرفه پزشکی را به حالت تعلیق درآورده تا با آژانس فضایی اروپا کار کند و علاقه خود را به علم و زندگی را دنبال کند.

در فیلم جدیدی که توسط بی‌بی‌سی ثبت شده است، برای اولین بار در یک هواپیمای مخصوص در «پرواز سهموی» شرایط بی‌وزنی را تجربه کرد.

در آن زمان او در این مورد توضیح داد: وقتی آگهی استخدام یک فضا با ناتوانی جسمی منتشر شد با خودم فکر کردم این فرصت بسیار جالبی است. فکر می‌کردم گزینه بسیار خوبی برای کمک به آژانس در پاسخ به سوالی هستم که آنها را می‌پرسیدند. آیا می‌توانیم فرد با ناتوانی جسمی را به فضای بفرستیم؟

سال گذشته او برای شرکت در پروژه امکان‌سنجی فضانوردی آژانس فضایی اروپا، که در حال بررسی انتخاب چالش باله برای بردن یک فرد ناتوان جسمی به فضا است.

مک فال تنها یکی از ۱۷ فضانورد زن و مردی است که بخشی از این گروه جدید هستند. نامزدهای موفق از بین ۲۲ هزار و ۵۲۳ انتخاب شدند. اعضای منتخب این گروه جدید ابتدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهند کرد، اما در نهایت می‌توانند به ماه یا حتی فراتر از آن سفر کنند.

بخوان  ویندوز 12: ویژگی های جدیدی که می خواهیم ببینیم

سفر مک‌فال با مدارک تضمین‌شده است اما او بخشی از پروژه‌های است تا مشخص شود که چه الزاماتی برای امکان پذیرفتن سفر او نیاز است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، «پارافضانورد»(parastronaut) صفر جهان پرواز در گرانش را تجربه کرد که احتمالاً علت انجام آن برای سفر به مدار بوده است.

جان مک فال ۴۱ ساله، اینترن جراحی و دارنده‌ای مدال پارالمپیک، در فهرست آخرین گروه از فضانوردان آژانس فضایی اروپا قرار گرفت.

انتهای پیام



منبع

مک فال در سال ۲۰۰۰ به دنبال تصادف با موتورسیکلت در تایلند، پای راستش را از دست داد. به جای پای او یک پروتز قرار داده شد و او اکنون با آژانس فضایی اروپا کار می‌کند تا بررسی شود که چنین ناتوانی چگونه می‌تواند در فضا تأثیر بگذارد.